• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Random documenten selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oceanbound

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2020
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een manier om uit een lijst documentnummers, een x aantal documenten willekeurig te selecteren en weer te geven. Hierbij is het aantal documenten een variabele én is er een tweede voorwaarde (code) waaraan de regel van het documentnummer moet voldoen voordat het getrokken kan worden.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd.

Alvast bedankt

Bijlagen

Ontbrekende informatie: moeten het unieke documenten zijn ?

in F4: matrixformule

=LARGE($B$3:$B$101*($A$3:$A$101=$F$2);RANDBETWEEN(1;COUNTIF($A$3:$A$101;$F$2)))

Laatst bewerkt:
meestal wel, soms niet. Kun je oplossen door op F9 te slaan.

Top! Ik heb hem werkende gekregen in mijn bestand. Nu vraag ik mij nog af of het mogelijk is bepaalde documentnummers uit te sluiten om gekozen te worden? Dit zijn documenten die in een andere kolom een waarde hebben van >=400000 en <=-400000.

Laat je nieuwe bestand met formules en 'andere' kolom met waarden eens zien.

Zie bijgevoegd bestand.

Het uiteindelijke doel is alle docnummers met een waarde van <=-400.000 en >=400.000 altijd te selecteren en uit de overige docnummers een x aantal willekeurig te selecteren.

Bijlagen

Hier gaat het met:

PHP:
=IF(ROW(A1)<$F$3+1;LARGE($B$3:$B$101*($A$3:$A$101=$F$2)*(C3:C101>-400000)*(C3:C101<400000);RANDBETWEEN(1;SUMPRODUCT(($A$3:$A$101=$F$2)*($C$3:$C$101>-400000)*($C$3:$C$101<400000))));"")

Kun je oplossen door op F9 te slaan.

Werkt ook door er gewoon op te drukken. De belasting op de milieustraten en het bestellen van nieuwe toetsenborden moeten we wel een beetje tegengaan.:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan