Raid vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

VulcanRaven

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2007
Ey mensen,

Een simpel vraagje :P Wat is sneller:

1: 1 250 gb s-ata 16 mb schijf OF
2: 2 200 gb s-ata 8 mb schijven in raid-0

alvast bedankt,

Martijn :)

Als we aannemen dat het beide SATA2-schijven zijn, dan is RAID-0 sneller. :)

Ok bedankt voor het antwoord. En is dit ook sneller als een 500 gb 32 mb sata 2 schijf? :P Wat kan ik het beste nemen? Prijzen zijn hetzelfde

Optie 1: 2x 200 gb 8 mb sata 2 in raid 0
Optie 2: 1x 500 gb 32 mb sata 2

Laatst bewerkt:
Raid-0 is sneller. :)
Maar, vergeet dat niet, is daarmee ook onveiliger. Als één van de twee schijven ermee ophoudt, dan ben je alle data kwijt.

Daar dacht ik ook al aan ja, maar is het een groot verschil in snelheid? Of weegt het niet op tegen de risicos van data verlies. Belangrijke files enz back ik altijd up op mijn server dus dat is niet zon probleem, maar het is natuurlijk niet handig om elke maand alles opnieuw te moeten instaleren.

Als je twee goede en betrouwbare schijven koopt, dan is de kans op dataverslies niet groot, maar wel aanwezig.
Het is sowieso (en zeker in een Raid-0 situatie) aan te raden om back-ups van belangrijke bestanden, of een image van het hele systeem te maken.

Wat wil je uitgeven?
Mogelijkheden genoeg:
raid 1 = extra veilig, maar slechts de 1/2 van je totale capaciteit
raid10 = extra veilig 1/2 cap. en sneller wegens gestripede raid. kost wel minstens 4 schijven
raid 5 = iets veiliger dan raid0 maar kost minstens 3 schijven, waarvan 1 gereserveerd voor pariteit.

kosten allemaal tussen 400 en 800 euro!. diverse leveranciers.
overweeg ook NAS box. Afhankelijk van je doelstelling vaak ook een FTP server erbij soms ook printserver en multimedia server!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan