Range vergroten met oude router (Linksys)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnStabbeburg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 sep 2013
Berichten
4
Een goeiedag allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik heb een kamer op zolder waar de sterkte van het internet beperkt is. Omdat ik hier vaak zit wil ik graag de range vergroten van mijn wifi om toch normaal te kunnen internetten. Ik heb het een en ander gelezen en kwam op het hergebruiken van mijn oude Linksys Wag54G ver. 1.2. Als ik het goed begrijp word dit dan, indien succesvol, een acces point genoemd, toch? ''Indien succesvol''..., want het wil alles behalve lukken. Ik ben al een aantal dagen tevergeefs dingen aan het proberen die op het internet staan. Ik heb op zolder een werkende internetkabel liggen die verbonden staat aan de router beneden (Gigaset SX552 (Siemens)). En volgens vele artikelen moet ik deze in een van de vier LAN poorten stoppen van de Linksys (en zeker geen WAN poort), en dan via een computer verbinding maken met de Linksys configuratiescherm. Dit wil echter bij lange na niet lukken. Ook als ik met een losse internetkabel de Linksys verbind met m'n laptop (die ik dan even afsluit van de Gigaset), kan ik geen verbinding met de Linksys maken.
Ik heb begrepen dat het noodzakelijk is om bepaalde dingen in te stellen op de configuratiesite van de Linksys die ik dan als acces point wil laten dienen.

Hoe krijg ik dit probleem opgelost? Wie kan mij helpen?
 
Hallo John,

Welkom op Helpmij.nl!

Wat je gelezen hebt klopt inderdaad. Je kan van een router ook een acces point maken.
Wat je eerst moet doen is je Linksys resetten, zodat je zeker weet dat alle oude instellingen eruit zijn.

Daarna kunnen we de Linksys gaan instellen. Verbind je laptop met een kabel aan de LAN2 aansluiting en stop je netwerk kabel die van beneden komt in LAN1 en zet je router aan en login op de Linksys.

Vervolgens ga je naar de draadloze tab en stel je daar een ssid en wachtwoord in, bij voorkeur hetzelfde als de 1e router zodat je automatisch verbinding maakt met het sterkste signaal.

Vervolgens zet je DHCP uit, zodat de router zelf geen ip adressen meer gaat aanmaken. Daarna ga je naar de tab waar je het ip adres van de router kan instellen. En stel je daar een ander ip adres in dan de range die je krijgt via je 1e router. bijvoorbeeld 10.0.0.1.

Na het opslaan van de instellingen zul je merken dat je niet meer kunt inloggen. en heb je als het goed is een werkende internet verbinding op je laptop en draadloos.

Succes!
 
Hallo John,

Welkom op Helpmij.nl!

Wat je gelezen hebt klopt inderdaad. Je kan van een router ook een acces point maken.
Wat je eerst moet doen is je Linksys resetten, zodat je zeker weet dat alle oude instellingen eruit zijn.

Daarna kunnen we de Linksys gaan instellen. Verbind je laptop met een kabel aan de LAN2 aansluiting en stop je netwerk kabel die van beneden komt in LAN1 en zet je router aan en login op de Linksys.

Hou de kabel van beneden losgekoppeld van de WRT54G, zeker totdat je DHCP server functionaliteit én het LAN ip-adres hebt veranderd (zie beneden)

Vervolgens ga je naar de draadloze tab en stel je daar een ssid en wachtwoord in, bij voorkeur hetzelfde als de 1e router zodat je automatisch verbinding maakt met het sterkste signaal.

Houd het kanaalnummer minstens 3 gescheiden van de 1e router

Vervolgens zet je DHCP uit, zodat de router zelf geen ip adressen meer gaat aanmaken. Daarna ga je naar de tab waar je het ip adres van de router kan instellen. En stel je daar een ander ip adres in dan de range die je krijgt via je 1e router. bijvoorbeeld 10.0.0.1.

Stel een LAN ip-adres in in de reeks van de router beneden (bij een SX551 doorgaans in de 192.168.2.x reeks; kies in dat geval 192.168.2.253
Mocht je later dan ooit de instellingen van de WRT54G willen wijzigen, dan dus inloggen op http://192.168.2.253
Pas nu de kabel van beneden aansluiten op LAN 2
Herstart je pc('s) en maak (bedraad of draadloos) verbinding met de WRT54G. Je zult dan Internet moeten hebben, met de WRT54G als accesspoint/switch

Na het opslaan van de instellingen zul je merken dat je niet meer kunt inloggen. en heb je als het goed is een werkende internet verbinding op je laptop en draadloos.

Succes!

Tijs.
 
Even een toevoeging: De hele instructie (toevallig ook met Experiabox en Linksys :)) kun je hier vinden, in posting #2.
Dat is exclusief het instellen van de wifi-instellingen op de Linksys, maar daar kom je met de postings hier boven wel uit, lijkt me.
Experimenteer ook evt. met wél hetzelfde kanaalnummer te gebruiken op de WRT54G als op de Experiabox, mocht het met 3 kanaalnummers er tussen niet (goed) werken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de aanvulling Tijs.

Op de manier die ik had beschreven heb ik het thuis gedaan en dat werkte prima.

Vooral dat Ip-adres instellen naar 253 is een goede tip, dat wist ik nog niet. Ik moest elke keer mijn router resetten als ik iets wilde veranderen.
 
@rens12: zie ook mijn toevoegingen en link in posting #4! :)

Tijs.
 
Dank allen voor de hulp.
Ik zit telkens met het volgende probleem: De Linksys kan maar niet verbinden met m'n laptop. Ik vind geen enkele aanwijzing dat de laptop de Linksys oppikt. Ik kom niet op 192.168.1.1 of iets dergelijks. Ik heb ook geen idee of de router nou gereset is of niet. Nu brand enkel het powerlampje rood, andere keren brand het DSL lampje groen en het Internetlampje ook rood. Wanneer is die nou terug naar fabrieksinstellingen?
Maar de hamvraag blijft: hoe zorg ik ervoor dat de router met de computer verbind?

Dank!
 
Kijk, bij de stap dat ik na het verbinden van de Linksys met de computer moet inloggen gaat het fout. Het lijkt wel of de Linksys geen signaal afgeeft of iets dergelijks?
 
Onduidelijke terugmeldingen.
Start helemaal opnieuw, met als basis die link die ik gaf. Reset de WRT54g vooraf naar fabriekswaarden.
Doe je configuratiewerk bedraad en schakel tijdelijk je wifi adapter uit.

Pas zodra je alles hebt ingesteld op de wrt54g (incl. de draadloze instellingen, DHCP server uit, LAN ip-adres ingesteld, kabel naar boven op een van de 4 LAN aansluitingen van de WRT54g aangesloten etc.) , daarna pas de wifi weer inschakelen en de pc/laptop herstarten en kijken of je via de WRT54g kunt verbinden.

Tijs.
 
Oke mijn excuses. Ik zal proberen uit te leggen waar het precies fout gaat en wat ik doe.
1. Linksys uit
2. Wifi op laptop uit
3. Linksys verbinden met laptop via LAN1
4. Router aan
5. Proberen naar 192.168.1.1 te gaan, maar telkens geen connectie.

Ik kom dus maar niet op de configuratiepagina, dus kom maar niet verder.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel op die pagina kom? Zal ik proberen de kabel die vanuit de modem naar de Gigaset gaat in de WAN poort te stoppen en dan zo via internet de instellingen in de Linksys te veranderen? Zoals hier: http://www.wikihow.com/Log-Into-a-Linksys-Router . Of is dat iets wat ik zeker niet moet doen?
 
Laatst bewerkt:
Eerst de router resetten naar standaardwaarden, via de knop op de achterkant. Staat hier netjes met plaatjes uitgelegd.

Lukt bedraad inloggen dan nog niet, dan heb je MOGELIJK een vast ip-adres ingesteld staan in je IPv4 instellingen van je bedrade netwerkkaart op de laptop of de bedrade netwerkkaart is uitgeschakeld. Kijk dat allemaal even na:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl
De bedrade netwerkkaart moet daar staan, als ingeschakeld.
M.b.t. IPv4: Zet alles daar weer op "Automatisch toewijzen". (Rechtsklik op "LAN verbinding", kies Eigenschappen, dubbelklik op "Internet Protocol versie 4 (IPv4)" (of zoiets))
Natuurlijk moet IPv4 ook ingeschakeld staan (dus met vinkje ervoor).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan