ram niet volledig beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

delpa

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2007
Hallo,

Onlangs heb ik mijn pc ( een aantal jaren oude HP 7600) voorzien van windows 7 (was voorheen XP).
De pc heeft 4 Gb intern geheugen, moet volgens mij voldoende zijn om windows 7 redelijk tot goed laten functioneren.
Als ik echter bij configuratiescherm - systeem kijk, staat er : "intern geheugen 4 Gb " en tussen haakjes staat: (3,24 Gb beschikbaar).
Wat betekent dit? waarom verspeelt de pc een gedeelte van zijn interne geheugen?

Groet, Peter.

Lol, een 32 bits OS reserveert een deel van de geheugenadressen voor de andere hardware en wijst dat dan niet toe aan het intern geheugen, een 64 bits OS kan erboven ook adresseren.

PS, indien een 64 bits OS kan het ook een deel zijn die naar de grafische kaart/chip gaat indien die gebruikt maakt van het interne geheugen maar aan de grootte te zien lijkt het mij niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat Lange Pier een beetje onduidelijk is met wat hij bedoelt. Hij geeft aan dat dit komt omdat je een 32-bit versie van Windows 7 hebt geïnstalleerd. Het probleem van een 32-bit Windowssysteem is dat deze, zoals je hebt gemerkt, maximaal 3,25 GB RAM kan gebruiken. Installeer dus een 64-bit systeem om zo van al het RAM-geheugen gebruik te kunnen maken.

Leuk weetje: Linux kan via een speciale truuk wel maximaal 4 GB RAM gebruiken terwijl deze 32-bit is. Bij Windows is dit niet mogelijk:p.

Ook bij Linux 32 bits is dat niet mogelijk, ook die kan niet meer dan 4GB aan geheugenadressen toewijzen....

Alleen met PAE kan dat ook in een 32 bits nt windows en ook in een Linux 32 bits met de juiste kernel.
Maar wat heb je eraan....

Vraag me af wat er nu onduidelijk is, denk alleen voor jou.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan