Random shutdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

jony77

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Hallo allemaal,

ik heb de laatste paar weken problemen met m'n computer. Logisch, anders postte ik geen topic nu..:o

Het probleem is dat m'n computer heel vaak zomaar uitvalt. Vaak ben ik dan aan het spelen. Zware spellen zoals Aion Online en Allods Online (alles op maximaal). Ik heb in de tussentijd ook SpeedFan aan, maar die geeft helemaal geen al te hoge temperaturen aan. Ik kan het nu even niet testen aangezien ik zo weg moet maar ik zal het nogmaals bekijken terwijl het spel aan staat.

Weet iemand of er ook een ander probleem kan zijn dan alleen de temperatuur, waardoor mijn computer uitvalt?

Dit zijn mijn specs:

- Windows 7 Professional 64 bit
- Kingston ValueRam 2 x 2GB (geheugen)
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB (harde schijf)
- Corsair Builder Series CX500 500W (voeding)
- ASRock 870 Extreme 3 (Moederbord)
- Club 3D Radeon HD 6850 1GB (Videokaart)
- AMD Phenom II X2 555 3.2 GHZ (CPU)

Bedankt voor het lezen / beantwoorden! :thumb:

Bedankt voor je antwoord en sorry voor het laat beantwoorden ervan, ik had het nogal druk maar concentreer me nu op dit!

Ik heb het nog niet in de BIOS gechecked. Dat doe je toch gelijk aan het begin? Was even vergeten hoe ook alweer.

Aangezien de pc uitvalt wanneer ik speel lijkt het me logisch dat dat iets ermee te maken heeft. Ook het feit dat de pc in een houten kast staat zorgt ervoor dat het warmer wordt, neem ik aan.

PCWizard

PcWizard ziet er inderdaad veel betrouwbaarder uit dan SpeedFan.

Ik heb de temperaturen gemeten met PCWizard en het geeft de volgende resultaten wat betreft de CPU en GPU:

CPU: 43,5 graden (AMD Phenom II X4)
GPU: 46 graden ( AMD Radeon HD 6850)

Bij de fan van de gpu staat overigens 41,0%. Betekend dit dat de fan niet 100% draait?

Heeft iemand nog suggesties? Kan het aan iets anders dan alleen de temperatuur liggen?

Een antwoord zou ik erg waarderen.. Alvast bedankt.

CPU: 43,5 graden (AMD Phenom II X4)
GPU: 46 graden ( AMD Radeon HD 6850)

Bij de fan van de gpu staat overigens 41,0%. Betekend dit dat de fan niet 100% draait?
Dit zijn vrij normale temperaturen. De fan draait waarschijnlijk op die 41%, omdat de temperatuur goed is. Deze zou bij warmere temperaturen vanzelf harder moeten gaan.

Valt de computer ook uit bij het niet spelen van een spel, maar gewoon internetten/filmpje kijken?

Zover ik weet valt de pc alleen uit tijdens het spelen van een spel. Meestal gaat het een tijdje goed (30-60 minuten) en dan valt het opeens uit.

Ik laat zelfs de deur open zodat het niet te warm wordt hier binnen aangezien de pc in een houten kast staat, waardoor het warmer wordt.

Ik zal eens lang gaan spelen en dan de temperaturen eens bekijken.

Kan het trouwens ook aan iets anders dan de temperatuur liggen? Zo ja, hoe zie ik dat?

Bedankt voor je antwoord!

Mijn pc viel net weer uit. Laatste keer dat ik naar de temperatuur keek waren ze:

CPU: 64,5 graden
GPU: 59 graden

Weet niet of dit hoog is of niet, zo niet dan zal het vast wel aan iets anders liggen dan aan de temperatuur.

Ik ken de bios niet uit mijn hoofd van de pc maar het kan wezen dat er ingesteld staat boven een bepaalde waarde aan temperatuur dat de pc uit moet schakelen.
Misschien eens rustig in de bios kijken naar alle instellingen. Zolang je niets wijzigt kan het heet geen kwaad.

Is de pc voor de rest stof vrij? Kan de lucht goed circuleren, ook al staat de kast deur open? Heb je dit bij 1 bepaald spel of bij meerdere? Probeer eens een zware video te kijken en zie of het dan ook gebeurd?

Ik ken de bios niet uit mijn hoofd van de pc maar het kan wezen dat er ingesteld staat boven een bepaalde waarde aan temperatuur dat de pc uit moet schakelen.
Misschien eens rustig in de bios kijken naar alle instellingen. Zolang je niets wijzigt kan het heet geen kwaad.

Ik heb rondgekeken bij de bios instellingen en zag dit bij de CPU staan (ik neem aan dat de pc uitgaat door de CPU temperaturen)

Cool 'n Quiet --> Enabled
Secure Virtual Machine --> Enabled
L3 Cache Allocation --> Auto
CPU Thermal Throttle --> Disabled

Ik weet niet wat dit allemaal betekend aangezien er geen uitleg naast staat..

Is de pc voor de rest stof vrij? Kan de lucht goed circuleren, ook al staat de kast deur open? Heb je dit bij 1 bepaald spel of bij meerdere? Probeer eens een zware video te kijken en zie of het dan ook gebeurd?

Ik heb hem een paar weken geleden nog stof vrij gemaakt, zal ik morgen weer doen. De kast deur heb ik open gedaan, maar na een tijdje ging die weer uit. Dit heb ik tot nu toe alleen maar bij spellen gehad. Die spellen stonden wel allemaal op high settings en waren nogal zwaar maar m'n pc moet dit aankunnen, wat ook gebeurt alleen het uitvallen van mijn pc is nogal irritant. Vooral als je in een raid bent..

Bedankt voor alle reacties, iemand nog ideeën?

Ja het blijft iri als dit gebeurd. Ik lees eigenlijk niet wat ik wilde lezen in de bios maar het is ook te veel om over te schrijven.
Je samen stelling van je systeem ziet er netjes uit, wel kan ik me voorstellen dat de cpu toch behoorlijk warm word bij het spelen van high setting games. Het is een dual core, kan veel hebben maar hoe de cpu rekent bij games blijft een raadsel. De club 3d Radeon is voor zien van 1gb onboard? Zit hier wel een koelfan op de kaart? En deze werkt? En of is stof vrij? Volgens mij zit hier een koelrib op toch? Ik zeg eerlijk ik heb niet gekeken op internet.
500 watt voeding....tja... ik hoor veel al dat men tegenwoordig toch meer gebruikt. 750watt is niets, de specs van de kleurenkaart weet ik niet maar kan me voorstellen dat deze in samen werking met een drukke pc misschien wel te veel van de voeding vraagt, deze zal dan uit veiligheid uit gaan. Zeer lastig maar alleen te proberen door een zwaardere voeding te plaatsen.

Sorry dat ik zo laat reageer.. Ben nogal druk in verband met onder andere mijn examens, die ik over 2 welen heb.

Bedankt voor de info over de voeding. Toen ik voor een 500 Watt voeding koos dacht ik er nog aan of het niet te riskant was..
Heb je toevallig een voeding die je me aanbeveelt? Ik heb niet veel tijd gehad om naar andere dingen te kijken, zoals de videokaart etc.. Maar zal ik zeker doen als het echt nodig is.

Nog bedankt!

Kan niemand even een aanbeveling doen? Weet nu niet of ik voor een 750 Watt voeding moet gaan of voor een 1000 Watt.. En welk merk ik moet halen etc.. Kan iemand er eentje aanbevelen?

500watts is ruim voldoende voor dit systeem...

1000watts is overdreven veel en heb je totaal niet nodig
ook 750watts is veelste veel

de voeding die je nu hebt voldoet RUIM aan het systeem en zou zelfs nog een krachtigere videokaart kunnen ondersteunen

tis in iedergeval wel zo dat de tempratuur van je processor nogal hoog is deze zou rond 60C in load moeten zijn

Laatst bewerkt:
500watts is ruim voldoende voor dit systeem...

1000watts is overdreven veel en heb je totaal niet nodig
ook 750watts is veelste veel

de voeding die je nu hebt voldoet RUIM aan het systeem en zou zelfs nog een krachtigere videokaart kunnen ondersteunen

tis in iedergeval wel zo dat de tempratuur van je processor nogal hoog is deze zou rond 60C in load moeten zijn

Hmm.. dan is het probleem toch de temperatuur? In load kwam de temperatuur van m'n CPU bijna tegen de 70*C aan. Weet niet of dit nou zo'n grote probleem is.. De temperatuur van m'n GPU kwam zelfs nog wat hoger.

Ik heb nu eigenlijk geen idee wat ik nou moet doen.. Een nieuwe fan kopen, of toch maar eerst alles stofvrij maken? Ik begin maar eerst met alles stofvrij maken, wat ik een tijdje geleden ook al heb gedaan.

Ik hoop nog wat van jullie te horen, als jullie zelf nog ideeën hebben!

Kan ik er een nieuwe fan in doen, om het probleem op te lossen? Want het blijft zich voordoen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan