• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Randeigenschappen cel beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem99

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
Hallo,

ik heb een opmaak probleempje is een planningsprogrammatje.
We gebruiken een eenvoudig Excel bestand voor het maken van planningen.
Het bestand moet ook vooral eenvoudig blijven.
Bij werkzaamheden wordt er iets ingevuld en vervolgens worden er cellen ingekleurd om zo de duur aan te geven.

Wanneer er vervolgens geschoven wordt met de cellen of als de selectie wordt uitgerekt, worden de randen van de cellen meegenomen/aangepast.

Is het mogelijk om alleen de randeigenschappen van de cel te beveiligen en toch de kleur van de cel aan te kunnen passen?
Misschien is het niet moeilijk, maar ik krijg het niet voor elkaar met beveiliging van het blad.

Bekijk bijlage planning vb.xlsx

Willem,

Ik heb het opgelost met Voorwaardelijke opmaak, helaas krijg je alléén dunne lijnen.
Maar miss. kun je ermee leven.

Bijlagen

Daar kan ik zeker meeleven!
Heb mezelf rotgezocht naar een oplossing.
Bedankt, opgelost!

Tja, ik wil het feestje niet bederven, maar ik zocht ook naar een oplossing met voorwaardelijke opmaak en merkte dat het toch nog mis gaat bij het verslepen van de gekleurde cellen.

Ik denk dat dit alleen kan met VBA, bijvoorbeeld door de belijning weer te herstellen als er iets gewijzigd is.

Ik kijk nog even verder, hoewel je voor VBA oplossingen eigenlijk niet bij mij moet zijn.

ik heb me vergist.
Bij het verslepen van de cellen neemt hij inderdaad de belijning mee.
VBA is ook niet helemaal mijn ding..
Iemand nog een andere oplossing?

Bekijk bijlage planning vb mb.xlsm

In de bijlage een versie met een knop om de belijning weer te herstellen na wijzigingen.
De achterliggende macro is gewoon een macro recording van het herstellen van de lijnen.
Die macro ziet er niet uit dus, maar het gaat even om de idee.

Waarom werkt het bij dan wel? pak de laatste cel en sleep. Of heb ik een andere computer :confused:

En als je het dan toch met VBA wilt doen, plaats dan onderstaande regel als eerste in je code:
Application.ScreenUpdating=False
en als laatste:
Application.ScreenUpdating=True

Dit voorkomt het flikkeren van het scherm.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ad, ik snap niet wat je bedoeld..
Het deel dat telkens hersteld moet worden valt binnen de cellen E9 - AH20
De rest heb ik nu ook geblokkeerd, deze hoeven niet aangepast/hersteld te worden.

Heb de regels aan de code toegevoegd, dat is idd een stuk prettiger!

Bekijk bijlage planning vb mb ww.xlsm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan