• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

RANG.GELIJK functie geeft verkeerde rang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miertjee

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2018
Ik heb een telprogramma gemaakt voor een wedstrijd. In de laatste kolom heb ik de RANG.GELIJK functie gebruikt om iedereen te rangschikken. Om de een of andere rare reden geeft hij dezelfde waarde echter niet altijd dezelfde rang. Ik heb (in het bijgevoegde bestand) 2x de waarde 29,700 (kolom AX). Dit zou beide keren rang 2 moeten opleveren. Maar hij geeft rang 2 en 3. Ik heb de functie er al uitgegooid en opnieuw aangemaakt, maar het blijft misgaan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bekijk bijlage Testbestand.xlsx

Probeer deze eens:
Code:
=RANG(AFRONDEN(AW7;3);AW$7:AW$40;0)

Eh..nee, nu geeft hij rang 5. Wat betekent dit deel (AFRONDEN(AW7;3)?

Bij mij geeft 29,700 rang 3. Maar ok, nog iets beter dan:
Code:
AW7: AFRONDEN(Z7+AG7+AN7+AU7;3)
Rest blijft dan hetzelfde als in je voorbeeld.

Dat deel AFRONDEN betekend precies wat er staat. Rond het getal af op 3 decimalen. De 2 waarden 29,700 in kolom AX zijn vermoedelijk anders niet exact gelijk (is bekend Excelprobleem). O.a. hier omschreven: http://www.betterwin.nl/know-how/tutorials/omgaan-met-rekenfouten-van-excel/

Laatst bewerkt:
dat het getal uit cel AW7 afgerond zal worden op 3 cijfers na de komma. intern rekent excel tot 26(?) cijfers na de komma. Als er delingen in uw formules staan kunnen ogenschijnlijk dezelfde uitkomsten voor excel toch verschillend zijn.

Ah zo! In dit bestand kan het afronden bijna het probleem niet zijn, zulke ingewikkelde getallen met veel cijfers achter de komma komen hier niet voor. Al zou het wel kunnen, de getallen die ik nu heb ingevuld waren om te kijken of het allemaal klopt, normaal gesproken krijg je wel cijfer met 9,333 enz. Maar met het linkje dat je meestuurde heb ik het nu wel gevonden: Dit kan door bij de menukeuze Bestand→Opties→Geavanceerd een vinkje te plaatsen bij ‘Precisie zoals weergegeven’ . Hiermee springt de rang meteen naar 2.
Opgelost dus, bedankt!!

In dit bestand kan het afronden bijna het probleem niet zijn
Dit is wel degelijk het probleem

Wat krijg je voor een uitslag uit de volgende formule; zet het getal wel even op meer dan 10 decimalen

=(AW30-AW35)*100000

Ik zie het. Maar dat is dan een fout in de berekening die Excel maakt in de zin dat de binaire code niet lekker gaat (denk ik gezien het linkje, zo goed zit ik er nou ook weer niet in). Wat ik bedoelde is dat als je 15,0 en 14,8 optelt (met verder geen cijfers opgegeven achter de komma) en deelt door 2, dan is dan 14,9. In geen enkele wiskundige berekening geeft dat ergens na de komma nog een 1, dat blijven nullen. En dat is wat er in mijn bestand gebeurt. Waarom excel dat dan wel doet is volgens mij alleen te verklaren door een 'fout' in de binaire code, niet zozeer in het afronden omdat het wiskundig heel raar is. Dus als ik de afronding ga doen, dan moet ik dat in het vervolg bij alle cellen op 10 decimalen gaan zetten en dan nog waarschijnlijk handmatig corrigeren, want straks zat het in de 11e decimaal..... Nu heb ik 1 vinkje aangezet, en pakt hij alles.

Maar wel leuk dat je hier nog even in bent gedoken en dat ik nu weet dat excel dat dus wel zo doet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan