RAM geheugen faalt

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0207

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2008
Hi all!

Ik ben sinds een half jaartje in het bezit van een Acer Aspire M1100, een prima computer tot voorkort... Deed m'n gewone dagelijkse dingen erop (mail, internet, tekstverwerken) en gebruikte hem voor één game, het geheugenvretende "World of Warcraft".

Na een benodigde update (1.6Gb patch) voor World of Warcraft is er iets vreemds aan de hand met mijn RAM geheugen.

Bij start-up begint mijn RAMgeheugen meter al gelijk met 40% en loopt binnen een half uur op naar 90% en loopt vervolgens muurvast. Eerste gedachte was natuurlijk dat m'n computer de game niet meer trok en had hem vervolgens eerst helemaal verwijderd (via configuratiescherm). Na opnieuw opgestart te hebben bleef het probleem bestaan; hij begon dus nog steeds met 40% en liep binnen een half uur uit naar 90% en dat terwijl er geen programma's draaiden (alleen bureaublad).

Na wat gegoogled te hebben heb ik de volgende acties ondernomen:

1. Legitieme virus, spy- en malware scanners laten draaien
  2. Meerdere malen hersteld naar verschillende herstelpunten van vóór de update.
  3. Schijfdefragmentatie
  4. Vista Memory Check
  5. MemTest86 (18 uur gerdaaid)
  6. Opstartprogramma's uitgeschakeld
  7. Alle drivers opnieuw geïnstalleerd met behulp van een drivercheck
  8. RegCure gedraaid
  9. Vista opnieuw geïnstalleerd

Allemaal zonder resultaat...

Heb uiteindelijk alle belangrijke programma's gezipt en overgeplaatst naar een externe harde schijf en alle overbodige software verwijderd, maar ook dit bood geen oplossing en mijn computer loopt nog steed op naar 90% RAM verbruik.

Aangezien ik nogal een leek ben wat betrefd het technische gedeelte van computer weet ik mij nu even helemaal geen raad meer en ben ik nu hier beland...

Onderstaand wat gegevens van mijn computer:

AMD Athlon 64x2 DualCore
3GB DDR2 memory
320 GB hdd schijf
Ati Radeon Xpress 1200

Dit is vast niet voldoende info, maar weet niet zo goed waar ik de rest moet vinden wat eventueel van belang is.

Ik hoop at iemand mij kunnen helpen met dit probleem.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Sander

Laatst bewerkt:
Pak uit en start Process Explorer, en laat die meelopen direct na opstarten van de pc. Kijk daar wat precies het vele (RAM-)geheugen gebruikt.
Maak desnoods direct na het opstarten van het programma een schermafdruk, en leg die naast wat Process Explorer laat zien op het moment dat het misgaat.
Lees even goed de Help functie om te zien hoe je de juiste kolommen krijgt (geheugengebruik) etc., en zet ook View -> New Processes aan.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Pak uit en start Process Explorer, en laat die meelopen direct na opstarten van de pc. Kijk daar wat precies het vele (RAM-)geheugen gebruikt.
Maak desnoods direct na het opstarten van het programma een schermafdruk, en leg die naast wat Process Explorer laat zien op het moment dat het misgaat.
Lees even goed de Help functie om te zien hoe je de juiste kolommen krijgt (geheugengebruik) etc., en zet ook View -> New Processes aan.

Succes,

Tijs.

Hi,

Heb je advies opgevolgd en twee screenies bijgevoegd. Heb alleen geen flauw idee hoe ik ze moet lezen. De computer heeft alleen op bureaublad staan draaien, maar moet je eens bij PID kijken... Lijkt me niet helemaal gezond, toch?

direct bij opstart.jpg

Na tien minuten.jpg

Groetjes,

Sander

p.s. mijn muisaanwijzer blijft trouwens ook knipperen... alsof hij steeds iets aan het laden is ("laden" symbool knippert naast muisaanwijzer)

Laatst bewerkt:
Nog eventjes een update,

Heb vannacht nog snel even een andere driver van ATI geïnstalleerd en toen was het probleem zo goed als opgelost (RAM geheugen zakte naar 20% verbruik). Maar toen ik vanochtend de computer weer opstartte kwam het probleem direct weer terug...

Snap eigenlijk niet zo goed wat er nu opeens veranderd kan zijn ten op zichte van vannacht.

groetjes,

Sander

Dit daarover gevonden:

ATI External Event Utility EXE Module. Another background task which gets installed when you install ATI display drivers. Under Windows the service registers as the “ATI Hotkey Poller” and further investigation shows that it is related to the handling of various ATI Hotkeys which bring up specific ATI utilities. Not only is this facility useless to 99.99% of users, but there is also no documentation anywhere on those ATI hotkeys !! Additionally some of our more inquisitive users have been able to prove that ATI2EVXX can sometimes be an incredible resource hog using up to 85% of CPU utilization !! Older versions of this background task show up as ATIPOLAB in the Task List.

Disable on the Startups tab of in Windows.. If you cannot find it on the Startups tab, then read about ATIPTAXX below and disable that task as it often is the task that starts ATI2EVXX. In Windows go to the Services tab find the ATI Hotkey Poller service and set its Startup Mode to Disabled.

Ik denk dat dat em moet zijn inderdaad!

Heb zojuist het proces beëindig en m'n ram verbruik kelderde gelijk naar 25% en CPU naar 17%. Nu alleen nog uitvogelen hoe ik voorkom dat ie bij het opstarten gelijk gaat draaien. Ik kan em namelijk niet via windows defender disabelen.

Maar topic kan een slotje op dacht ik zo!

Problem solved

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Sander Vreugdenhil

Graag gedaan en dat uitschakelen bij het opstarten gaat als volgt:

Ga naar start, type daar msconfig en haal in het tabblad services en eventueel ook indien nodg bij tabblad opstarten het vinkje weg bij de boosdoener!

Laatst bewerkt:
Alweer bedankt!

Gelijk gedaan en ga em nu opnieuw opstarten ;)

Groetjes en een fijn weekend!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan