RAM verkeerd verwijderd

Status
Niet open voor verdere reacties.

PimGroenendijk

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Hallo.

Ik na het verwijderen en herplaatsen van mijn RAM een probleem. en nu is m'n pc gek geworden. Hij gaat dus niet meer aan. Alsof hij om de seconde opnieuw opstart, naar lucht hapt ofso iets.
Alle kabels (beeldscherm, stroom alles) heb ik eruit geplugd.

Het gaat om een ddr2333

Mijn vraag: hoe repareer ik dit? Kan ik dit repareren?

Bedankt. :)

Laatst bewerkt:
zonder ram start je pc ook niet op ook. Gewoon netjes terugplaatsen zoals het hoort.

Lesje computer architectuur:
CPU:
Elke PC heeft minimaal 1 processor met minimaal 1 core voor het uitvoeren van de instructies.

Geheugen:
Elke PC heeft mimimaal 1 vorm van geheugen. Dit mag RAM, NVRAM, FLASH etc.. zijn. Het is niet per se van belang hoeveel dit is, wat de PC betreft. De CPU hoeft enkel geheugenadressen van de lengte van een register vast te houden (32 / 64 bit). Dit betekent in praktijk dat een paar kilobyte meer dan voldoende is. Uiteraard stelt Windows hier wel eisen aan.

Dit alles wordt aan elkaar geknoopt door de northbridge op het moederbord. Om het verhaal compleet te maken is er natuurlijk nog een BIOS (southbridge) nodig. Deze voert tijdens de boot verschillende tests uit (POST) om te zien of de boven twee genoemde aanwezig zijn en of de rest van de hardware is aangesloten. Is dit niet het geval dan zal de BIOS iets van een meldig geven. Dit verschilt per fabrikant, per BIOS, per model. Maar meestal een van de volgende indicators: LED's, bleeps, reboot etc..

Merk op dat overige hardware als harde schijven, grafische kaarten, PCI kaarten etc.. niet per se nodig zijn voor een boot.

Kortom, een PC start niet zonder RAM aanwezig.

Mocht dit niet je probleem zijn dan hoop ik toch dat je er iets van hebt opgestoken. :)

Laatst bewerkt:
Ok, afonderwerp, hihi, Dinux heeft wel een punt, haha... :D

Terzake:

Trek ten eerste je netstroom van je computer - ook je batterij - eruit, & laat de computer minimaal 2 minuten zonder stroom staan.
Trek ten tweede daarna je geheugenmodules eruit. Wacht 30 Seconden.

Plaats daarna 1 willekeurige geheugenmodule terug in Dimm1 -Bank 0, Dimm0, whatever comes first. -, & controleer of het er goed ingeklikt is, maar op een manier mogelijk.

Netstroom erop. Aanzetten. Opstarten naar BIOS, Save and exit.

Ik had duidelijker moeten zijn. Oeps!

M'n RAM heb ik er dus uitgehaald en weer in geplaatst.
Daarna heb ik mijn computer weer opgestart, met alles weer op z'n plek, en krijg ik het niet meer aan.

Ok, probeer eerst eens met een enkele module. Werkt dit niet: probeer dan zo kaal mogelijk op te starten: moederbord + processor (met koeler) + 1 geheugendimm + voeding, geen losse videokaart indien onboard aanwezig en voor de rest niets aansluiten. Als je dan de BIOS/UEFI kunt benaderen en je pc het weer doet, dan kun je 1 voor 1 de overige onderdelen weer aansluiten om te zien welk onderdeel defect is.

Werkt dit niet: eventueel BIOS resetten en nog een proberen. Mogelijk dat dan iets van de onderdelen kapot is waarmee je zo kaal mogelijk probeert op te starten. Dit kan je enkel uitsluiten door onderdelen te vervangen of op andere hardware te testen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan