raid systeem maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

djoeke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 jun 2001
Berichten
1.289
hallo alemaal

ik heb een vraag ik wil graag een raid systeem type 0 op me pc maken gaat dit met een draaiende windows (die al is geinstalleerd is) .en zo ja is dit moeilijk ik draai windows vista .

alvast bedankt djoeke
 
Mag ik vragen waarom je een RAID 0 wilt? Is dat om je disk te vergroten? Ik zou zelf dan kiezen om de schijf er gewoon bij te prikken en hier een nieuwe schijfletter aan koppelen. Dit omdat wanneer er een schijf kapot gaat, het heel waarschijnlijk is dat je data verliest...

Als je het als backup (redundantie) schijf wilt gebruiken dien je een RAID 1 aan te maken, dit is een diks mirror.....1 schijf kapot dan nog wel al je data op de andere schijf, vervolgens de defecte schijf vervangen en vervolgens je Array opnieuw laten rebuilden...

Nadat je een RAID configuratie hebt aangemaakt, moet je ook een Array aanmaken, dan gaat volgens mij ook de data op je bestaande windows schijf verloren.... Maak van te voren eerst een backup met Ghost of zo, deze kun je wanneer je RAID configuratie klaar is dan vervolgens makkelijk terugzetten....
 
ik wil graag een raid omdat dit sneller is dan 1 harddisk . en voor de ruimte hoe ik het niet te doen . dus het gaat voor mijn om de snelheid met schrijven naar de harddisk
 
Zoals ik al zei, volgens mij niet. Je moet namelijk eerst een Array aanmaken, en daarbij gaat zover ik weet alle data verloren...

De link van DJArtistic bevat meer informatie.

Gebruik je een hardwarematige RAID controller?
 
Om een dynamische schijf aan te maken vond ik onderstaande:

Via Management (rechts klikken op my computer --> manage) kiezen. In dit scherm kies je voor disk management.

Je zoekt de 2de harde schijf uit. Rechts erop klikken en dynamisch selecteren.
Nadat het weer opgestart is, terug naar disk management. De eerste schijf aanklikken, ctrl inhouden, 2de disk klikken en kiezen voor spanned volume. De wizard volgen en klaar...

Succes,

PS: Om zeker te zijn dat je geen data verliest, eerst BACK-UPPEN
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan