RAM Upgrade van 6 naar 12 of 16

Status
Niet open voor verdere reacties.

Selo22

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Hoi allen,

Ik wil graag mijn RAM geheugen uitbreiden van 6gb naar 12 of 16gb. Mijn laptop specs: http://tweakers.net/pricewatch/321098/asus-n76vj-t4006h/specificaties/
Geheugengrootte 6GB
Maximum intern geheugen 16GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)

Er zit dus volgens mij 2 + 4 gb aan ram erin op 1600mhz (dnek ik). Ram die ik waarschijnlijk wil kopen, CORSAIR 8GB VENGEANCE DDR3 1600MHZ CL10. Mijn vragen:
- Kan ik alleen de 2gb vervangen met een 8gb ram of moeten beide vervangen worden zodat je beide zelfde type/merk etc hebt?
- Is 1600 mhz genoeg of beter en hogere voor 20euro verschil?
- Dien ik na het vervangen van de ram dus bij het eerst opstarten handmatig mijn laptop aanpassen zodat hij nieuwe ram accepteert o.i.d. of gaat dat allemaal automatisch?

Indien ram upgraden niet helpt wil ik waarschjnlijk ook een ssd schijf erin zetten maar eerst even dit.

Thx
Selo

Waarom meer geheugen? sneller wordt het er niet van, helpt bij virtualisatie en renderen, zolang er niet wordt geswapt merk je niets van meer intern geheugen.
En die 1600 is de data rate en niet de i/o clock en die Mhz klopt dan ook niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Je kunt beter beginnen met een SSD, daar merk je wel wat van.

Denk inderdaad het beter is om een ssd erin te zetten. De ssd moet dan als primary gebruikt ik dacht aan deze http://www.ssdcenter.nl/product/355639/category-208065-top-10-ssd/samsung-840-evo-120-gb.html

Op dit moment heb ik ong 120gb aan data om mijn C (waarvan ik wel een paar gb eraf kan halen). Zou dan die ssd van samsung genoeg zijn? of zijn er nog verborgen data die ik niet via eigenschappen van C kan zien?

Liefst wil ik ook niet alles opnieuw moeten installeren. Het is wel mogelijk om alles te 'clonen' zeg maar, maar gaat dit wel goed en met welke programma?

Kijk eerst of je niet mappen of bestanden naar een andere locatie kunt verhuizen, welke windows je gebruikt vermeld je niet maar je kunt veel mappen ergens anders neerzetten, downloads b.v.

En klonen kan, dien je wel een installatie DVD te hebben om de boot, die meestal is vernaggeld, te repareren.
Klonen doe je het beste met een bootable cd van Gparted of Minitools anders kun je ook nog gedoe met de schijfletter krijgen.

Ik gebruik windows 8. Ik kan ongeveer 10gb aan bestanden verwijderen of op de D schijf plaatsen. Ik heb 2x 250gb in mijn laptop. D-schijf is leeg op dit moment.
C-schijf wordt:
108 gb gebruikt
78 gb beschikbaar
200gb capaciteit.

Gaat dan 50gb direct weg aan windows? Dan is een 120gb SSD niet genoeg. Aangezien ik zelf minimaal 100gb nodig heb en waarschijnlijk later meer, kan ik beter voor de zekerheid een 250gb nemen, denk ik.

Wat voor nut heeft dat verplaatsten? het blijft toch gewoon op C staan en wanneer je het cloned wordt dat dan toch ook gecloned?

Kaal heeft W8.1 nog geen 8GB in gebruik, althans na een verse install.
En het verplaatsen dient wel naar een andere schijf te zijn anders schiet het nog niet op.
Kan ook hiervandaan niet zien wat er allemaal opstaat.

Vermoedelijk ook alles geïnstaleerd op de C:.

Als jij minimaal 100 GB voor windows nodig hebt, dan kan er nog wel 50 GB weg. Misschien wel meer.

Ik zou voor de SSD gaan. Dat zal je direct merken. Ram uitbreiden is nu nog niet echt nodig. Dat kan later wel.

Ja ik heb alles op C geinstalleerd. Ben nu bezig met verwijderen en optimaliseren van bestanden en databases.

Ik heb besloten om een 250gb ssd te halen, daar heb ik veel meer aan dan extra ram op dit moment.

bedankt voor jullie hulp :thumb:!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan