Rapport maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

iegje

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Met het maken van een raopport ben ik niet bekend, dus hier de vraag of ik een beetje op gang geholpen kan worden.

Ik wil graag een rapport maken op basis van een formulier, het formulier moet de gegevens uit een query halen.

In het formulier wil ik in ieder geval kunnen selecteren een datum vanaf en een datum tot wanneer er geselecteerd moet worden.

Ik neem aan dat ik moet beginnen met het formulier (de query heb ik al).

Een rapport is niet helemaal hetzelfde als een formulier, maar de basis van een formulier (een query of tabel) kun je prima ook als basis voor een rapport gebruiken. Access heeft een rapportwizard, die doorgaans de meest gruwelijke eindresultaten oplevert, maar die je wel een idee geven van wat er met een rapport mogelijk is op het gebied van groeperen en totaliseren van gegevens. Dus daar zou ik zeker eerst eens mee gaan stoeien.
Als je een rapport hebt gemaakt, kun je dat vanaf het formulier openen met het geselecteerde record. Ook die knop kun je met een wizard maken.

Ik ben er al lekker mee aan het stoeien, inmiddels heb ik 2 subrapporten in het rapport geplaatst. :) In de query heb ik "Between [Type de begindatum] And [Type de einddatum]" gebruikt als datum selectie en ik wordt daar nu al gek van. Bij het bekijken van het rapport wordt er wel 6x gevraagd naar de begin en einddatum. Is dit ook anders op te lossen? Dat er maar eenmalig naar gevraagd wordt?

Waarom doe je dat ook ook de query? Normaal gesproken zou ik dat op het formulier doen, waarop je het rapport afschiet. Je gebruikt dan de filtering van het formulier voor het rapport. (Er vanuit gaande dat je ook op het formulier de datumfiltering gebruikt)

Ok, ik heb nog geen formulier. Vandaar dat ik het met de query deed (heb het er snel afgegooid).

Hoe krijg ik dit in het formulier voor elkaar?

Je vraag begon met:

Ik wil graag een rapport maken op basis van een formulier, het formulier moet de gegevens uit een query halen.
In het formulier wil ik in ieder geval kunnen selecteren een datum vanaf en een datum tot wanneer er geselecteerd moet worden.

Het is dus wel zo handig als je eerst het formulier hebt. Op dat formulier maak je twee tekstvakken of keuzelijsten, wat je handig vindt, om de begin- en einddatum te selecteren. Vervolgens gebruik je een filter om het rapport te filteren. Een goede beschrijving van die techniek vind je op de site van Allen Browne. Ik gebruik deze techniek ook, en hij werkt prima.

Wow dit werkt geweldig, alleen worden de subrapporten niet meegefilterd.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Een subrapport moet je aan je hoofdrapport koppelen. Meestal op een ID veld. De datumfiltering kan je op je hoofdrapport leggen, of op je subrapport. Of, als hoofd- en subrapport op dezelfde query zijn gebaseerd, op de qeury.

Alle subrapporten en rapport zijn gebaseerd op dezelfde query.

Wordt het dan zoiets?
Code:
strDateField = "qryOverzicht[Datum]"
(Die klopt niet, maar weet niet hoe dan wel)

Zoiets.... Probeer eens wat uit ;) Bijvoorbeeld:
strDateField = "[qryOverzicht].[Datum]"

Super, het werkt.
Ik ga eerst eens verder het rapport afmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan