Raid server schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieterpluk

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2013
Beste Helpmij'ers,

Ik beschik over een thuis server met daarop draaiend een aantal websites op linx-centos. In mijn thuis server heb ik een schijf van 250gb zitten en ik iozou dit graag up willen graden. Nu heb ik gehoord dat je 1 partie kan maken door middel van schijven in raid. Mijn server beschikt over 6 schijf sloten en een raid controller.

Op mijn server is slechts 1 schijf van 250gb geinstalleerd wat ik graag zou willen uitbreiden.

Mijn vraag is nu, als ik een schijf erbij koop, en ik zet ze in raid is het dan mogelijk om mijn gegevens gewoon te behouden van de bestaande schijf?

Zoja, is het ook mogelijk om 1 partitie te hebben.

Alleen als je RAID 1 draai kan je de schijf vervangen. Verder snap ik je vraag niet helemaal.

Wat ik eigenlijk wil:

Extra schijfruimte
1 Partitie zonder schijven te hoeven formarteren
Heb gehoord dat dit mogelijk is met raid

Als je nu bijvoorbeeld een 3TB disk ga kopen, en die in RAID 1 zet zal de array de omvang hebben van de kleinste disk 250GB dus ik weet niet of je veel gaat hebben er aan.

Dus als ik het goed begrijp is alleen met raid dexelfde data verdeeld over twee schijven?

Wat ik heb gehoord is dat je raid ineen schijven linie kan zetten bij

250Gb + 3TB=3,25TB

Raid schijnt ook veel sneller te werken heb ik gehoord.

Ben totaal nieuw in het gebied van schijven. Alvast bedankt

Het ligt aan het soort er zijn verschillende niveaus.

RAID staat voor Redunant Array of Independent Disks, met een RAID opstelling kunt u meerdere harde/SSD schijven als 1 harde schijf gebruiken.

- RAID 0

Met RAID 0 (Striping) maakt u van alle harde schijven 1, ook krijgt u snelle prestaties (soms wel het dubbele).
U heeft bijvoorbeeld 4x 2TB schijven dan krijgt deze "array" een totaal van 8TB.
Alle data word dus verspreid, het nadeel hiervan is dat als 1 harde schijf kapot gaat, al uw data verloren is, mits u een backup heeft op een extern medium.

- RAID 1

RAID 1 (Mirroring) word vaak gebruikt voor data opslag, met 2 schijven. Alle data word gedupliceerd op een harde schijf, dus als 1 harde schijf kapot gaat heeft u al uw data nog op de andere harde schijf. Als er een harde schijf kapot is kunt u er een nieuwe in doen en alle data word weer gedupliceerd. Het nadeel er van is als u 2x 2TB aan harde schijven heeft is dat op alle harde schijf een kloon komt, zo is het slechts mogelijk 50% van de opslagruimte te gebruiken.

- RAID 5

RAID 5 (Redundant Mirroring) word het meeste gebruikt voor data opslag met meer dan 3 harde schijven, omdat het een stuk efficiënter is dan RAID 1. Als u 5x 2TB gebruikt, kunt u 8TB gebruiken, als 1 schijf kapot gaat is uw data nog veilig.

Lees meteen even de documentatie van de Raid controller. Daarin vind je of de controller in staat is om dynamisch de raidsets aan te passen/uit te breiden. Verder moet je dan een keuze maken hoe je je storage wilt uitbreiden. Meer ruimte, snelheid, betrouwbaarheid (je mag er 2 kiezen). Zie ook de posting hiervoor.

Hoi,

Dit moet zeker lukken nu, Ik ga morgen een 3TB hardeschijf halen. Deze ga ik in raid versie 5 zetten.

Gr.

Dit gaat zeker niet lukken. Voor Raid 5 heb je minimaal 3 schijven nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan