RAM / VIDEOKAART kapot? 1 lange piep!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchb0y

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2010
Beste leden,

Mijn computer is na 3,5 jaar kapot gegaan. (Packard bell D2500). Helaas had ik maar 3 jaar garantie.

Wat is het probleem?
Gister avond liep de computer vast. Wat is vast? Ik zat aan het surfen en de beeldscherm bevrieste, ctrlaltdelte werkte niet, niks deed het, ik zag alleen 1 bevroren scherm. En tegelijkertijd kreeg ik 1 lange piep.

Ik had de pc opnieuw opgestart en het leek alsof hij het gewoon weer deed. 's ochtends deed hij het ook gewoon zonder enig probleem.
Helaas heeft hij het net begeven. Ik had mijn computer aan laten staan en bij terug komst zag ik dat de beeldscherm het niet deed en dat de computer urenlang 1 lange piep maakte. Ik had hem uitgezet en weer aan, en hij liep bij de bureaublad weer vast (bevroren scherm + heletijd 1 lange piep). Vervolgens heb ik weer de computer aan en uit gedaan en hem in safe mode gestart, het leek alsof hij het weer deed, ik zette snel een paar bestanden over, maar helaas bij het overzetten liep hij weer vast + lange piep. Bij opnieuw starten was het dit keer erger. Dit keer kon ik helemaal niets. De computer gaat wel aan, maar je ziet geen beeldscherm meer. en dit terwijl ik net memtest wou draaien. De computer maakt nu geen geluid meer( voorheen 1 lange piep) maar krijg gewoon geen beeldscherm ( heb al andere beeldscherm geprobeerd, probleem ligt echt aan de computer).

Nou weet ik niet wat ik moet doen? Is mijn RAM stuk? (dat las ik op paar site's vanwege lange piep die maar door blijft gaan (urenlang, net zolang als je hem aanliet) of is het nu de videokaart? Want nu geeft hij geen piepje meer, maar start de beeldscherm gewoon simpel weg niet meer op. (na 10x opnieuw starten kreeg ik 1 x beeldscherm maar na 5 seconde ging hij gelijk weer bevriezen en piepen, maar helaas kan ik nu niks meer (geen scherm))

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen, aangezien ik mijn bestanden ook nog van mijn computer moet af krijgen (en kan hardeschijf niet loskoppelen, heb alleen een laptop en geen andere desktop waar ik de hardeschijf aan kan sluiten...)

Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt alvast, en hoor graag jullie adviezen!

Hallo,

1e: Dit is Packard Bell, je koopt hem en net na de garantie gaat ie kapot (heb ik veel ervaring mee:().
2e: Ik denk dat je moederbord kapot is. Ruik er eens aan of ie misschien doorgebrand is ofzo. Bij mijn Packard Bell had ik hem eens schoongemaakt van binnen en daarna deed hij het ook niet meer:(.
3e: Als er belangrijke bestanden op je HDD staan is dit misschien wel een oplossing: Klikkerdeklik! Daarin kun je je schijf doen en hem met de bijgeleverde USB kabel aan je laptop koppelen.

PS. Mijn computer die tegenover mij staat ging ineens aan toen ik dit aan het typen was:shocked::shocked: (hij stond in slaapstand).

Laatst bewerkt:
@ bassie9

Ik heb hem opengemaakt, schoongemaakt. --> Geen resultaat --> nog steeds geen scherm.
2. Ik heb de RAM los gekoppelt --> aangezet --> pieppppppppppppppp (harder dan die piep die ik eerst had :o) (dus ik denk dat ram het gewoon doet?)
3. Ik heb videokaart eraf gehaalt en van een andere pc op gezet -------> Nog steeds geen beeld --> :(
3. Ik heb batterijcel eruit gehaalt --> geen beeld :(

En nee de moederbord is niet doorgebrand :P, fan alles doet het gewoon (i think :o)

Probleem nu --> Ik zet hem aan --> Geen signaal op monitor / tv. Geen piep ofzo meer :S........

Een PB heeft een garantie van 1 jaar. Dat ze daar 3 van hebben gemaakt... :)

Schoonmaken altijd met beleid doen, de onderdelen zijn gevoelig - ook voor gewoon aanraken! Aard jezelf voordat je daaraan begint anders maak je soms meer stuk dan heel...
Ram, stekkers, kaarten, alles wat uit de voedingsunit komt, voorzichtig aandrukken; check of alles nog zit zoals het zou moeten.
Videokaart: zou beeld moeten geven in een andere pc: die kan dus stuk zijn.
Heb je het ook andersom geprobeerd: videokaart van die andere pc in de jouwe?
Batterij: Die houdt de instellingen vast als de netspanning er af is. Gaat gemiddeld 5-6 jaar mee.
Laten zitten dus maar nu denk ik dat je als je pc het weer doet de instellingen deels handmatig moet invoeren.
Check je voedingseenheid eens, die gaan (zeker bij geodkopere) soms te snel stuk.
En kijk eens of iemand je kan helpen met het uitwisselen van onderdelen om te testen?

Ik heb nu batterijcel eruit gehaald en weer in gedaan, maar nu blijft de fan draaien met hoge snelheid draaien 24/7, en hij blijft een geluid maken van het opstarten zeg maar, normaal als ik pc aan doe dan maakt de fan ff wat meer geluid omdat hij harder draait bij het opstarten, maar nu blijft ie op hetzelfde harde snelheid draaien, doorda tik batterijcel eruit heb gehaald en weer ingedaan...

Een PB heeft een garantie van 1 jaar. Dat ze daar 3 van hebben gemaakt... :)
Nope was 1 jaar, ik had 2 jaar bij gehaald.

Schoonmaken altijd met beleid doen, de onderdelen zijn gevoelig - ook voor gewoon aanraken! Aard jezelf voordat je daaraan begint anders maak je soms meer stuk dan heel...
Ram, stekkers, kaarten, alles wat uit de voedingsunit komt, voorzichtig aandrukken; check of alles nog zit zoals het zou moeten.

Heb ik gedaan, geen resultaat
Videokaart: zou beeld moeten geven in een andere pc: die kan dus stuk zijn.

Heb je het ook andersom geprobeerd: videokaart van die andere pc in de jouwe?
Jep

Batterij: Die houdt de instellingen vast als de netspanning er af is. Gaat gemiddeld 5-6 jaar mee.
Laten zitten dus maar nu denk ik dat je als je pc het weer doet de instellingen deels handmatig moet invoeren.

Check je voedingseenheid eens, die gaan (zeker bij geodkopere) soms te snel stuk.
Voeding is het niet, fan blijft lopen, en eerst startte ie ook gewoon op...
En kijk eens of iemand je kan helpen met het uitwisselen van onderdelen om te testen?

Kun je starten van cd? Kijk eens of je een zelfstartende cd/dvd hebt waarmee je misschien eens kunt kijken.. De windows installatie cd is misschien bruikbaar maar ook een geschikte linux cd. Het zou zomaar kunnen dat je windows versie of harde schijf niet helemaal jofel meer is en dat kom je zo te weten.

Voeding kan ook stuk zijn - het komt voor dat niet meer het opgegeven vermogen wordt geleverd, of dat het geen schone gellijkstroom meer is wat hij je mobo geeft. Bij geringe belasting lijkt alles dan goed te gaan. Maar starten zelf trekt ie niet!

Laatst bewerkt:
@Solaris

Zoals ik al zei... ik krijg vanaf nu No signal, eerst kon ik nog in de BIOS / nu zie ik gewoon niks meer / helemaal geen beeld / no signal. --> dus kan ook niet van cd booten.

2. mijn cooler/fan (cpufan) draait opeens ook veel sneller nadat ik de cmos eruit had gehaald.
Vroeger was het zo pc starten --> fan draait rustig --> fan draait 2seconde heel hard --> fan draait weer rustig
nu is het zo; pc starten -> fan blijft heel hard draaien

Tsja... bel dan de begrafenisondernemer maar! :D

FF serieus, het kan best zijn dat je pech hebt. Je moet pc moederborden altijd met ontzag benaderen: dus geen statische elektriciteit, voorzichtig met connectoren etc. Alles moet eigenlijk "vanzelf" in en uit elkaar gaan.
Als je vindt dat je niets meer te verliezen hebt (en de enige optie lijkt te bestaan uit een ander mobo inbouwen):

Bouw alles eens helemaal uit:
Mobo loshalen en verwijderen, voeding, harddisks eventueel ook. Leg het mobo op een schone niet geleidende tafel en sluit dan alles eens aan: voeding, harddisk, videokaart er weer in.
Starten doe je door de twee pennetjes waar de connector naar de aan/uit knop (pwr) op zit, even kort te sluiten (bv met een schroevendraaier) 8)
Dan kun je makkelijker bv de voeding vervangen of de videokaart.
Test dan eens met een bekend werkende videokaart. (maar dat had je al eens geprobeerd toch?)
Idem met een voeding.
Hierbij is misschien wel enige hulp gewenst van een vriend/collega met dit soort dingen in de rommelkist... :)
Een goede foutzoek en testprocedure vind je hier. Kijk eens of je daarmee verder komt?
Je kunt o.a. op die site ook eens kijken naar 2ehands mobo's in geval dat, en eventueel bruikbare dingen overzetten.
Of (en ik ga er nu van uit dat je mobo en / of videokaart inderdaad wijlen is) je kunt naar upgrade setjes zoeken (bevat meestal mobo+ processor+geheugen) voor een passende en economische oplossing...

Maar het is mij meer dan eens overkomen dat alles in uitgebouwde toestand (opeens) gewoon werkte, maar zodra alles was ingebouwd...

Laatst bewerkt:
Ik had hem naar een computerwinkel gebracht en die hadden er een andere RAM / videokaart ingedaan, dit bleek het niet te zijn, dus zeiden ze dat het de moederbord was. Ze wouden er een andere in doen Asrock H55 ? met een andere processor (Intel Pentium Dual-Core E5700) voor 175 euro, ik heb dit uiteindelijk niet gedaan. Dan koop ik liever in 1x een goed systeem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan