RAM geheugen uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan45678

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2012
In mijn dual-core computer zitten 4 geheugen poorten. Het maximale geheugen is 8 GB.
Van de 4 poorten zijn er 2 bezet met elk 1 GB geheugen.

Ik wil uitbreiden.

Kan ik in de 2 vrije sloten 2x 2GB zetten, zodat ik op 6 GB kom.
Of moet ik het huidige geheugen vervangen door 4 x 2 GB, zodat ik op 8 GB kom.

Groetjes,
jan45678

Hoi,

Nee hoor zou moeten werken 2x 2 gb erbij even kijken op de oude welke snelheid die zijn en dan 2x2 gb van de zelfde snelheid erbij

Ik wil hier toch wat commentaar op geven. Er is namelijk nooit garantie dat apart gekocht geheugen met elkaar zal werken. Zelfs op 2 geheugenreepjes met exact hetzelfde typenummer geeft de fabrikant geen garantie dat het zal werken, daarom zijn er dualchannel kits. Dat het in de praktijk vaak wel werkt is een ander verhaal. Voor de beste prestaties kun je het beste een 2 x 4GB dual channel kit aanschaffen met de hoogste snelheid die je moederbord aankan en deze in dual channel plaatsen( in de sloten met overeenkomende kleuren). De tweede configuratie die gegarandeerd werkt is 4 x 2GB in quad channel kit. Dan zal er alleen geen dual channel mogelijk zijn en is op veel moederborden de hoogst ondersteunde snelheid lager.

Alle andere denkbare configuraties zouden ook kunnen werken, maar hierop is geen garantie.

Bedankt voor je reactie. Dit heb ik vaker gelezen op internet. Het probleem is dat een kit van 2 x 4 GB, alsmede een kit van 4 x 2 GB niet meer te koop is. Althans ik heb het niet kunnen vinden. Het gaat om een DDR2 667 CL5 DIMM. Oud dus, in computertermen.

Inmiddels had een kit van 2x 2GB besteld. Annuleren kan niet meer en over retourneren wordt niet gesproken op de site. Als het binnenkomt, ga ik het proberen. Wil het niet, dan heb een dure les geleerd.:o

Hoi beste mensen,

Het geheugen heb ik uitgebreid. Er is dus 2x2 GB (kit) bijgeplaatst in de 2 oranje poorten die niet bezet waren. En hij deed het niet. Het scherm bleef zwart.

Hierop heb ik het oude geheugen dat erin zat verwijderd en het nieuwe 2x 2GB (kit) geplaatst in de groene poorten waar het oude geheugen in zat. En hij deed het niet. Het scherm bleef zwart.

Hierop heb de 2x 2 GB (kit) geplaatst in de oranje poorten, die orgineel dus niet bezet waren, en het oude geheugen in de kast gelegd. En hij deed het. Ik typ nu.

Mááár, ik heb aan 4 GB niet genoeg. Minimaal 6 GB RAM moet ik hebben.

Heeft het zin om 2x 1GB of 2x2 GB (dezelfde kit als de nieuwe) te bestellen. Zou hij het doen doen? Het oude geheugen bestond uit 2 reepjes. Het eerste reepje is half zo hoog als het tweede reepje en het eerste reepje is alleen aan de voorzijde bezet met zwarte blokjes. Het tweede hoge reepje heeft aan beide zijden zwarte blokjes. Bij de nieuw kit zijn de reepjes allebei even hoog en ze zijn allebei aan beide zijde bezet met zwarte blokjes.

Alvast wederom bedankt voor de moeite die jullie nemen om mij te helpen.

Groeten,
Jan45678

Laatst bewerkt:
Hoi beste mensen,

Nu ik beide geheugenmodules eruit heb zie ik dat er 2 modules van 2 verschillende merken in hebben gezeten. Toen ik op zoek was naar welk geheugen erin moest en er van bovenop op keek zag ik niet dat de reepjes verschillende hoogtes hadden. Ik nam er één uit en samen met scangegevens en jullie bepaalde ik het aan te kopen geheugen. Zo zie je maar, altijd allebei eruit halen. Weten wat je hebt.

Er zat een Kingston KVR667D2N5/1G, 1GB 128M x 64-Bit DDR2-667 CL5 240-Pin DIMM én een TakeMs 1 GB DDR 2 667 CL 5 TMS1GB264C081-665GE in. De eerste een lage; de tweede een hogere module.

Het lijkt er mijns inziens op dat ik het oude geheugen weg kan geven en dus iets anders erbij moet gaan kopen.

Anders van 2x1 of 2x2 of 1x2 of 1x1 GB is niet (meer) te koop.

Ik heb wat zitten zoeken en heb 2 linken naar de mening van Intel gevonden. Naar ik aanneem denken ze er bij AMD net zo over.

http://www.intel.com/cd/channel/reseller/emea/eng/support/lcs/faq/technical/desktop/242787.htm

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-011965.htm

Ik heb dus 4 poorten in 2 kleuren, om en om. Ik denk dat de tweede link voor mijn computer van toepassing is.

Begrijp ik het goed dat een identieke geheugenkit als de recent aangekochte van 2x 1 GB dual-channel moet geven? Waarom de nieuwe kit niet werkte in de poorten waar het oude geheugen zat blijft me een raadsel.

Ik hou wel graag dual-channel en ik weet het graag zeker. Anders ben ik de centjes kwijt.

Mocht deze opstelling werken, dan heb ik de 2 modules die erin zaten over.
Voor wie het een oplossing is mag het hebben. Gratis. Wel even wachten totdat ik de boel in orde heb.

Groeten,
Jan45678

Hoi alain 888,

Ik heb moederbordmodel 7388 K9A2 NEO / K9A2CF. Dat schijnt dezelfde te zijn, dezelfde onderdelen schijnen te zijn gebruiken.
Er zit nu een Crucial Value Select kit van 2x2 Gb DDR2 667 pc 5300 DIMM 1.8 V. in. Hier doet het goed op en het is overeenkomstig de reep van TakeMs en de uitslag van scans.

Groeten,
jan45678

Hoi alain888,

Correctie. De nieuwe kit is niet van Crucial, maar van Corsair.:o

Een antwoord van jouw in een andere topic wees me de weg naar de site van MSI, alwaar ik onder test report een lijst met memory modules vond.

Corsair in de 2G en in de 1GB staat op de lijst. Niet als kit, maar dat maakt toch niet uit.
Dual-channel vereist en kit. In een kit zijn de modules op elkaar afgestemd.

Ik kan m.i. bijbestellen als ik wil. Nu doe dat even niet. Het moet goed gaan met 4GB.

Héél erg bedankt voor je hulp, tijd en genomen moeite.:love:
Ook de andere hulpverleners, heel erg bedankt.:love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan