Rapport na bewerking Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojo82

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2013
Beste allemaal,

Ik zit met volgend probleem:

Ik moet volgens een tabel van bankverrichtingen berekenen welke personen hoeveel moeten betalen.
Er zijn dus op de bankverichtingen een aantal bedragen van aankopen en er zijn ook diverse stortingen van de diverse leden als voorschot.
Elk lid heeft een ander aandeel dat hij moet betalen. Bijvoorbeeld: als het totaal bedrag van alle aankopen 2000 euro bedragt dan moet jef maar 10% betalen (200euro) Piet 40% ( 800 euro) en Gertrude 50% (1000euro). De bedoeling is om een rapport te maken met een groepering per eigenaar. Een groepering met het totaal van de aankopen (per kostensoort) en een overzicht van hun stortingen. Dan moet ik de bedragen van elkaar kunnen aftrekken om te zien wie teveel of te weinig heeft betaald (maar dat laatste is het probleem (nog) niet).

Ik heb een tabel met de bankverrichting (datum, leverancier, leden,(in geval van een storting), bedrag)
Ik heb een tabel met de gegevens van de eigenaars en hun aandeel (leden, aandeel)

Op basis van deze tabellen heb ik 3 queries kunnen maken waardoor ik reeds rapporten krijgen met: 1 de stortingen per lid, 2 de totalen per aankoopsoort en 3 elke verrichting per aankoopsoort per eigenaar. Deze laatste query heeft veel meer data omdat elke aankoopsoort nu ook bij elk lid verschijnt.

Wanneer ik een query probeer te maken op basis van query 1 en 3 dan krijg ik veel te veel stortingen (omdat de tabel 3 veel meer rijen bevat dan 1)
Als ik een rapport van de 2 probeer te maken dan geeft acces een foutmelding dat ik op queries van dezelfde tabel aan het werken ben.
Als ik met subrapporten werk dan krijg ik een rapport per lid met de corresponderende gegevens van query 3 (dat is goed) maar het subrapport geeft steeds opnieuw alle gegevens van query 1 weer. veel te veel dus.

Heeft er iemand een goede oplossing?

Ik ben maar een leek in access en weet niet of mijn verhaal zo duidelijk is. Als dat niet zo is, vraag maar gerust.

Ik zou zeggen: post er een db bij met wat dummygegevens; het gaat tenslotte niet om de namen, maar om de structuur. Dus de twee tabellen gevuld met data, zodat we kunnen zien of het allemaal wel een beetje klopt. En dan uiteraard de oplossing :)

Bekijk bijlage Tverrichtingen.xlsx Bekijk bijlage Qaankopen.xlsx Bekijk bijlage Qstortingen.xlsx Bekijk bijlage Qverdeling aankopen.xlsx Bekijk bijlage Raankopen.pdf Bekijk bijlage Rstortingen.pdf Bekijk bijlage Rverdeling aankopen.pdf Bekijk bijlage Tleden.xlsx

Beste,

Bijgevoegd de bestanden van de database.
De bedoeling is dus eigenlijk dat in de "Rverdeling aankopen" ook de stortingen per eigenaar worden opgenomen zodat ik het verschil kan maken en zien wie moet bijbetalen en wie terug moet krijgen.
Heb me er al suf naar gezocht :)

Laatst bewerkt:
Niet om het een of het ander, maar dit zijn Excel bestanden. Ik dacht dat je een Access probleem had?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan