raid / s(ata) configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

trya

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2002
Berichten
40
mobo : gigabyte 8pe667 ultra 2
harde schijf : maxtor 80G 7200 2mb cache udma 133
p4 2.4 533
Mijn vraag : op welke ide-poort sluit ik, voor de beste performance, mijn hard disk aan en hoe doe ik dat ?
ik heb al geprobeerd op id3, met volgende problemen :
soms zie ik de hd staan in één van de opstartschermpjes maar als setup xp komt 'ziet' hij geen hd.
na veel lezen hier op de site ben ik eventjes mijn kluts kwijt :) , vandaar mijn bovengestelde vraag. Om het onderste uit de kan te halen zal ik waarschijnlijk een tweede identieke hd moeten aanschaffen, maar dat zie ik niet zitten. Kan ik dan niet gewoon die ene schijf in twee partities delen en op die manier twee hd creeren ?
Het moederbord heeft ook s(ata)-raid aan boord. Verschil met id3-raid ???
Alvast heel erg bedankt voor de moeite hé !!!
trya
ps : graag zou ik toch de volle 80G willen gebruiken :)
 
Gewoon op de eerste IDE poort aansluiten als master is het snelst.

Eigenlijk is Raid alleen maar interesant als je twee of meer HD hebt (liefs van gelijke groote en snelheid), je kunt ze dan afhankelijk van de instelling samen als één groote HD (twee HD's met één drive letter) of bv als spiegel van elkaar laten werken (data op de ene staat ook op de ander, zodat je altijd een backup van je data hebt).
Nog even over de snelheid, met twee HD's in een Raid opstelling kan de data sneller gelezen worden (Raid 0) maar dan heb je dus wel twee HD's nodig, en de andere voordelen van Raid vallen weg.

Lees hier mee over Raid.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken dit moederbord van gigabyte niet, maar wat ik wel weet van 95% van de andere gigabyte raidborden is dat IDE 1 & 2 (of 0 & 1) ATA 100 zijn en dat IDE 3 & 4 (of dus 2 & 3) de raid of de ATA 133 vormen dit is met een jumper op het moederbord in te stellen, dus als je geen raid hebt, zal je dus deze jumper moeten verzetten want standaard zet gigabyte hem op raid.
Dat zou dus inhouden dat IDE 3 & 4 de snelste zouden moeten zijn.
 
alvast bedankt voor de supersnelle interventie :)
echt cool !!
Morgenvroeg probeer ik alvast verder te geraken. ik laat wel iets weten ivm met vorderingen :)
 
Bedankt voor die link over raid en s(ata) ! (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=81641) héhé, eindelijk een beetje licht :))
dus als ik het goed heb kan ik dan toch die hd op id3 configureren waardoor je gebruik kan maken van de snellere ata 133 'interface'. ik ga proberen de hd aan id1 te hangen, xp installeren, alle drivers ivm het mobo installeren, cpu uit en hd aansluiten op id3 ...
laat wel iets weten over m'n bevindingen !!
nog eens bedankt !
 
Geplaatst door maestro12
want standaard zet gigabyte hem op raid.
Al twijfel ik geen seconde aan je wijze woorden, toch wou ik ff zeuren: m'n GA-7VAXP stond standaard op ata.
 
yipedidoeda yipededéeeeee !!!

YES !!

1. hd op ide1
2. xp installeren
3. vanop bijgeleverde cd alle software installeren
4. op dezelfde cd via verkenner : other -> promise ->
ata133 -> setup.exe uitvoeren
5. hd verzetten naar groene id3
6. fire away baby !!!

ps : in bios staat die ide-controller (id3) dacht ik op ata


IEDEREEN HARTELIJK BEDANKT HE !!!!!

HEB SITE AL VEEL MONDRECLAME BEZORGD :)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan