RAM Geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

timjesse

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2011
Beste,

Ik wil mijn RAM geheugen upgraden van 4 GB naar 8 GB.
In mijn pc heb ik nu een Kingston HyperX DDR3-1333 met typenummer: khx1333c7ad3/4g
Nu wilde ik nog zo'n kaartje van 4 GB er naast zetten maar helaas wordt deze niet meer verkocht.
Moet ik nu 2 nieuwe kaartjes kopen van totaal 8 GB, of kan ik er ook gewoon één van Kingston hyperX met ongeveer dezelfde specificaties tussen doen?

Specificaties nu:
Geheugen Specificatie: PC3-10600 (DDR3-1333)
Geheugentype: DDR3
Geheugen CAS Latency: 7
Geheugengrootte: 4GB

Gr,
Tim

Laatst bewerkt:
Beste Tim,

In jouw geval (als er nog een leeg slot over is) kun je goedkoop een stickje van 4GB erbij zetten.
Dit artikel komt overeen met jouw type geheugen:
Het is DDR3 en de snelheid is 1333. Als je een geheugenmodule erbij wilt zetten, let goed op de snelheid. Het best is als deze overeenkomt. Als je een te hoge snelheid koopt, word deze automatisch teruggeklokt naar de slomere MHz van de andere geheugenmodule. Als je een te slome stick koopt, word de andere teruggeklokt.

Je kunt ook een snellere kit van 8GB aanschaffen met de snelheid 1600mhz (zie artikel hier).
Let wel op of je moederbord EN processor de geheugensnelheid van 1600MHz accepteert, anders word deze alsnog teruggeklokt en is je aankoop zonde.

Laatst bewerkt:
Best Marnix,

Bedankt voor je snelle reactie!
Wat ik zie als ik die van mij en die jij me aanbeveelt (die van 4GB) naast elkaar zet, zie ik dat:
- die van mij een Cas Latency 7 heeft, en die van jou 9
- die van mij een PC3-10600 (DDR3-1333) is, en die van jou een PC3-10666 (DDR3 - 1333) is.

Maakt dit nog verschil?

De CL en de PC maakt niets uit. Dit betekent dat de geheugenmodule die ik heb uitgekozen, hooguit 4 NANOseconden langzamer kan zijn:rolleyes:.

Cas Latency 7 is sneller dan 9, maar je zult er helemaal niets van merken.
PC3-10666 word aangeduid op de bandbreedte. Dit word uitgerekend door de snelheid maal (ongeveer) 8 te doen. 1333 * 8 komt uiteindelijk uit op 10666. Veel fabrikanten ronden dit af naar 10600 of 10700, maakt allemaal niets uit.

De module die ik heb uitgezocht zou prima werken met de andere die er al in zit.

Super bedankt Marnix!
Ik ben erg blij dat je me geholpen hebt.

Gr,
Tim

Ok, het is beter om identieke geheugenmodules te plaatsen. Bij voorkeur zelfs uit dezelfde batch, daar kan je de winkel om vragen. Vooral als het moederbord gepaarde geheugenmodules ondersteunt.

Het zijn nl. de onderlinge piepkleine verschillen in timing die op een zeker moment voor blauwe schermen (BSoD) gaan zorgen, daar kan je op wachten.

Dat heeft verder niets te maken met de mogelijkheden van het moederbord om terug (of over) te klokken.

@TheKnight
Ik heb zelf een Windows 7 PC die twee zeer verschillende geheugenmodules erin heeft zitten en nog nooit in 2 jaar een BSOD gehad:D...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan