Rapport telling adh van filter op datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjobbels

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Hallo,

ik heb een rapport gemaakt van de tabel bezoeken welke gefilterd wordt op datum.
Nu wil ik dat het rapport een aantal tellingen uitvoert. Dit lukt niet echt, want hij geeft bij 1 van de 5 wel de juiste uitkomst maar bij de rest overal een 0 terwijl hier een andere uitkomst had moeten staan. Ik wil nml tellen met hoeveel personen de salesmanager per dmu onderdeel heeft gesproken.

adh van onderstaande formule wil ik 5 tellingen maken:

=Abs(Som([Status]="Gemachtigde"))
=Abs(Som([Status]="Beslisser"))
=Abs(Som([Status]="Beïnvloeder"))
=Abs(Som([Status]="Coach"))
=Abs(Som([Status]="Gebruiker"))

waarom werkt dit niet??

Een formule als
=Abs(Som([Status]="Gemachtigde"))
zal niet snel een resultaat opleveren. De functie Abs wordt gebruikt om een getal altijd als een positief getal weer te geven. Voorbeeldje: -12 wordt, als je Abs(-12) gebruikt omgezet naar 12. Je wilt weten hoeveel gesprekken en CP met iemand voert. Dat getal zal beginnen op 0, en dan oplopen, nooit onder 0 kunnen geraken. (je kunt geen negatieve gesprekken houden, althans niet qua aantal).
Abs hoef je dus niet te gebruiken.
De functie Som gebruik je als je getallen wilt optellen, zoals omzetcijfers. Een gesprek is per definitie altijd één gesprek. Je wilt, zoals je zelf al aangeeft, het aantal gesprekken weten. Daarvoor moet je dus de functie Aantal gebruiken. Je zou dat dus kunnen doen met de functie DCount, op basis van de tabel met gesprekgegevens.
Je kunt in het rapport wel de functie Som gebruiken, maar dan moet je het veld Status omzetten naar een getal, dat je kunt optellen. Omdat je niet alle gesprekken tegelijk wilt tellen, maar per selectie, zul je een formule moeten maken op basis van een IIF. Iets als dit:
Tekstveld: txtAantaGemachtigde
Besturingselementbron: =Som(IIF(Nz([Status];"")="Gemachtigde";1;0))
En dat dan voor alle varianten.

Geweldig het werkt prima!! Thanks voor de snelle reactie.
Is het ook mogelijk om op basis van deze gegevens (in een tekstvak) een grafiek te maken?

Kort door de bocht antwoord: ja.
Met een omweg: het is het mooist als je voor de grafiek een apart rapport maakt, dat je baseert op een query waarin je de totalen bij elkaar zet. Dit rapport gebruik je dan als subrapport op je hoofdrapport.
Je kunt het wel doen op basis van berekeningen uit de tekstvakken, maar dan moet je de procedure denk ik via VBA gaan regelen.

dat is dan zorg voor later als men een grafische weergave wil hebben.
Thanks voor de snelle hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan