• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ranking bepalen door verschillende voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Beste Excelexperts,

Graag jullie hulp bij het volgende probleem dat ik als bijlage toegevoegd heb.
In kolom A bevinden zich de renners, in kolom B de totale tijd die ze getrapt hebben, in kolom C de tijd plus een fractie om duplicaten te voorkomen en tenslotte in kolom D het aantal etappes dat ze volbracht hebben. (eventueel kunnen kolommen C en D verwisseld worden).

Mijn vraag is hoe kan ik een rangorde maken waarbij de snelste renner die alle etappes volbracht heeft bovenaan komt, met vervolgens renners met een etappe minder, enz. De ranglijst wordt dus bepaald door 1 Meeste etappes en 2 snelste tijd
Hoe kan ik dit in een formule ingevuld in cel g2. met zijn tijd in h2 en aantal etappes in i2 voor elkaar krijgen?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden,

Mich.

Bekijk bijlage Voorbeeld ranking verschillende voorwaarden..xlsx

Beste Mich,

Je kan de verschillende voorwaarden combineren tot 1 voorwaarde.
In dit geval bijvoorbeeld: #etappes -/- uniek gemaakte tijd/10.
En vervolgens hiervan de rangorde bepalen.
Tenslotte kan je met index-vergelijken de gewenste gegevens in rangvolgorde tonen.

Zie bijlage.

Hans Douwe

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Harry,

Het ziet er interessant uit hoe jij dat doet, maar ik begrijp het niet helemaal.
Zou je het in het kort willen toelichten. Ik wil proberen het te begrijpen. Mijn oplossing is er meer eentje voor beginners.

Verder komt In jouw lijst Renner 176 niet voor. In plaats daarvan staat er in cel G50 #N/B.
Kan je dat ook oplossen?

Ik ben benieuwd.

Groeten Hans.

Laatst bewerkt:
Vervolg op vorig bericht.

Dat Renner 176 niet verschijnt in kolom G heeft komt doordat 49 niet voorkomt in kolom F (in plaats daarvan komt het getal 50 dubbel voor in kolom F).
Maar ik begrijp niet goed hoe kolom F verder tot stand komt. Dus hierbij eindigt mijn verklaring.

Laatst bewerkt:
Renner 176 niet voor.
Renner 51 en 176 hebben beide exact dezelfde gegevens.

De formule in kolom F verwijst naar kolom B ipv naar kolom C

een variant waarbij in kolom C een gecombineerde ranking gemaakt wordt rang van de etappes * 1.000.000 + rang van de tijden *1.000 + rang van de rijnummer.
Alles wordt netjes tussen pipes gezet via de opmaak zodat dit gemakkelijker leest.
Vervolgens in kolom H wordt die kolom C volgens rangorde opgehaald en wordt enkel de laatste 3 cijfers (= rest van 1000 = rij binnen de tabel) weergegeven

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik had in mijn voorbeeld per ongeluk Renner 63 2 keer opgenomen, de 2e renner 63 had 64 moeten heten.
De formule van Hans Douwe werkt prima. Die van HSV heb ik nog niet geverifiëerd, maar neem aan dat die ook goed werkt.
In het origineel wordt op een gegeven moment in cel D5 een tijd gegeven van 75h 45' 39''. Om deze om te zetten had ik een formule gebruikt TIME(LEFT(D5,2),MID(D5,5,2),MID(D5,9,2)) maar krijg dan 3:45:39, terwijl ik 75:45:39 wil hebben. Weten jullie hier een oplossing voor, of moet ik voor deze vraag een andere topic openen?

Vr. groet,
Mich

Mich, zet celopmaak eens op [u:mm:ss]

=VALUE(LEFT(D5,2) & ":" & MID(D5,5,2) & ":" & MID(D5,9,2))
en mijn versie ?

Nu op kolom C met de opmaak op :mm:ss:ms.
Even evalueren met 'Formule evalueren' en je ziet allemaal enen in de somproduct (1-en).

Bijlagen

@HSV,
Ja met evalueren is het mij nu duidelijk. Een mooie toepassing van Somproduct.
Dank voor je reactie.

In de versie van cow heb ik 2 foutmeldingen. In de lijn 110, heb ik 156 en dan n/a en lijn 39 ook. Ik heb de oorspronkelijke namen gebruikt. Misschien moeten de tweede naam van renner 63 in het voorbeeldbestand aangepast worden. De versie van hsv werkt, net als de versie van Hans Douwe, ik heb zelf enige aanpassingen gemaakt. Indien nodig zal ik het bestandje uploaden waarin ik de foutmelding krijg. Wat betreft kolom aanpassen aan u:mm:ss, is het ook goed als ik deze op time heb en dan 37:30:55?
Gr. Mich

misschien vergis je je in versies, mijn versie is in de kolommen H:K en kijk ik of er dubbels zijn in L (is eigenlijk overbodig)
Dan vergelijk ik met de andere versie (van HSV dacht ik) en die zijn conform behalve voor de lijnen 50-51.
Er is geen probleem met gelijke namen of tijden, aangezien de sleutel toch ook met lijnnummers (hier eigenlijk binnen de tabel) werkt.

Bijlagen

Cow, ik heb me vergist. Mijn excuses. Jouw resultaten waren ok, maar waren in een voor mij onbegrijpelijke taal. VBA beheers ik niet en die van HD begreep ik het beste. De gemarkeerde kolommen waren van een collega van jou en op een of andere manier waren daarin een paar foutmeldingen geslopen.

Ik heb even methode HD aangehouden en zo een ranglijst kunnen bepalen. Ik vind het altijd leuk om mijn resultaten te vergelijken met de officiële ranglijst. Deze lijkt in orde maar bij het verifiëren kan ik dit niet direct zien. In het toegevoegde document zal ik laten zien wat ik bedoel. Een voor een alle 136 resultaten te controleren is erg tijdrovend.

In de officiële eindstand is er een kolom bij, nl verschil met de winnaar, deze heb ik toegevoegd. De officiële eindstand vind je terug in de kolommen N t/m P. In Q en R heb ik deze omgezet in tijden. In de kolommen T t/m W heb ik “een waarheidstabel” gemaakt. 1 bij juist, 0 bij onjuist. Nu komt de clou er komen nullen voor terwijl dat eigenlijk een 1 had moeten zijn. Is er iets mis aan mijn tijden (in een verkeerde cel opmaak of zo), of zijn de tijden van de site niet “afgetrimd”.

Hoe kan ik in mijn “waarheidstabel” enen krijgen? Ik neem namelijk aan dat alle resultaten ok zijn.
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Vr. groet,
Mich.

Bekijk bijlage Controle.xlsx

mijn bestand was een xlsx, dus stond daar geen letter VBA in.

met voorwaardelijke opmaal kan je snel vele cellen vergelijken, dus de oranje cellen wijken af van de kolommen rechts er van.
Deze verschillen blijken altijd kleiner te zijn dan 1E-15 (dus gigantisch klein, doch voor excel verschillend.
Die oranje cellen komen dus netjes overeen met je ééntjes en nullen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan