• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rankingstanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

markoosterling77

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2015
Goedemorgen allemaal.

In ons café houden we een onderlinge dartcompetitie/ranking. Twee vrienden van me houden dat handmatig bij. Nu wil ik ze een beetje helpen de stand snel inzichtelijk te krijgen met zo min mogelijk handelingen omdat ze niet heel handig zijn met een pc.

Mijn plan was om per ranking (zijn er 9) een aantal controlevragen in te laten vullen door de twee wedstrijdleiders.

Wie heeft er gewonnen? (25 punten)
Wie stond er in de finale? (18 punten)
Wie zijn gestrand in de halve finales? (12 punten)
Wie zijn gestrand in de kwartfinale? (8 punten)
Wie is/zijn er gestrand bij de laatste 16? (7 punten)

Deze vragen heb ik ook voor de verliezersronde. Tot slot moeten de 180'ers (1 pnt per stuk) en 100+ finishes nog worden geteld.

Onder deze controlevragen kunnen ze de deelnemers van die avond invullen.

Mijn vraag is nu vooral: HOE kan ik zorgen dat de juiste hoeveelheid punten achter de juiste deelnemer komt te staan op het moment dat ik bijvoorbeeld Jan Klaasen invul bij ''Wie heeft er gewonnen?''?

Uiteindelijk importeer ik op het Klassement tabje dan alle scores per ranking.

Alvast dank, ik heb de file toegevoegd.

Bijlagen

Hoi Cobbe,

Dat is een oud draadje met een ander onderwerp ;-) Dat ging over een voorspelcompetitie. En die heb ik iets minder dan 2 jaar geleden al opgelost en werkend gemaakt. Dit gaat over een dartcompetitie die maandelijks plaatsvindt en ik ben pas vrijdag aan dit klusje begonnen. Toch bedankt voor je reactie :thumb:

ExcelAmateur: Thanks, ik ga dat eens doorlezen om te zien of ik daar mee verder kan. Keep you posted.

ExcelAmateur: dat draadje gaat meer over het gelijk verdelen van teamleden in een planning. Wat ik voornamelijk zoek is hoe ik een bepaald criterium (Winnaar winnaarsronde = 25 punten) kan toewijzen aan een deelnemer. Dus onderin een lijstje met deelnemers dat handmatig kan worden ingevuld. Vervolgens hoeft de administrateur alleen in te vullen wie er gewonnen heeft, finalist was etc en de punten worden vanzelf toegekend aan de juiste naam.

Hoop dat dit het een beetje verduidelijkt.

Ik zou beginnen met de structuur van je sheet goed te overdenken.
Hoe wordt geregistreerd wie de verliezersronde spelen (kennelijk >16?)
Hoe wordt geregistreerd wie de winnaarsronde spelen (kennelijk >16?)
Krijgt iedere ronde zijn eigen tab?
Iedere formule die je gebruikt gaat de mist in op typefouten, verkeerde spelling etc. Dus maak gebruik van data validatie en lijsten
Het opnemen van tekst bij een te gebruiken getal is onhandig. Dus niet "25 punten" maar gewoon 25. Dan kun je er mee rekenen

Ik zou denk ik een verzamelsheet maken over de verschillende rondes heen met een draaitabel.

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat er een beetje verwarring is wat betreft mijn bedoelingen. De situatie is dat de toernooien (rankings) op papier die avond worden uitgewerkt. Een laptop of tablet in de kroeg op zaterdagavond werkt niet :-) Ik wil die jongens een ''snelle'' oplossing op de zondagmiddag bieden zodat ze slechts een paar velden in hoeven te vullen en de stand wordt automatisch bijgewerkt. Dus er hoeft niet per se geregistreerd te worden wie welke ronde speelt. Ze hoeven alleen maar in te vullen wie de winnaar was, wie er in de finale stond etc. Er zijn 9 rankingtoernooien, dus ik zou 1 format voor iedere ranking willen, de score laten doortellen en importeren naar het Klassement tabblad.

Je had het over data validatie: kun je dat iets meer toelichten? Ik ben daar nog niet zo bekend mee.

een voorzet.
De eerste 15 rijen zijn formules, daar moet je wel nog de zaken aanpassen voor 170 en 180, dat heb ik niet gedaan wegens tijdsgebrek.
Dan in de rijen eronder vul je de namen in, die kies je via validatie, zoals hierboven gezegd, om tikfouten te vermijden.
Je kan nu dat lijstje uitprinten en meenemen naar het volgende tornooi en daar laten invullen.
De volgende morgen voer je die dan in op je laptop.

Bijlagen

Dit is inderdaad iets wat ik voor ogen had. Kun je me uitleggen hoe je dit doet? Die 170 finish en 180'ers had ik wel een idee voor dat binnen mijn capaciteiten past. Een functie die het aantal 100+ finishes telt is hierin voldoende. Zelfde geldt voor de 180'ers en 170 finishes. Ik ben nu alleen heel nieuwsgierig hoe je die data validatie gefixt hebt :-)

Super bedankt in ieder geval voor je efforts!!

Nog een andere vraag: het kan zomaar zo zijn dat er bij de volgende ranking een extra deelnemer is. Hoe kan die heel simpel worden toegevoegd?

zie bijlage.
Er wordt gebruikt gemaakt van gedefinieerde namen om alles een beetje gemakkelijker te maken, dus als je een rij wil invoegen voor de namen of meer rijen wilt hebben voor nevenklassementen zoals +100, 170 en 180, voeg dan tss de voorlaatste en de laatste rij van die categorie een lege rij tussen en kopieer de voorlaatste rij naar die nieuwe rij. Dan zou je in principe niets moeten veranderen.
Als je toch domme dingen doet, zoals iemand 2 keer te laten voorkomen in dat klassement van de laatste 16, dan kleurt de respektievelijke cel in rij 16 oranje om je aandacht te vestigen op een eigenaardigheidje.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
cow18, bedankt!! Enige wat ik nu nog interessant vind om te weten:

HOE doe je dit nu eigenlijk? Kun je me dat in redelijk simpele bewoordingen toelichten? Hoe ben je stap voor stap te werk gegaan? Indien je daar geen tijd voor hebt: hoe en waar kan ik dit op internet vinden?

Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan