Rapport groeperingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zafar

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2008
Beste Allen,

Inleiding:
Ik ben bezig voor een bedrijf dat een digitale prikklok toepast het overzichtelijker te maken per dag, per medewerker wie laat aan het werk komt of juist te vroeg naar huis gaat.

Het volgend probleem ligt voor mij:
Het programmaatje dat geschreven is over de prikklok mag ik niet aan komen. Ik mag alleen een link maken met de database. Het probleem zit hem hierin dat elke keer als een personeelslid in of uitklokt er gewoon een transactie wordt geregistreerd van iemand heeft hun pasje gescanned. Daarbij zie je de datum en tijd geregistreerd worden.

Als ik nu een query opbouw ontvang ik alle informatie nodig voor een mooi rapport. Echter Ik groepeer het rapport eerst op dag, vervolgens op personeel en daarna op tijd waarop er wordt ingeklokt. Alleen heb je op elke werkdag standaard vier tijden. De eerste is voor aankomst aan het werk, de tweede is voor begin lunch, de derde voor einde lunch en de vierde voor einde werkdag.

Is er een mogelijkheid om de tijden die per regel worden geregistreerd steeds een andere label te geven ... zoals Aankomst, Begin Lunch, Einde Lunch en Einde werkdag??

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest in me uitleg .... als het niet zo is hoor ik het graag .. en alvast bedankt voor de tips, hulp en ideeen!!

Je zou de records moeten ordenen, waarbij je een volgnummer moet toekennen aan de klok records. Ik hoop dat er onderscheid wordt gemaakt tussen inklokken en uitklokken, zodat je zeker weet dat de eerste en derde tijd inkloktijden zijn, en 2 en 4 uitkloktijden. Bij ons bijvoorbeeld kan ik rustig twee keer inklokken zonder uitklokken.... En dan heb je toch een probleem met je tijdregistratie.
Als je de volgnummers hebt, kun je op basis daarvan bepaen welke tijd het is, en dat dienovereenkomstig vertalen in je rapport.

Je zou de records moeten ordenen, waarbij je een volgnummer moet toekennen aan de klok records. Ik hoop dat er onderscheid wordt gemaakt tussen inklokken en uitklokken, zodat je zeker weet dat de eerste en derde tijd inkloktijden zijn, en 2 en 4 uitkloktijden. Bij ons bijvoorbeeld kan ik rustig twee keer inklokken zonder uitklokken.... En dan heb je toch een probleem met je tijdregistratie.
Als je de volgnummers hebt, kun je op basis daarvan bepaen welke tijd het is, en dat dienovereenkomstig vertalen in je rapport.

Idd een beetje zelfde gedachte dat ik heb. En helaas wordt er geen onderscheidt gemaakt tussen in -en uitklokken. Ik vind het persoonlijk ook geen goed systeem, maar de klant is koning en wil het systeem niet aanpassen of vervangen.

Enige waar ik mee zit is hoe kan ik nou als ik op een bepaalde dag, een specifieke medewerker kies, rekenkundige bewerkingen op de tijden loslaten om vast te stellen ... dat bijvoorbeeld werknemer A 30 minuten te laat is.

het komt er een beetje op neer dat ik dan een tabel heb waarin ik een waarde in regel 1 bijvoorbeeld moet aftrekken van een waarde in regel 2.

Ik zat al helemaal te denken in termen van middels vba een query oproepen en vervolgens een telling te maken van het aantal records dat de query opleverd, om er vervolgens te voor kiezen om regel 3 minus regel 2 af te trekken. Dan heb je bijvoorbeeld de duur van de lunch periode.

Wellicht kan het makkelijker ... of gaat het niet eens lukken met vba. I don't know ... weet niet wat uw mening is octa !

Je kunt misschien iets met een Lopend Totaaltje doen, of een simpele functie gebruiken om de records op orde te krijgen. Op zich moet het niet zo moeilijk zijn om de records te groeperen op basis van een persoonsID. In bijgaand voorbeeldje zit een functie waarmee je volgnummers kunt genereren (query qVolgnummer). In het voorbeeld gebeurt dat op basis van een tekstveld, maar je kunt de functie makkelijk aanpassen, zodat hij op basis van een persoonsID, Datum en Kloktijd werkt. Daarmee heb je de kloktijden gerubriceerd, en kun je misschien al genoeg doen... Maar het is lastig als je maar één klokstatus hebt, want je zult toch op de een of andere manier moeten zien te herleiden wat er precies is geklokt....
Klokt iemand twee keer, is dat dan omdat hij/zij halve dagen werkt, en dus de pauze niet klokt, of heeft die persoon de pauzetijd niet geklokt bijvoorbeeld...

Bijlagen

Je kunt misschien iets met een Lopend Totaaltje doen, of een simpele functie gebruiken om de records op orde te krijgen. Op zich moet het niet zo moeilijk zijn om de records te groeperen op basis van een persoonsID. In bijgaand voorbeeldje zit een functie waarmee je volgnummers kunt genereren (query qVolgnummer). In het voorbeeld gebeurt dat op basis van een tekstveld, maar je kunt de functie makkelijk aanpassen, zodat hij op basis van een persoonsID, Datum en Kloktijd werkt. Daarmee heb je de kloktijden gerubriceerd, en kun je misschien al genoeg doen... Maar het is lastig als je maar één klokstatus hebt, want je zult toch op de een of andere manier moeten zien te herleiden wat er precies is geklokt....
Klokt iemand twee keer, is dat dan omdat hij/zij halve dagen werkt, en dus de pauze niet klokt, of heeft die persoon de pauzetijd niet geklokt bijvoorbeeld...

Ja dat is precies mijn gedachte.....het begint al bij een te simpele database waarin niet genoeg onderscheid wordt gemaakt .. maar bedankt voor de hulp ik zal wat stoeien ermee en laat je nog weten of ik er wat van heb kunnen maken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan