Rapport opslaan als pdf en met mail versturen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aroff
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Aroff

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2024
Goedemiddag,

Ik wil een bestaand rapport als pdf versturen.
Kan iemand mij helpen?

Dank jullie wel

In de Microsoft Office producten zit een export-naar-pdf-functie. Wellicht dat dat ook in Access zit.
Zo niet dan zit er in elke print-opdracht, bij de keuze voor een printer, een PDF-printer. Dat werkt voor elk soort bestand, dus ook een access-print, neem ik aan. En dan natuurlijk niet naar de printer sturen, maar naar een map.

Even de opmerkingen van srpchulp vergeten, want die gebruikt duidelijk geen Access. De oplossing is simpel: maak eerst een rapport aan waarin je de records zet en opmaakt die je wil exporteren naar PDF. Maak dan een macro die het volgende uitvoert:
Code:
     DoCmd.OutputTo acOutputReport, "rapportnaam", acFormatPDF, "naam.pdf", , , , acExportQualityPrint
En dan ben je er wel zo ongeveer.

Ik lees nu dat je een mail wilt versturen als pdf. Daar komt nog wat meer code bij kijken :). Het hangt er een beetje vanaf of je de mail nog (uitgebreid) wilt kunnen aanpassen of niet, welke techniek dan het handigste is.

Ik wil er heel graag een standaardtekst inzetten en dan op het laatst "Dit betreft de raportage van
week "AUTOMATISCH GENEREN INDIEN MOGELIJK". Het zou mooi zijn als dit automatisch kan.
Het moet verstuurd worden naar 1 emailadres. geen cc of andere dingen

Ben benieuwd wat je hiervan kan maken

Dan krijg je zoiets.
Code:
Private Sub cmdMailen_Click()
    DoCmd.SendObject , "JouwRapport", acFormatPDF, "mail.me@stupid.com", , , "Automatisch rapport", _
        "Dit betreft de raportage van week " & Format(Date, "ww", vbMonday, vbFirstFourDays), True
End Sub

Heel erg bedankt!! jij bent ECHT top!. Ik krijg alleen deze domme melding" 1725543377480.png"

SendObject maakt gebruikt van de standaard mailclient. Die moet er wel zijn. Bij voorkeur gebruikt Access Outlook, maar SendObject zou met elke client moeten werken. Mits die er natuurlijk is. De Standaard mail client in Windows werkt dus óók (een verkapte Outlook immers), maar je hebt uiteraard wél een mailclient nodig, anders werkt het niet.

Wil je via GMail (of een andere webmail) werken, dan wordt het een ander verhaal, en een stuk ingewikkelder. Heb je dus een mailprovider en een mailadres, voer dat dan in in je mailclient.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan