Raid, zie door de bomen het bos nie meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter SoF
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SoF

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2001
Ok na een dag informatie te hebben gelezen heb ik me zelf een raid kaartje gekocht.

kaart je gemonteerd hd's er aan gedaan ( 2x60 gb alle twee master elk op een eigen kontroler ).
Nu stond op een van de hd's een besturings systeem en de andere is een nieuwe, in de gebruiksaanwijzing word geen woord gezegt of dit een probleem is.

systeem opgestart en via F3 de kaart op raid0 gezet.

win2k server cd er in en via F6 opzoek naar de drivers ( die me geleverd zijn op een cd ).
nu dit laaste wilt dus geheel niet lukken, krijg een vage error te zien over een map in D:\nt\.........

Nu is dus mijn vraag HOE zet je nu eigenlijk een raid op, dus wat doe je in welke volgorde.( geformateerd of niet ed )

Ik zoek dus niet wat RAID is die info is mij geheel duidelijk.

Volgens mij moet je beginnen met lege HDD's, immers de data wordt verdeelt over beide.

crash ik weet dat het laat is .....maare leez eens effe goed ...........Wat Raid is is mij BEKENT!!!!!

Raid

Ik neem aan dat je de schijven in een Raid 0 configuratie wil gaan gebruiken.

Welnu dan zullen de schijven net als bij een gewone IDE poort beiden op de zelfde poort moeten worden aangesloten.

Dwz. de 1 als master en de andere gewoon als slave.

Indien je daarna een raid array wil aanmaken (maakt niet uit of je nu wil mirroren of stripen) dan zal alle data verloren gaan op die schijven (dus ook het os.)

Je zal daarna moeten formatteren en het gewenste Os. moeten installeren zoals je gewent bent (met in acht neming van de drivers voor de raid controller natuurlijk)

Suc6

Vertel eens meer over dat raid kaartje: Marvel of Highpoint? Wat je tot nu toe gedaan hebt is correct qua aansluiting. De beide disks op master op hun eigen kanalen.

Eens de aansluiting correct, moet je in de Raid bios je beide schijven samenvoegen tot een raid array. Is dit je al gelukt? Dus eerst zien of de beide HD goed herkent zijn, en dan met de optie "make array" of zo, ze samenvoegen en je systeem ook vertellen of het raid 0, al dan niet raid1 wordt. (striping = raid 0)

Nu herstarten in W2K installeren. Een andere vraag: heb je bij die controller geen diskette gekregen met drivers? Tijdens de beginfase van de installatie zal de eerste optie zijn die je krijgt om op F6 ?? te drukken indien je drivers voor een controller wil installeren. Doe dit, druk op F6 op dat moment. Een minuutje later krijg je een scherm waar je de drivers van de diskette kan laden. Daarna gaat de installatie verder, en ziet W2K je 2 schijven als 1 grote, en kan je tijdens de installatie deze schijven partitioneren, formatteren, zoals bij 1 schijf...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

PS: Aan Tron:
De manier die je beschrijft om aan te sluiten heb ik geen ervaring mee, maar: Heb je daar sites over? En een 2de vraag: kan je dan bvb een 2de raid array maken zo?

Raid

Zelf heb ik een Dawicontrol DC-133 pci Raid controller.

De manier die ik beschreef om de schijven aan te sluiten geldt in ieder geval voor mijn kaart. (anders zou het hier toch niet werken ;) )

Dus op de eerste poort 2 schijven (1 als master de andere als slave) voor Raid 0 en 1.

De tweede poort kan gebruikt worden voor Raid 0,1 (mirroring en striping) met dus in totaal 4 schijven.

Misschien werkt dat met een onboard raid controller anders maar dit is in ieder geval de manier voor de DC-133.

Grtz.

Dit is hem

Laatst bewerkt:
Ok, zie dat ik inderdaad niet het type en model kaart erbij gezet heb,

Raidkaart info:
Ultra ATA/133 IDE Raid Sil680

Raid Functions:
Supports raid functions 0, 1 and 0+1 with adjustable stripe size for rain 0 and 0+1.
Supports co-exist raid set and non-raid hdd.
Allow hdd's with different sizes to be configured in a raid.
Raid functions can be mixed in different raid set.

Wat ik al gedaan heb:
-1 hdd op primair controller als master ( nieuwe hdd )
-1 hdd op secundaire controller als master ( gebruikt niet geformateerd )
-In moederbord bios boot sec. op scsi controller gezet zo dat er van af de raidkaart kan geboot worden.
-Bij systeem boot via de bios van de kaart ( F3 ) Raid 0 geselecteerd.

Bij reboot worden de hdd's gezien als zijnde hdd1 en hdd3.
Er staat dus geen woord in de gebruiksaanwijzing hoe de hdd's aan de kontroleer moeten zitten.

Bij de kaart zit een driver cd alleen word deze niet gezien bij installatie w2k, heb inderdaad via de F6 toets geprobeerd om de drivers er in te krijgen.
( helaas zit er op dit systeem geen diskdrive dus alles zal via de cd-rom moeten gebeuren )

X-labs info over kaart[

Laatst bewerkt:
Raid

Zo te zien heb je de zelfde controller (in ieder geval de chipset) als ik.

Dus probeer mijn manier uit en het zal werken.

Vreemd dat er geen driver diskette bij zit.

Grtz.

kleine update :
heb het draaien onder ME ..... nu nog onder w2k.

@tron, hoewel het me duidelijk is wat de verschillende raid opstelling doen heb ik toch nog een klein vraagie mischien dat jij het weet.
Zo als ik hier boven al geschreven heb staat het nu als raid 0, nu zit ik eigenlijk te denken dat ik beter raid 10 kan doen dit in verband met een betere veiligheid.
Nu is het me duidelijk dat bij mirroring 50% van de disk maar beschikbaar is.
Is dit ook zo als je dus raid 10 gebruikt ?
m.a.w 4 hdd's van 60 gb word 4x 30 ?
of is dit alleen van toepassing op de mirrir hdd's ?

Raid

Ik geloof dat je met Raid 0,1 wel de voordelen van raid 0 blijft houden (2 harde schijven als 1 grote), terwijl er toch een Mirror wordt gemaakt.

Het is wel een dure oplossing zo'n 0,1 opstelling.

Grtz.

Een ander vraagje effe tussendoor als ie 4HD gebruikt, is het dan mogelijk om 2 arrays raid 0 te maken, of wordt dat dan automatisch 1 raid 0 met 4 disks? Zou intressanter zijn van 2 raid 0 arrays gezien de veiligheid, maar tja, wanneer gebeurd het eens dat een disk de geest geeft... Ook als je SMART installeerd volgt die de disks op en als er een probleem is waarschuwd die je toch?

arghh

ok op win me draaid het dus ... nu is het de bedoeling dat er w2k opkomt.
Maar helaas krijg ik een error te zien.

wat ik gedaan heb:
w2k cd er in en rebooten
via F6 de optie voor scsi/ mass storage device geselecteerd, er worden dingen in geladen tot een bepaald punt.
Er verschijnd een scherm met de volgende mededeling:
currently setup will load support for the following mass storage devices(s): <none>

er onder kun je dus via de S toets andere drivers opladen.
als ik dit dus doe krijg ik deze melding :
an unexpectected error(0) occurred at line 962 in D:\nt\private\ntos\boot\setup\oemdisk.c.
press any key .

dus dit werkt niet ..........

yuppie het werkt .... heb wel de server een beetje moeten verbouwen ( disk-station ) en de drivers op een diskette moeten zetten.

Dus draadje mag dicht.

bedankt allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan