RAID5 systeem met 3 schijven -> 1 schijf gecrashed

• Onderwerp starter Onderwerp starter royma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

royma

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2004
Hallo,

Hier bij mij op het werk maken we gebruik van een RAID-5 systeem met 3 HDD's (SCSI).
Er is 1 schijf gecrashed (schijf 2). We hebben meteen een nieuwe gekocht en deze erin gezet. Normaal gezien zou het systeem gewoon weer moeten starten, maar dit doet hij niet.
We hebben in de array configuration gekeken. Daar geeft hij aan dat schijf 1 down is. Toch denken we niet dat dit zo is, want bij een SCSI-test geeft hij aan dat er geen fouten zijn aangetroffen. Ook kun je de nieuwe schijf (schijf 2) zien in de array configuration. En schijf 3 wordt alszijnde werkend aangegeven.
Weet iemand hij wij hier het systeem weer draaiende kunnen krijgen? Kan het zijn dat we in ieder geval de nieuwe schijf nog op 1 of andere manier moeten toevoegen aan de bestaande array?

Alvast bedankt!

Gr.

Heeft de schijf dezelfde ID gekregen? Is het een softwarematige of een hardwarematige RAID (gezien de beschrijving zal het de laatste zijn)?

De RAID5-configuratie is met software te configuren. Ik weet niet of er sprake is van een software- of hardwarematig RAID-systeem.
Hoe moet ik de schijf een ID toekennen?

Op elke SCSI bus kun je 8 (narrow) of 15 (wide) apparaten hangen. Elk apparaat moet een uniek ID hebben. De SCSI-controller zelf heeft standaard ID7

Via Jumpers op een schijf (of CD-rom enz) kun je de ID instellen. Een ID kan 0 t/m 15 zijn, uitgezonderd ID7.

Op de schijf staat vaak wel hoe je e.e.a. moet instellen, anders vind je die info wel op de site van de fabrikant.

Weet je wel welke SCSI-controller je hebt?

het enige wat ik weet van de SCSI-controller is dat hij van Adaptec is.

Adaptec heeft er veel gemaakt, als je de PC opstart krijg je de optie om via CTRL+A het BIOS van de kaart in te gaan. Daarin staat welke kaart het is.

Ik kon alleen met F6 die bios in gaan die jij waarschijnlijk bedoelt. Kan het zijn dat het een Adaptec Array1000U2 is? Of zit ik er dan helemaal naast?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan