RAID opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik wil mijn 2 harde schijven via RAID 0 gaan laten werken, maar ik stuit toch op wat onduidelijkheden:

1. kun je in een RAID 0-opstelling meerdere partities hebben;
2. moeten de harde schijven allebei op 'master' en dus allebei op een eigen RAID-slot?

Ik heb de gebruiksaanwijzing al meerdere malen hierop nagelezen maar ik heb geen antwoorden op deze beide vragen kunnen vinden.
Mijn moederbord is een Asus P4P800 Deluxe, en mijn harde schijven zijn een Maxtor DiamondMax Plus 9 en een Maxtor DiamondMax Plus D740X, allebei 80 gb en 7200 rpm.

GRTZ fun_surfer.

Ik heb ook een moederbord met een RAID controller en heb het als volgt opgelost.
Ik heb elke schijf op een aparte kabel aangesloten. Dus staan ze allebei op 'master'. Voordeel is, volgens mij, dat elke schijf via een eigen kabel wordt aangestuurd en dat ze elkaar 'niet in de weg zitten' op 1 kabel.
Je moet wel twee kabels hebben natuurlijk.

Als de schijf is aangemaakt, via de BIOS van de controller, kun je deze op een normale manier in partities indelen.

Okéé, bedankt, ik ga het (waarschijnlijk) morgen uitproberen en kom hierop terug om te laten weten of het is gelukt...

In ieder geval alvast bedankt!

GRTZ fun_surfer.

Hey jevanamstel, het is gelukt! Ik moest alleen wel de 2 HD's op 1 kabel zetten, allebei op 'master' en een eigen slot werkte niet; de 2e HD werd dan niet herkend.
Het werkt best mooi, alle programma's staan er 1,5 à 2x zo snel, alleen kopiëren van partitie naar partitie is gehalveerd qua snelheid... Ik denk dat ik deze instelling zo houd, maar ik weet het nog niet zeker.

In ieder geval bedankt nogmaals voor je toelichting!

GRTZ fun_surfer.

Raid

Ik had ook raid 0 met twee harde schijven doch het grote nadeel was dat ik geen backup meer op een aparte schijf kon zetten. (of je moet er een derde bijzetten)
Alle programma worden dus verdeeld tussen die twee schijven die als een schijf wordt gezien.
Gaat er een stuk dan ben je je programma's etc kwijt omdat er verschillende delen op de schijven staan.
En dat nadeel vond ik zo groot dat ik terug gegaan ben.
Toen ik weer terug ging naar de standaard aparte schijven kon ik alles opnieuw installeren.
Een foutmelding die toen ontstond (broken stripes) kon pas worden opgelost na een biosupdate.
Wil je echt met raid aan de gang stop er dan vier schijven (wel vier dezelfde!!) in en zet raid op 1 of 2.
Gaat er dan een schijf stuk dan haal je die ertussen uit en de nieuwe wordt automatisch weer gevuld zonder dat je wat kwijt raakt.

Beste renger, bedankt voor je toelichting, ik heb alleen nu 2 harde schijven van 80 Gb (7200 rpm, Maxtor) en 4 harde schijven is een beetje tè... Maar het klinkt inderdaad als de veiligste oplossing!
Nogmaals, ik twijfel nog steeds of ik het terugzet of niet... Misschien maak ik er ook wel RAID 1 van, dan heb ik 2 identieke schijven. Ik heb toch ruimte te over, die 80 Gb krijg ik ook al niet vol. ;)

GRTZ fun_surfer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan