RAID: Wat is het beste?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BladeNL

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Hey,

Ik heb nu een PC staan met 1 x 250GB (voor mn OS)
2 x 750GB (Voor mn data)

Ik wil over een tijdje een nieuwe PC aanschaffen.
Waarschijnlijk een SSD voor mn OS en applicaties, en HDD's voor
mijn data, puur omdat dit gekoper is, en de disks voorlopig nog groter zijn.

Ik koop dan 1 of 2 extra schijven van 750GB(geen 1TB omdat dit geen zin heeft in RAID).
Nu is mijn vraag, wat is de beste RAID opstelling voor mij,
ik heb een hele zooi aan gedownloade films, series, muziek etc.
Dit neemt erg veel ruimte in, maar ik wil het absoluut niet kwijt, dus als ik ze
in RAID 5 opstelling, dan word 1 van de 3 schijven gebruikt als backup, dus
ongeveer 30% data verlies, hier kan ik mee leven, maar zeker geen 50%, dan
kan ik net zo goed alles in JBOD hangen en de data kopieeren ofzo.
Maar, is RAID 5 een goede opstelling voor deze situatie, of zijn er betere
oplossingen? Want ik weet ook niet hoe RAID 5 met 4 schijven omgaat.

Alvast Bedankt,

BladeNL

Allereerst moet je goed onthouden dat raid5 nogal wat rekencapaciteit vereist. De performance met schrijven zal dus nogal tegen vallen. RAID5 is daar in tegen wel heel veilig. Volgens mij kan je bij 4 schijven er 2 verliezen en nog je data behouden. Het is dus nogal veilig en qua lezen volgens mij nog vrij snel ook (je hebt de performance van 3 schijven). Hier kan je je bruikbare ruimte berekenen (klik). Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Nou

Dan zal ik waarschijnlijk 3 x 750GB in RAID 5 gooien.
1 x 750GB apart houden voor games, of misschien wel 1TB omdat dat
dan toch niet meer uitmaakt.
3 x 750GB voor mijn films, muziek etc., 1TB voor games, en een 60GB SSD voor mn OS.

Kan je niet beter 2 640 gb (die western digitals blacks) in raid0 gooien voor je games. Die werken erg goed in raid0 door de grote hoeveelheid cache. Is misschien iets duurder maar wel sneller.

Maakt niet zoveel uit

Ach, ik denk niet dat ik het heel erg zou merken met mn games. Waarschijnlijk alleen iets kortere loading tijd, maar als ik dit ga doen, word het in mn nieuwe systeem, core i7, 6 gig aan ram, dus in fps zal het zeker geen verschil maken. Ik hoef geen raid voor snelheid, ik wil alleen zeker weten dat als 1 van mn schijven uitvalt, wat verrassend vaak gebeurd (niet bij mij, maar ik werk in een computerzaak dus weet er alles van), dat niet al mn data weg is.

Laatst bewerkt:
Die kortere laad tijden zijn online zeer prettig. Je kan dan als eerste ingame zijn en das prettig. Over de betrouwbaarheid van hdd. Samsung staat bekend als slechte raid schijf. Met name die f1 zijn nogal onbetrouwbaar (wel snel maar onbetrouwbaar). Ik raad je aan om van die western digital (klik) black gevallen te nemen. Ze zijn heel erg betrouwbaar en voor zullen je raid prestatie goed doen. Je moet er wel rekening mee houden dat raid5 intensief rekenwerk is. Bij een schrijfactie kost het je nogal wat cpu kracht. En dat merk je. Je kan het beste een losse raid controller nemen met een aparte cpu en geheugen. Bedenk wel dat die minimaal € 200,- kosten.

De 750GB zijn niet de beste keuze. Ik zou die negeren en gewoon de 640GB of de 1 TB nemen.
Wat bedoel je trouwens met "(geen 1TB omdat dit geen zin heeft in RAID)".
Zover ik weet heeft harde schijf grootte toch weinig invloed op raid. Of vergis ik me?:confused:

Ja maar

Klopt, maar ik heb nu 2 x 750GB en die ga ik niet weggooien of zo.
En in RAID 5 geld de grootte van de kleinste schijf, dus als
ik er nog 1TB in hangt, word hij alsnog 750GB, dus daarom heeft het geen zin.
En 1TB voor mn games enzo lijkt me prima, ik bedoel, ik heb geen RAID
nodig voor mij games, waar het mij om gaat is de veiligheid van mn data, en
RAID 5 is daar ideaal voor omdat je maar 33% van je grootte kwijt raakt ipv
50% als je het gewoon backupd.

En raid 10; heb je daar niet aangedacht??? trouwens, wat betreft de ssd; de goedkopere zijn traag.

Weet ik

nah, ik denk dat raid 5 de oplossing is.
En wat de SSD's betreft, ik ga voor de beste, de Vortex Serie van OCZ.
Dat zijn de snelste die ik kon vinden.

Das niet de de snelste, dat zijn intel gebasseerd op SLC geheugen. (klik). Ze zijn wel een stuk duurder maar wel erg snel. Maar een iets goedkopere intel is ook geschikt. Die nieuwe postville versies. Ze zijn iets duurder dan die OCV vertexen maar wel sneller. Hier vind je de link (klik)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan