RAID utility

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marco Jacobs

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2003
Hallo,

Ik heb zojuist een nieuw ASUS-moederbord geinstalleerd. 2 HDD van 40 en 80 GB. Bij het booten krijg ik nu steeds de melding: toets Control S of F4 to enter RAID utility. Als ik dat doe volgt " No Device Detected. Utility Disabled". Moet ik wat doen in het BIOS of op het moederbord. (ASUS A7N8X-E De Luxe)

Weet iemand hier het antwoord op?

Bij voorbaat dank.

Marco

Hij vraagt niet wat RAID is, lees de vraag goed en geeft een antwoord dat ergens op slaat :rolleyes:

-------------------------------------------------------------------------------

Staan de jumpers van de harde schijven correct? Probeer een Cable Select te gebruiken als Master/Slave niet werkt.

Je moet het in het Bios regelen.
Zoek ff naar het juiste item en disable daar Raid.

PS. Je moet naar 'Main' en dan IDE-configuration. Nee, sorry, naar Advanced en dan Onboard Devices Configuration. En dan moet je de Raid-controller disabelen.

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij dat als je de RAID-controller gebruikt, je deze niet moet disablen, want daarmee schakel je 'm uit.

Ik had het idee dat ie geen S-ATA schijven heeft. Eh... dit heeft er misschien niets mee te maken...
De default instelling van het Mobo is merkwaardigerwijs dat de Raid-controller is ingeschakeld.
Maar als ie die twee schijven niet in een Raid-setup heeft staan moet het dus uitgeschakeld zijn.

Laatst bewerkt:
Beste Dick en Tiborv,

Alvast bedankt voor jullie inspanningen en tips.
Ik heb inderdaad geen S-ATA schijven. In het BIOS kan ik niets vinden over RAID-controllers. Wel onder Advanced "van alles aan board maar geen RAID" zeg ik maar even voor het gemak. Wel zitten er 2 Serial ATA connectors op het bord. Verder geeft hij wel in de handleiding aan: "Trough the onboard Promise PDC20378 RAID-Controller, you may create a RAID0, RAID1, RAID+1, or MultiRAID configuration with the RAID ATA 133 connector". Hier heb ik niets mee gedaan.
In een later hoofdstuk wordt nog vermeld onder RAID configuration:"The motherboard includes the Silicon Image Sil 3112A controller chipset . Use the SataRAIDt/m Utility to configure the RAID sets."
Wel heb ik een CD bij het moederbord meegeleverd gekregen waarop ik meer informatie kan verkrijgen over de Silicon Image SIL SATA-RAID controller, maar ik kom niet verder dan een korte opstart waarna de computer weer afsluit en opstart.

Ik hoop op de "gouden"tip!

Groet,

Marco

Vergis je je niet?
Je kunt de kwestie terug vinden in de handleiding van het moederbord.

Dick, wat bedoel je precies met vergis je je niet? Welke kwestie? In het BIOS kan ik echt niets vinden.

Marco

Dick,

Nog een kleine aanvulling. Op het WEB bij een of andere productinfo over dit moederbord trof ik de volgende info. Als u de RAID-controller op dit moederbord wilt gebruiken met normale IDE harde schijven dan moet je ook een ASUS S-ATA dongle bestellen. Enig idee of doet dit niet ter zake.

Marco

Niet ter zake dacht ik: je moet de RAID-controller juist uitschakelen want je wilt toch geen Raid-setup?
Maar kijk eens in hoofdstuk 2.6.6 van je handleiding op blz. 2-17. Het zou een jumpersetting kunnen zijn. Probeer die eens op disable te zetten.

(Overigens is het inderdaad anders geregeld dan bij andere Asus-mobo's.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan