Ransomware

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
hoe kun je voorkomen dat je computer door Ransomware wordt gekaapt?
wat zijn aanwijzingen dat er mogelijk ransomware in bestanden of mails zit verstopt?

Het belangrijkste is om nooit mails te openen van afzenders die je niet kent of vertrouwt, zeker als de mailtjes onverwachts komen. Open ook nooit bijlages bij die mailtjes.
Zorg ervoor dat je regelmatig je antivirusprogramma bijwerkt. Houd ook updates van Windows goed bij. Voor je webbrowser, pdf-programma, java en flash geldt hetzelfde: controleer regelmatig of je nog de meest recente versies gebruikt.

Maak regelmatig een back-up van al je belangrijke bestanden op een externe harde schijf die niet standaard aangesloten is op je computer. De ransomware zoekt bij een besmetting ook naar netwerkschijven en aangesloten usb-schijven die dan ook direct versleuteld worden.

Aanwijzingen ? ;) :D --> twee voorbeeldjes van mailtjes waarvan je de bijlage vooral NIET moet openen, inkoppertjes toch? Zeker ook omdat ik helemaal geen zaken doe met een Brits bedrijf dat gas levert...... en helemaal nooit 'zaken' heb gedaan met een bedrijf dat nichoninc heet.....

inkoppertje.jpg

Nog zo een?

inkoppertje-2.jpg

Vooruit dan : PayPal zou hebben gekund bij mij en / of bij vele Nederlanders, maar een Engelstalig mailtje waarvan de afzender nichoninc.com is......... dan moet je toch vrij 'simpel' zijn als je dit mailtje / bijlage gaat openen, toch?

Ik kán mij bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die dergelijke mailtjes 'serieus' nemen en de bijlagen openen. Het is dat ik hier geen afgetrapte stand alone machine heb staan, anders had ik beide mailtjes nog wel eens willen openen, inclusief de bijlagen om te zien wat ze nu precies vragen.

Dan zijn dit nog maar mailtjes. Helaas kun je op diverse websites bij het openen van bestanden / documenten etc. etc. ook nog in een diepe valkuil donderen, maar wat voor mailtjes geldt, geldt in zekere zin ook voor websites. Je bent er als user helemaal zelf bij wat je wijsvinger op het muisknopje allemaal openklikt. Daarbij geldt voor 100% : wie zijn billetjes brandt die moet op de blaartjes zitten.

Tot slot : niets menselijks is mij vreemd en dus heb ik mij een enkele keer laten verleiden om bij een belangrijke Eredivisie wedstrijd (zoals een paar weken geleden PSV - Ajax) die vanaf een 'vage' website live te gaan kijken. Gelukkig heb ik een goede virusscanner en een resident draaiende MalwareBytes. Één van die twee begon gelijk te blaffen toen ik het streampje wilde gaan bekijken. De waarschuwing was dat het een verdachte / kwaadaardige website betrof en vervolgens kwam de mededeling van mijn beveiligingssoftware dat deze de site blokkeerde. Ik had natuurlijk wel de optie om door te gaan, maar dan ben je als user niet slim bezig en geldt weer het billetjes branden verhaal...........

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan