• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rang functie in combinatie met zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dewes86

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2010
Goedemorgen,

Ik heb een enigszins complexe vraag (voor mij althans) met betrekking tot het volgende:

- Voor een bepaalde range aan waarden heb ik een rang formule gemaakt: =ALS.FOUT(RANG(C3;C3:C6;0);0) in kolom BG
- Nu zou ik een tabel willen maken waarbij de rang 1 tot 10 wordt ingeladen middels een formule
- Complexe bijkomstigheid is dat hij naast de weergave van deze rang de bijbehorende waarde van kolom D in dezelfde rij moet weergeven
- Door de indeling van het document krijg ik niet de rang en de gewenste tekst uit de cel als kolommen naast elkaar. Dit maakt verticaal zoeken lastig volgens mij

Zie bijgaand een een gesimplificeerd idee met wat ik in mijn hoofd heb. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Heb je Office 365?

maak dan gebruik van de nieuwe dynamische array functies:

Code:
=CHOOSE({1\2};SEQUENCE(COUNTA(B3:B6));SORTBY(B3:B6;C3:C6;-1))

=KIEZEN({1\2};REEKS(AANTALARG(B3:B6));SORTEREN.OP(B3:B6;C3:C6;-1))

beter nog, maak van je bereik B2:C6 een tabel
(hernoem kolom 1 naar Fruit) en dan wordt het

Code:
=CHOOSE({1\2};SEQUENCE(COUNTA(Table1[Fruit]));SORTBY(Table1[Fruit];Table1[Waarde];-1))

=KIEZEN({1\2};REEKS(AANTALARG(Table1[Fruit]));SORTEREN.OP(Table1[Fruit];Table1[Waarde];-1))
dan wordt het wat dynamischer en makkelijker om nieuwe data te verwerken.

Ontzettend bedankt voor je hulp. Formule werkt in ieder geval fantastisch.

Ik zit nog even met de volgende issue met de implementatie. Ik heb meerdere tabellen. Uit deze verschillende tabellen wil ik deze ranking mogelijk maken.

Is dit mogelijk? Ik heb weer even een vereenvoudigde versie bijgevoegd ter verduidelijking.

Nogmaals dank!

Bijlagen

Kleine aanvulling nog (hopelijk overvraag ik niet enorm), kan bij de ranking dan ook nog de score in de kolom aansluitend worden vermeld?

Dus zoals het aangepaste voorbeeld?

De eerdere vraag heb ik op een 'lelijke' manier kunnen oplossen (pak gewoon de hele kolom, onderaan bundelen dan de waarden van de tabel namen). Zou dus een enorme pre zijn om dit weg te werken maar deze vraag is iets belangrijker op moment.

Alvast enorm bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Zoiets?
Dit met behulp van power query.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan