• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ral kleur filteren in cel met tekst + ralkleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

h3nkehv

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2014
Goedemorgen,

Ik heb een lijst met artikelen, bv:

spuitbus voor product A Ral 2005
spuitbus voor product A Ral 2000
spuitbus voor product A Ral 1007
spuitbus voor product B Ral 2005
spuitbus algemeen

Hierbij wil ik de producten gaan filteren op basis van Ral kleuren, dat kunnen 3 verschillende zijn.
Echter staat de gehele tekst in 1 cel, tevens staat niet bij ieder product een ral kleur.

Ik wil het volgende: in een kolom erlangs wil ik de ralkleur weergeven (indien die in de bron cel voorkomt). Daarna kan ik de producten dus handmatig filteren op basis van ralkleur.
Ik zat te denken aan een formule van ifthenelse waarbij hij een van de 3 ralkleuren zoekt in de tekst maar kom er verder niet uit.

Kan iemand me verder helpen?

Gr

In de kolom ernaast:
=ALS.FOUT(ALS(INTEGER(RECHTS(A1; 4))>0; INTEGER(RECHTS(A1;4)));"")

In de kolom ernaast:
=ALS.FOUT(ALS(INTEGER(RECHTS(A1; 4))>0; INTEGER(RECHTS(A1;4)));"")

Even kijken of ik hem goed snap:rolleyes: zoals ik het zie: Hij zoekt in cel A1 de laatste 4 tekens. Zijn dit 4 cijfers groter dan 0 dan laat hij ze zien, is dit iets anders laat hij niks zien.

Kan het ook met een andere manier dat hij specifiek zoekt naar de getallen? (bijv uit bovenstaand voorbeeld "2005";"2000";"1007"?) en deze laat zien?

Heb je het eerst al even gedaan en dan gesorteert? Dat was je vraag. Nu ga je de formule ontleden en er vragen bij stellen zonder eerst te kijken of hij doet wat je vroeg.

Excuus,

Jazeker ik heb hem geprobeerd en het werkt goed maar met mijn vraag wilde ik eigenlijk ook een andere variant proberen waarbij hij alleen die 3 kleuren laat zien en de rest niet.
(dit kan ik uiteraard dan ook doen met de handmatige filter maar als dit automatisch zou gaan is het natuurlijk minder foutgevoelig)

In ieder geval alvast bedankt voor je eerste oplossing!

Je kan er een tabel van maken, dan kan je eenvoudig en naar hartelust filteren.

Dat kan inderdaad maar er staan ook producten die een getal op het einde hebben, vandaar mijn vraag of het specifiek naar een van de 3 kleuren gezocht kon worden in de cel.

Als dat nummer niet bij de RAL kleuren hoort klopt je voorbeeld dus niet. Als je een goed voorbeeld plaatst krijg je een beter antwoord.

Ik heb een lijst met artikelen, bv:

spuitbus voor product A Ral 2001
spuitbus voor product A Ral 2002
spuitbus voor product A Ral 1003
spuitbus voor product B Ral 2003
spuitbus voor product B Ral 2005
spuitbus algemeen
Spuitbus alles
Spuitbus 4000
Spuitbus 8893
spuitbus algemeen Ral 2001
spuitbus algemeen Ral 2002
spuitbus algemeen Ral 2003

Nu wil ik dat alleen de producten met ral nummer 2001 2002 en 2003 eruit worden gefilterd, ze staan net zoals het eerste voorbeeld met de complete tekst in 1 cel
oftewel: dat in de kolom erlangs het ral nummer komt te staan van de cel

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Laatst bewerkt:
Ik zie daar niets anders. Dat kan gewoon op de manier zoals al eerder beschreven.
RAL.JPG

Zo kan je makkelijk op kolom2 filteren.

Wat verder uitgewerkt, gefilterd en gesorteerd:
RAL2.JPG

Laatst bewerkt:
Hoeft toch niet met een hulpkolom? In je auto-filter kan je in de geavanceerde optie kiezen voor 'contains' (bevat). Combineer deze 3 met de OR operator.

Dat kan uiteraard, maar vergt nogal wat handelingen als het filter aangepast moet worden en ik ga er vanuit dat het aantal regels in het voorbeeld slechts een beperkt aantal van het totaal is en de voorbeeld filtering ook. Als er alleen op de RAL kleuren wordt gefilterd is een extra kolom handiger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan