raid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, maar het is meer de bedoeling voor fault tolerance.

Raid gaat ook enkel maar op de server versies...

Let wel dat je een hardware matige raid hebt en geen softwarematige. Want anders denk ik dat je server langzamer wordt.

Verschillende soorten Raid (bv raid0) geeft als resultaat dat het schrijven eigenlijk lanzamer gebeurt (omdat het op 2 plaatsen moet), maar het lezen dan weer sneller natuurlijk (want hij kan op 2 plaatsen gaan kijken). Goed voor databases...
Met andere raids is het dan weer juist andersom. Komt veel bij kijken...

Laatst bewerkt:
Ja en nee.:D
Het hangt er vanaf hoe je de Raid-controller insteld.
Raid doe je ook met IDE schijven deze sluit je aan op de Raid-controller..
Als je de schijven op Raid 0(striping) doet dan ga je voor snelheids winst.
De gegevens worden namelijk tegelijk op twee schijven weggeschreven.(half om half)
Als je de schijven op Raid 1(mirror) doet, dan is de tweede schijf je backup schijf.
Deze wordt exact hetzelfde als de eerste schijf.
Dus als de eerste schijf crasht dan kan je met de tweede verder en de eerste repareren.
Zie hier voor meer uitleg wat Raid nou is;
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

Geplaatst door beemer_fan
Raid gaat ook enkel maar op de server versies...
Hoe bedoel je dit?
Ik heb hier op mijn moederbord gewoon een onboard Raid-controller zitten.
Dit is een gewone huis computer met Win2000 erop.

Tja, ik wist dat eerst ook niet, maar heb het zo geleerd voor mijn MCSE.

Dit heb ik rechtstreeks uit het boek 70-210 van Microsoft gehaald:
Windows 2000 Professional does not support disk fault tolerance. Striped volumes only improve the read-write performance of a system. Fault-tolerant systems such as disk mirroring (raid 1) and disk striping with parity (raid 5) are supported in the Windows 2000 Server operation system.

Het kan natuurlijk fout zijn, iedereen maakt fouten he. Zelf heb ik enkel raid hier op de servers. Nog nooit geprobeerd eigenlijk op de Prof (zou ik misschien eens moeten doen...) ;)
Ik heb ze eerlijk gezegd geloofd op hun woord.

Het loopt hier als een tierelier.:D
Vergeleken voordat ik de Raid-controller ging gebruiken.
Ik zou niet meer terug willen.

Ik denk dat ze hier de softwarematige Raid bedoelen.
Dat schijn je met Win2000 te kunnen doen,
maar is duidelijk minder vlot dan met een Raid-controller.

Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen dat ze een softwarematige RAID bedoelen. Zou ik trouwens ook nooit nemen. 'k Zal het binnenkort eens proberen... :)

Ik heb me hier er ook eens effe mee bezig gehouden (hardware-matige). Draait idd subliem.
Tja, what can I say... ;)

In ieder geval, wanneer ik die vraag krijg op 1 van m'n microsoft examens geef ik toch het antwoord wat ze willen horen, lol. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan