Raid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

liefjongentje

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2006
Ik heb een probleem met me hardeschijf. Deze zit momenteel nogal tot de nok aan toe vol:thumb: Het gaat om een 40GB maxtor hardeschijf. Nou kan ik wel een nieuwe kopen maar ik wil eigenlijk meer. Zit zelf te denken om voor raid 5 te kiezen. Ik wil meer snelheid hebben van de schijf en daarnaast een backup. Doe ik goed om voor een raid 5 te gaan?
Ik vind eigenlijk dat de raptor hardeschijven nogal duur zijn en vind het het aanschaffen niet waard. Ga ik met raid 5 een verwachte sneller snelheid halen of merk ik geen verschil met 1 schijf? Zit zelf te denken om een hardware matige controller te kopen omdat me moederbord geen raid 5 ondersteunt.

Blijft de array ook behouden als ik van moederbord zou gaan switchen of ben ik dan al me data kwijt? Moederbord is een Asrock Dual SATA 2 S939

Raid 5 is niet sneller dan raid 0. Overigens heb je voor raid 5 minimaal 3 schijven. Lijkt me ook een beetje dure oplossing. Raid controller is niet echt goedkoop. Tenzij het een belangrijke server is, zou is niks met raid 5 doen......

Indien de beurs het toelaat, raid 0+1, snelheid, voor compensatie van de dubbele beschrijving en betrouwbaar, mocht er een schijf uitvallen.

Mooie uitleg.

Bedankt alvast voor die link, maar raid 5 is dus niet even snel als raid 0?

Raid 0 + 1 zie ik niet zitten, dan heb ik 4 schijven nodig...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan