RAID utility: kan dat uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

njegbers

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2006
Hai.
Mijn computer (ASUS moederboard, 1 HD van 160 GB) stopt bij het opstarten een seconde of 10 met de mededeling: "Press <CTL S> or <F4> to enter RAID utility".
Ik wil helemaal nix met de RAID utility. Dat is toch voor als je méér dan een harddisks hebt?
Ik krijg die mededeling niet uit.
In de BIOS opties staan alle opties van NVRAID op disabled.
Hoe krijg ik die mededeling weg?

Heeft dit probleem ook nog een voorgeschiedenis? Of is het spontaan zo gekomen?

Hoi !

Kan in principe worden uitgeschakeld als een een IDE-schijf hebt.

Heb je een sata-schijf ligt het aan de bios-instellingen, maar moet normaliter ook uitgeschakeld kunnen worden.

Je merkt het gauw genoeg: krijg je na het opstarten de melding: No bootdevice found o.i.d. schakel je 'm weer in.

Greetz,

Harry.

Eige schuld

Het blijkt dat de computer altijd heeft opgestart met de wachtperiode bij de mogelijkheid de RAID utility te starten. Daar had mijn zoon nooit last van omdat hij hem nooit uitzette, maar op stand-by.
Ik heb een paar weken geleden eens gekeken wat er dan gebeurd als je daarop ingaat, ik wist al snel niet goed wat ik aan het doen was en heb de boel gecancelled.
Sindsdien is het eerste scherm overgenomen door een ASUS scherm, en is er verder nix veranderd: hij blijft 10 seconden hangen op de mededeling: "Press <CTL S> or <F4> to enter RAID utility".
Ik heb het ASUS moederboard handboek nagekeken op het hoofdstuk RAID, maar daar begrijp ik niet veel van. Wel is duidelijk dat het meerdere harde schijven als één kan behandelen.
Maar hoe leg ik hem uit dat dat niet hoeft? Toch een keer die RAID utility ingaan en proberen aan te geven dat er maar een harde schijf is ?

Gevonden

Nog eens goed gezocht in de handleiding van het mobo.
De oplossing stond een eind verderop, in de configaratie van RAID: in de BIOS moet de Silicon Image Controller aanstaan bij de Onboard Devices Configuration om RAID items te kunnen zetten.
Die stond enabled, die heb ik uitgezet, en voila: daar is de 10 seconden winst bij het opstarten !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan