• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rangvolgorde bepalen van niet aaneengesloten cellenin excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Missmomo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2009
Ik wil graag scores invoeren en dan de stand bepalen, maar hoe kan ik de rangvolgorde van verschillende niet aan een gesloten cellen bepalen?

vb. Ik wil graag de rangvolgorde van de cellen O2 t/m O9 en O24 t/m O27 want deze behoren tot de zelfde leeftijdscategorie.

Ik weet dat de formule voor aaneengesloten cellen =RANG(O2;$O$2:$O$9) is, maar weet niet hoe ik deze moet koppelen aan de cellen O24 t/m O27

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Moniek

Als je weet in welke cellen de leeftijdscategorie staat dan is dit (waarschijnlijk) makkelijk te doen met een matrix formule. Een voorbeeld bestand (ontdaan van gevoelige info) kan een hoop duidelijk maken.

Ja dat had ik ook al ergens gezien, maar snapte het niet zo goed. Daarnaast hoort niet iedereen met hetzelfde niveau. Lastig maar zoals je in de bijlage kunt zien hebben we niveau 9 in de leeftijdscategorie instap en pupillen. Dus dan gaan er nog dingen door elkaar. Hetzelfde geld voor de leeftijdscategorie ik heb instap niveau 9 maar ook niveau 8 en die horen apart.

Ik hoop dat je het nog een beetje snapt.

Moniek

Bijlagen

Ik zou het doen met volggende formule in cel P2:
=ALS(O2=0;"";SOMPRODUCT((E$2:E$31=E2)*(O$2:O$31>O2))+1)
Hier worden per niveau de rangen bepaald. Gelijke punten geeft gelijke rang. Dit kan desgewenst ook anders.
Als er naast niveau ook andere voorwaarden (categorie/divisie?) gelijk moeten zijn kan je die er in de formule bijzetten, net zoals ik in het rood met niveau heb gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan