RAM geheugen werkt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robjuh007

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2010
Hoi,

ondanks dat ik best goed overweg kan met de binnenkant van een computer heb ik toch echt een probleem... Ik heb een computer met DDR400 PC3200, 2 modules van 256mb. Laatst heb ik via marktplaats nieuw geheugen gekocht, hetzelfde (volgens de aanbieder...) maar dan 2 x 512mb, als uitbreiding zodat ik in totaal 1.5G heb. Echter als ik de modules test doen ze het niet, er komt bij het opstarten een PIEP. Maar ze zitten er goed in... Ook zien de nieuwe bankjes er anders uit, ze passen wel, maar hebben aan beide kanten bankjes zitten. Op mijn geheugen dat er al in zat zit maar aan een kant bankjes. Hier nog even een log van mijn geheugen uit Everest:

Field Value
Memory Module Properties
Module Name Kingston K
Serial Number 643AFF37h (939473508)
Manufacture Date Week 17 / 2005
Module Size 256 MB (1 rank, 4 banks)
Module Type Unbuffered
Memory Type DDR SDRAM
Memory Speed PC3200 (200 MHz)
Module Width 72 bit
Module Voltage SSTL 2.5
Error Detection Method ECC
Refresh Rate Reduced (7.8 us), Self-Refresh

Ook vreemd dat er staat dat hij op 200 draait? op het bankje zelf staat 400...

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is?

Groetjes Rob :)

Dat 200Mhz klopt wel, immers, het is DDR geheugen, dat betekent Double Data Rate, dus 200 x 2 = 400Mhz

het kan zijn dat je moederbord alleen single sided geheugen aan kan. of single sided en double sided geheugen in een bepaalde volgorde. ik heb het zelfde ooit eens gehad.
het kan bij sommige moederborden voor komen dat de bankjes op de volgende manier neer gezet worden slot 1: single sided slot 2:double sided slot 3: double sided slot 4: single sided en dit is dan nog maar een voorbeeld het kan dus ook nog een andere volgorde hebben.

als je bijvoorbeeld maar 2 geheugen banken hebt van 512MB ofzo. dan kan het zo zijn dat ze in slot 1 en 3 moeten en dan allebei single sided of double sided moeten zijn en niet de 1 double en de ander single. maar als het goed is staat dit ook meestal in de handleiding van je moederbord.

het kan zijn dat je moederbord alleen single sided geheugen aan kan. of single sided en double sided geheugen in een bepaalde volgorde. ik heb het zelfde ooit eens gehad.
het kan bij sommige moederborden voor komen dat de bankjes op de volgende manier neer gezet worden slot 1: single sided slot 2:double sided slot 3: double sided slot 4: single sided en dit is dan nog maar een voorbeeld het kan dus ook nog een andere volgorde hebben.

als je bijvoorbeeld maar 2 geheugen banken hebt van 512MB ofzo. dan kan het zo zijn dat ze in slot 1 en 3 moeten en dan allebei single sided of double sided moeten zijn en niet de 1 double en de ander single. maar als het goed is staat dit ook meestal in de handleiding van je moederbord.

Stel dat dit het is, waar kan ik dan single sided memory krijgen? Op marktplaats zetten mensen er niet bij of het single of double is...

En ik kan ook geen handleiding ofzo vinden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan