• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

range matrix formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

pasan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($BM$2:$BM$5960;VERGELIJKEN(1;($BK$2:$BK$5960=$AC$1)*($BL$2:$BL$5960=H4);0));"")

Hallo
met bovenstaande matrix formule wordt er in kolom "BM" naar een waarde gezocht afhankelijk van 2 andere kolommen "BK" en "BL"
dit werkt prima maar deze uit drie kolommen worden wel eens waarden verwijderd en als de lege regels dan ook verwijderd worden, wordt in de bovenstaande formule het bereik vanzelf aangepast. Is dit niet te voorkomen? in de formule zelf? of moet ik voorkomen dat er regels verwijderd worden.

Pasan,

Probeer het hier eens mee :
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(VERSCHUIVING($A$1;1;64;5960;1);VERGELIJKEN(1;(VERSCHUIVING($A$1;1;62;5960;1)=$AC$1)*(VERSCHUIVING($A$1;1;63;5960;1)=H4);0));"")

Met verschuiving kan je een bereik aangeven door middel van het aantal kolommen en rijen. Dus als het goed is maakt het niet uit of er een regel verwijdert wordt.

Parallel aan wat Gelens voorstelt, kan je bijvoorbeeld "$A$1:$A$10" ook schrijven als "$A$1:index(A:A;10)"
of zelfs "index(A:A;1):index(A:A;10)

ik zal me hier is in verdiepen, als ik de formule zoals die nu is van gelens gebruik dan is de verwijzing niet correct nu zoekt de formule in de verkeerde kolommen
1 bron cel klopt dat is AC1
de rest aan bron en doel cellen staan nu nog verkeerd

maar dit is een zeer nuttig leer moment voor mij heren bedankt

Laatst bewerkt:
nu zoekt de formule in de verkeerde kolommen
Kun je ook precieser toelichten in welke verkeerde kolommen je terechtkomt met de formule van gelens?

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(VERSCHUIVING($A$1;1;64;5960;1);VERGELIJKEN(1;(VERSCHUIVING($A$1;1;62;5960;1)=$AC$1)*(VERSCHUIVING($A$1;1;63;5960;1)=[COLOR="#FF0000"]H4[/COLOR]);0));"")

hallo
mijn excuses voor mn late reactie, kon niet eerder reageren.
maar inmiddels ben ik er achter wat ik aan moest passen nadat ik de formule een beetje door kreeg.
de verwijzing in het rood was alles wat ik aan moest passen naar D4, want ik had de formule gekopieerd naar cel D3

gelens bedankt voor je hulp, als ik beter had opgelet welk voorbeeld ikzelf had geplaatst qua verwijzing had ik kunnen zien dat jou formule meteen helemaal correct was :o
en wher uiteraard ook voor je tips en hulp
:thumb::thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan