RAM niet op maximale snelheid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Ik heb voor de eerste keer een PC in elkaar gesleuteld. Uiteraard met de nodige hulp van een aantal "professionals" ;)
Het resultaat is naar mijn bescheiden mening prima gelukt.
Ik heb alleen een vraag over mijn RAM geheugen.

Ik heb 2x8 Gb RAM G-Skill F4-2400C15-8GIS deze zouden draaien op 2133MHz
Ik liet iemand al mijn specs zien en daarvoor gebruik ik Speccy. toen viel mij op dat bij DRAM frequency: 1064.1 MHz klopt dat ?

moederbord: Asustec, ROG STRIX B450-F Gaming
CPU: AMD Ryzen 5 2600 6-core
Memory: 4x DIMM, Max 64GB, DDR4 3200 (OC), 3000(OC), 2800 (OC), 2666, 2400, 2133MHz, unbuffered memory

ik heb "memtest64" laten draaien en dan zie ik in speccy de snelheid oplopen naar 1064,5MHz (maar liefst:confused: )
memtest geeft overigens aan "no errors detected"

Alle hardware is nieuw uit de doos

volgens mij moet het moederbord deze RAM kaartjes makkelijk aankunnen .
Doe ik iets verkeerd, moet ik nog iets ergens instellen of begrijp ik het gewoon niet goed en is er niets aan de hand.

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan uitleggen over RAM
Alvast heel erg bedankt.:thumb:

Je hebt niets verkeerd gedaan. Alles is in orde. Je hebt DDR4 werkgeheugen. DDR is de afkorting van Double Data Rate. Twee x 1064,5 = 2129. Dat komt wel heel dicht in de buurt van 2133, vind je ook niet?

Als je meer over RAM wilt weten, dan zijn daar veel artikelen op internet over te vinden. Maar vaak gaan die artikelen voor beginners wat te diep op de materie in.
Een goed leesbaar artikel over RAM (vind ik dan) is dit artikel: https://nl.hardware.info/artikel/8477/alles-wat-je-moet-weten-over-werkgeheugen

In verband met jouw vraag is vooral dit stukje uit dat artikel van belang:
"iets over de eenheid waarin de snelheid wordt uitgedrukt. Dat gebeurt met een getal, dat in de praktijk vaak wordt gelijkgesteld aan kloktikken in megahertz, maar feitelijk gaat het om megatransfers per seconde: MT/s. Ddr4-2400 is in staat tot 2400 megatransfers per seconde, wat wil zeggen dat de module 2,4 miljoen operaties per seconde kan afhandelen. De werkelijke kloksnelheid van ddr werkgeheugen bedraagt echter de helft van het aantal megatransfers. Per kloktik krijgt ddr (dual data rate) immers twee operaties gedaan."

Snelle reactie, super. :thumb:
@ Vena: RAM geplaatst volgens aanbevolen configuratie
@porrelaar: heb het stuk gelezen en het is me weer een stuk duidelijker geworden.

Kortom weer wat geleerd. nogmaals bedankt voor de reacties

Inderdaad zoals Porrelaar al aangeeft; het gaat om DDR.
in het BIOS zie je deze waarden vermeld. Deze worden vanuit het SPD van het geheugen gelezen.
wanneer je hier XMP instelt, worden de geoptimaliseerde waardes van de modules ingesteld.
Hoe je dat doet, kun je hier lezen: https://webwereld.nl/nieuws/algemeen/zo-haal-je-het-meeste-uit-je-werkgeheugen-3772565/

Maar dat staat al in het uitgebreide stuk uit de link van porrelaar zie ik nu.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan