ram geheugen bijplaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

cpu nerd

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
hallo. Doe ik er goed aan om nieuw geheugen bijtesteken? en gaat het wel ? tot hoeveel geheugen kan ik max bijplaatsen? dat zijn mijn vragen. Ik heb momenteel 4gb ram steken 2*2gb zou er meer inkunnen bv 1*2 gb en 1*4gb samen 6gb ram?

mijn laptop specificaties: hp compaq presario cq61
Moederbord : Quanta 306A
Chipset : Intel PM45
Processor : Intel Pentium T4300 @ 2100 MHz
Fysiek Geheugen : 4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Videokaart : NVIDIA GeForce G 103M
Harde Schijf : WDC (500 GB)
DVD-Rom Station : hp DVDRAM GT20L ATA Device
Monitor Type : AUO - 15 inches
Netwerkkaart : AR9285 Wireless Network Adapter (PCIe)
Netwerkkaart : RTL8101 PCIe Fast Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows 7 Home Premium Home Editie 6.01.7600 (x64)
DirectX : Versie 11.00
Windows Performance Index : 3.9 AAN 7.9

Hoi,

Dat hangt van het type cq61 af.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06a/321957-321957-3329742-89318-89318-4074240.html

De vraag is, of het je echt een merkbare snelheidswinst oplevert.

mijn model is de compaq presario cq61 330 SB heb onderkant van mijn laptop gekeken. maar hoe weet ik nu of mijne tot 8gb max uitbreidbaar is of tot 4gb max ? en of het een merkbare snelheidswinst oplevert is mij ook de vraag drm stel ik ze ook :P bedankt voor de reactie!

Laatst bewerkt:
Je hebt kennelijk een 64-bits versie van Win7 op het ding staan.
Dan ondersteunt hij ook 8Gb.

Met enig 'zoekwerk' n.a.v. de link die ik je gaf, was je daar zelf trouwens ook achter gekomen.

Als geld je niet uitmaakt, zou ik het gewoon maar doen (2 van 4 dan)

Je hebt kennelijk een 64-bits versie van Win7 op het ding staan.
Dan ondersteunt hij ook 8Gb.

Met enig 'zoekwerk' n.a.v. de link die ik je gaf, was je daar zelf trouwens ook achter gekomen.

Als geld je niet uitmaakt, zou ik het gewoon maar doen (2 van 4 dan)

oke nu ik weet dat ik hem kan uitbreiden ben ik al blij :P Maar gaat mijn laptop er sneller van worden? welke verschillen zal ik merken? als ik er bv 2van 4gb insteek

bedankt voor de snelle reactie!

Hoi,

Dat hangt er maar helemaal vanaf waarvoor je de laptop zoal gebruikt.
Bij 'surfen', of films, muziek of streams afspelen zal je weinig merken.
Maar 'wellicht' bij het spelen van games, of het bewerken van foto's en films wel.

Voorbeeld:
Ik heb een wat 'simpeler' laptop van HP met Vista (32-bits).
Van de uitbreiding van twee naar drie gb merkte ik duidelijk verschil.
Maar toen ik ook het 'tweede' bankje omwisselde van 1 naar 2gb, was het verschil eigenlijknauwelijks merkbaar.
Nu weet ik wel dat de 32-bits versie van Windows niet meer dan zo'n 3,3Gb aanstuurt, maar de verschillen zijn bij 'normaal' gebruik niet éch merkbaar.
Belangrijk is wél, dat het type gebeugen dat je plaatst identiek is.
Dus vandaar mijn opmerking over het mogelijk vervangen van je RAM door twee identieke bankjes van 4Gb

Dit vind je erover op schoonepc.nl :

Hoeveel RAM-geheugen is wenselijk?
Om fatsoenlijk met Windows te kunnen werken, moet XP met minimaal 1 Gb (bij zwaar gebruik 2 Gb) en Vista/7 met minimaal 2 Gb aan RAM-geheugen zijn uitgerust (Vista/7 Basic kan eventueel met 1 Gb minder af). Voor de gebruikelijke 32-bits versie van zowel Windows XP als Windows Vista is het niet zinvol meer dan 3 Gb aan RAM-geheugen te plaatsen, vanwege de beperkingen van de 32-bits architectuur kan dit toch niet worden aangesproken. De 64-bits versie van Windows draait daarentegen pas optimaal wanneer de computer is voorzien van minimaal 4 Gb aan RAM-geheugen. Met de tool CPU-Z (download: www.cpuid.com/cpuz.php ), tabblad Memory is op eenvoudige wijze te achterhalen met hoeveel RAM-geheugen de computer is uitgerust. Beschikt de PC over minder dan 1 Gb aan RAM-geheugen, dan is het sowieso verstandig deze in zijn geheel te vervangen door twee snellere modules van elk 1 Gb.

Let er bij de aanschaf van nieuw RAM-geheugen op dat het type geheugen geschikt is voor het betreffende moederbord (ook het type geheugen is te achterhalen met CPU-Z). RAM-modules zijn overigens verkrijgbaar met verschillende toegangstijden (de toegangstijd is bepalend voor de maximaal haalbare snelheid van het RAM-geheugen). Hierbij is een kanttekening wel op zijn plaats, want niet elk moederbord weet de maximaal haalbare snelheid van snel geheugen daadwerkelijk te benutten (zie de specificaties van het moederbord).

Laatst bewerkt:
handig, bedankt! maar hoeveel geheugen zal er max benut worden? ik heb dus een 64bit systeem daar kan max 8gb ram in, maar zullen die 8gb ram benut worden ? of bv 6gb max benut en is dan die overige 2gb weggegooid geld ? MVG

Zoals je hebt kunnen lezen: de 64-bits versie ondersteunt ook 8Gb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan