Rapport in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

jellewouters

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2009
Beste mensen,

Ik heb een vraag.
Ik ben bezig met een kassasysteem in access. Ik ben bijna klaar, alleen stoei ik nu met de bon. Het zit zo.
Ik heb een tabel (factuur) waar je per keer een factuurnummer, een product ( uit de tabel product) en een aantal invoert. Aan de hand van een Query word het eindbedrag opgeteld en vertoond.

Ik heb nog een Query gemaakt, van de tabel factuur. Ik heb alle velden ingevoegd, en via een zoekmachine die ik heb ingebouwd, ervoor gezorgd dat je iedere keer het factuurnummer moet opgeven. Zo krijg je alleen het resultaat van de gode factuur. Hier heb ik dan weer een rapport van gemaakt.

Nu wil ik dat er in dat rapport ook het totaalbedrag verschijnt. Dit lukt echter maar niet.
Weet iemand hoe je dat kan oplossen?

MVG,
Jelle Wouters

Volgens mij zit er een fout in de database, een factuur kan namelijk meerdere artikelen hebben.:
Ik heb een tabel (factuur) waar je per keer een factuurnummer, een product ( uit de tabel product) en een aantal invoert. Aan de hand van een Query word het eindbedrag opgeteld en vertoond.

Je maakt een tabel factuur, hierin staat de factuurID, datum en (indien nodig) klant ID.
Daarnaast maak je een tabel:
FactuurArtikel. Hierin staan:
factuurID, artikelID, aantal, prijs ex. btw, btw

Daaraan koppel je weer de tabel betalingen waarin je de ontvangsten of uitgaven (crediteringen) in verwerkt. Een factuur kan namelijk in delen worden betaald.

Voor je eigenlijke vraag is het makkelijk om even een bijlage te posten. Dat kijkt wat makkelijker. Maar ik reageer vanaf nu een tijdje niet omdat ik er even tussenuit ben :D

Beste Floor E,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Helaas wil ik de structuur niet meer veranderen, omdat ik het "Simpel" wil houden. Het per keer invoeren is bewust zo gekozen. Verder wil ik de betaling niet via de database regelen.

Maar goed, even weer over dat rapport. Ik ben een stuk verder, alleen werkt de zaak nog steeds niet. Ik zal de sqlcode van de query hieronder plaatsen:

Code:
SELECT kassa.factuurnr, kassa.aantal, Sum([aantal]*[Eindprijs]) AS prijs, totaalprijs.totaal, kassa.product
FROM kassa, Producten, totaalprijs
GROUP BY kassa.factuurnr, kassa.aantal, totaalprijs.totaal, kassa.product
HAVING (((kassa.factuurnr) Like [forms]![selectb].[fid] & "*"));

Ik weet niet of je hier iets mee kan, maar het zit nu zo:
Ik heb ingesteld dat de producten moeten verschijnen. het aantal moet worden opgeteld met de eindprijs in de tabel producten. Verder moet het aantal aanwezig zijn. Het factuurnummer wil ik in het rapport niet verwerken

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
en over dat je er niet bent, ik heb de tijd :D

Nogmaals bedankt voor je reactie
Jelle Wouters

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan