Rambus geheugen probleem - lange piep

Status
Niet open voor verdere reacties.

headout

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Beetje vreemd probleem hier: ik heb extra Rambus geheugen laten aanschaffen voor een PC.

Bij het aanzetten van de pc hoor je enkel een lange eentonige piep, met pauzes van ongeveer 2-3 seconden. Verder doet de pc niets. Wordt het oude geheugen teruggeplaatst, dan is er geen probleem.
Ik heb contact gehad met de leverancier, en deze stuurde mij direct een nieuw geheugen bankje op. Ook het nieuwe bankje geeft exact dezelfde problemen.

Specificaties:
Moederbord:
CPU Type: Intel Pentium 4, 1700 MHz (4.25 x 400)
Moederbord Chipset: Intel Tehama i850(E)
Systeemgeheugen: 128 MB (RDRAM)
Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type: Dual RDRAM
Bus Breedte: 16 bit
Geheugensnelheid: PC800 (400 Mhz)

Aangekocht geheugen:
Dane-Elec 256 MB PC800 (1x)

Heb ik me over het hoofd gezien dat er 2x 256 (of 2x 128 MB) bijgeplaatst moet worden in dit geval?

Geplaatst door headout

(...)

Heb ik me over het hoofd gezien dat er 2x 256 (of 2x 128 MB) bijgeplaatst moet worden in dit geval?

Volgens mij wel. Die lege bankjes moeten toch ook opgevuld worden met dummy's, indien er geen echt geheugen voor handen is?

Geplaatst door Muurhond

Volgens mij wel. Die lege bankjes moeten toch ook opgevuld worden met dummy's, indien er geen echt geheugen voor handen is?
Er zit nu 2x 64 in plus 2 dummy's; moeten alle 4 de bankjes opgevuld worden of gaat het per paar? (In dat geval zou 1x 256 plus een dummy én 2 x 64 dus ook moeten werken, of am i wrong?)

Et is mij een vraag waar ik zelf niet echt bekend mee ben moet ik eerlijk zeggen.

Ik vond dit nog op GoT:

RDRAM

Rambus DRAM. Ook wel DRDRAM (Direct Rambus DRAM) genoemd. Een techniek die afwijkt van alle eerder genoemde geheugensoorten. Het basisprincipes van data opslaan en adresseren is hetzelfde, echter, alle overige zaken verlopen anders. Het grootste verschil is dat er van het parallelle principe is afgestapt. In het geval van (DDR)SDRAM vullen meerdere chips het 64bits geheugenkanaal op (bijvoorbeeld 8 chips met elk 8 datalijnen is 64 lijnen totaal). In het geval van RDRAM vult één chip voorzien van 16 datalijnen het 16bits Rambus kanaal op. Daarnaast bestaat een RDRAM chip (ook wel Rambus device genoemd) met 32 stuks uit veel meer interne banken dan een (DDR)SDRAM chip (4 banken). Hierdoor zijn veel hogere snelheden te bereiken; 400MHz met het DDR principe (800MHz effectief) en zelfs 533MHz DDR (1066MHz effectief). De overige RDRAM chips sluiten als een ketting gewoon aan op de eerste RDRAM chip (serieel principe). Het grote voordeel is dat er een hoge theoretische bandbreedte beschikbaar is, de keerzijde van de medaille zijn de hogere latenties. Deze hoge latenties worden ondermeer veroorzaakt door het lange Rambus kanaal. Door het seriële principe zit er een behoorlijke fysieke afstand tussen de eerste RDRAM chip die de geheugencontroller tegenkomt en de laatste, en omdat de overdracht zo enorm snel gaat (800MHz effectief = 2.5ns) zal de laatste chip in het kanaal relatief veel later antwoorden op een leesopdracht dan de eerste chip, wat enorme datachaos met zich meebrengt. Hiertoe wordt bij elke chip een vertragingstijd ingeprogrammeerd. Deze kunstmatige rem zorgt er voor dat de antwoordtijd van alle afzonderlijke chips zodoende is dat alles in de juiste volgorde en binnen het juiste tijdsbestek bij de geheugencontroller aankomt. Een ander vertragend aspect is de hitte. De RDRAM chips zijn heethoofden zodat er meerdere bedrijfsmodi in het bestaan zijn geroepen om het hoofd koel te houden: Active, Stand-by, Nap en Power-down. Van Stand-by naar Active overschakelen kost enkele kloktikken, maar van Nap (dutje) naar Active (weer wakker) kan duizenden kloktikken tijd kosten. Daarenboven kan een chipset niet alle RDRAM chips continu Active houden (de i820 chipset kan b.v. maar 4 chips tegelijk Active houden).

Misschien dat je er wat mee kan?

(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830#rdram)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Muurhond
Misschien dat je er wat mee kan?
Yep, ik las namelijk dit:
Voor RDRAM geldt een iets ander verhaal. In eerste instantie moeten in samenwerking met de RDRAM chipsets de RIMM’s sowieso per identiek paar geplaatst worden (met uitzondering van de Camino chipset) omdat er sprake is van een dubbele geheugenbus.
Bovenstaande komt overeen met mijn eigen bevindingen, want het testopzetje zoals ik eerder voorstelde werkt ook niet.

Wordt dus een bankje bijkopen :D

Geplaatst door headout

Yep, ik las namelijk dit:

Bovenstaande komt overeen met mijn eigen bevindingen, want het testopzetje zoals ik eerder voorstelde werkt ook niet.

Wordt dus een bankje bijkopen :D

Et is wat, sommige nieuwe technieken! :D :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan