Raid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glexaeon

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2013
Hallo,

Ik heb momenteel een raid 0 setup met daarop mijn OS. Deze ssd's zijn nu +/- anderhalf jaar oud.

Ik heb een nieuwe 3TB HDD gekocht en ik vroeg me af of ik alle data van mijn raid 0 configuratie kan (real-time?) overzetten naar mijn HDD.

Ik wil natuurlijk geen snelheidsverlies omdat ik (real-time?) ga kopieren naar mijn HDD met een lagere lees/schijf snelheid dan mijn raid 0.

Ik weet dat er backup oplossingen zijn, maar volgensmij moet dit met raid ook kunnen.

Ik weet dat er bijvoorbeeld raid 10 (1+0) bestaat, echter heb je hier 4 dezelfde schijven voor nodig en ik heb maar 2 ssd's en 1 HDD.

Kortom: is raid 0 te combineren met een andere vorm van raid om een backup te maken in real-time zonder dat er snelheid verloren gaat van mijn raid 0 opstelling?

Gr Tim

ZEER onwaarschijnlijk met consumentenoplossingen. Je kunt wel RSYNC-achtige dingen doen / bekijken. Real-time kun je echter vergeten, omdat je simpelweg de bandbreedte niet hebt voor zo'n oplossing (zonder dat vervolgens de snelheid van je raid0 wordt beperkt).

Er zijn software oplossingen voor, maar ik heb nog nooit van een consumenten hardware oplossing gehoord.

NB, voor raid 0+1 moet ook de opslag capaciteit van alle schijven gelijk zijn, dus wordt effectief je 3TB harddisk de grootte van je SSD

Dat kan enkel als je SATA controller een minimale doorvoersnelheid kan halen van 12GB/s, in alle andere gevallen ga je dit in performance merken. Voor de rest ken ik geen real-time backup oplossingen. Bestaat dacht ik ook niet, want zoiets zou je een RAID 1 oplossing noemen.

Jammer dat het niet op de raid manier kan, je zou zeggen dat zoiets toch wel veel gewild is ter vervanging van de standaard back-up programma's. Lijkt me overigens ook niet moeilijk om gewoon een raid-backup op te zetten. Maargoed ik werk niet bij microsoft dus dan zal ik het met third party software moeten doen.

Thanks, Tim

Dat kan enkel als je SATA controller een minimale doorvoersnelheid kan halen van 12GB/s, in alle andere gevallen ga je dit in performance merken. Voor de rest ken ik geen real-time backup oplossingen. Bestaat dacht ik ook niet, want zoiets zou je een RAID 1 oplossing noemen.

Met real-time bedoel ik meer het bufferen van informatie en dat wegschrijven als het kan, dus op het moment dat je niets doet word die buffer weggewerkt. Ik vind dat handiger dan om de week alles over te schrijven op de hdd + je hebt geen extra software nodig maar het zit gewoon in het systeem zelf.

Ik zou me eens goed verdiepen in wat een back-up nou precies is. Dat is iets fundamenteel anders als redundatie tegen het uitvallen van een schijf. En het is ook iets anders als archiveren. Allemaal totaal anders en er zijn dan ook andere oplossingen voor bedacht

Een back-up die gemaakt word met windows worden alleen persoonlijke bestanden meegenomen, in een raid configuratie zoals in raid 1 word van de hele schijf een mirror gemaakt.

Dat wekte bij mij de vraag op of ik een mirror/back-up kan maken van mijn ssd's in raid 0 zonder dat ik hiermee snelheids verlies opbouw. Dat zou mogelijk moeten zijn door het onafhankelijk van elkaar functioneren waarbij de HDD als het ware een buffer opbouwd van data die nog moet worden overgenomen.

Echter is dit dus niet het geval en moet ik dus een echte back-up maken in plaats van een complete mirror van mijn ssd's.

De reden dat ik een mirror had willen hebben is omdat je met een raid configuratie automatish herstel kunt krijgen in de configuratie, mocht dus mijn ssd kapot gaan en ik steek er een nieuwe in dan is alles opgelost. Met een back-up geval moet ik windows opnieuw installeren, mijn 2e ssd formateren, mijn programmas her-installeren en daarna de back-up van alleen mijn persoonlijke bestanden terug zetten. Dit vind ik nogal omslachtig en ik dacht dat het makkelijker kon.

Overigens heb ik nog wel een vraag: Voordat ik aan raid 0 begon was ik op de hoogte van de bottleneck die sata met zich meebrengt. ik geloof dat dit rond de 600mb/s zit? mijn ssd's schrijven rond de 550 en in raid 0 zitten ze dus vast op 600mb/s. Ik heb wat onderzoek gedaan naar een raid controller met 2 sata poorten die vervolgens verdwijnt in een pcie slot, deze worden vermeld als 3gb/s. De vraag is welke schijf er kan lezen/schrijven rond de 1.5gb/s waardoor je maximaal gebruik kunt maken van die controller? zo ver ik weet geen enkele schijf op het moment. Dat gezegd, klopt het dat ik met deze controller de 600mb/s van sata volledig oversla of zit dit in de kabel zelf? Mocht het werken dan kan ik dus +/- 550mb/s 2x = 1.1gb/s lees en schrijfsnelheid hebben met een raid controller van 3 tientjes ipv 600mb/s met normale sata?

Alvast bedankt,

Tim

Das mooi maar ik ga geen anderhalve auto betalen voor 3tb opslag.

Ik praat hier over een raid controller, dat is een losse controller die je in een pcie slot steekt en daar vervolgens je ssd's op aansluit in plaats van direct op je moederbord raid controller.

Op deze raid controllers staat 3Gb/s vermeld dan verwacht ik dus met de kennis die ik heb dat mijn 2x ssd van 550mb/s per stuk niet gelimiteerd zullen worden, wat wel het geval is met de standaart sata aansluiting op het moederbord die is namelijk gecapt rond de 600mb/s

De vraag is of dit inderdaad klopt omdat ik het nogal vaag vind dat je per poort 1.5Gb/s kunt pompen terwijl een ssd een limiet heeft van 550mb/s dus wat is het punt van zo iets overkill?

Verder weet ik ook dat een raid 0 mijn windows naar de *****n helpt als het misgaat, daar is dit heel topic op gebaseerd. Ik wil mijn raid 0 backuppen met een mirror op een HDD, als dit via raid kon dan had ik geen problemen als mijn ssd uitvalt, wat nu dus wel het geval is met een normale backup op mijn HDD (die bovenstaande uitleg in eerdere post)

Dus, klopt het dat een RAIDcontroller (dus geen pcie opslag) mijn ssd configuratie niet limiteerd aan 600mb/s wat normale sata wel doet?

Lijkt alsof je mijn input niet leest. RAID en backup zijn compleet verschillende dingen ontwikkeld voor compleet verschillende dingen. In je vraag gooi je die kreten continue door elkaar en dat maakt het voor mij een beetje verwarrend.

Om het net even iets duidelijker te maken een paar dingen op een rij:
-RAID gebruik je om je tegen uitval van 1 of meer schijven te beschermen. Uitzondering is RAID 0 die enkel snelheidswinst oplevert maar geen bescherming. RAID opstellingen zijn er in hardware of software
-Backups zijn er voor om bestanden die corrupt zijn geraakt of zijn gewist, te kunnen herstellen. Backups maak je altijd in software en nooit op hardwareniveau
-En dan heb je ook nog data archivering. Het bewaren (en bevriezen van de inhoud) van bestanden over langere tijd

Daarnaast heb je ook nog
-SATA op je moederbord
-Een SATA controller (consumenten spul) voor in een PCI slot. Hier heb jij het over, maar dit is dus gewoon een SATA controller, dus ook dezelfde limieten wat snelheid betreft.
-Een PCI-e controller voor SSD schijven. Deze kan dus de volle snelheid van de PCI-e architectuur gebruiken. Kom je dus op de schijven die ik je eerder al aangaf. Performt wel lekker, dat dan weer wel.
Achtergrond info hierover -> http://www.overclock.net/t/1489684/ssd-interface-comparison-pci-express-vs-sata

Waar je tegen aanloopt is het subtiele maar belangrijke verschil tussen Mb en MB (of Gb en GB). De ene is Megabyte en de andere Megabit. Scheelt ruwweg een factor 10 (nee niet 8, want de overhead van error correctie moet er ook nog bij).

Samenvattend. Voor zover ik weet is er geen oplossing (ook niet in de duurdere zakelijke markt) voor hetgeen jij wilt, op de manier waarop jij het wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan