Rapport weergave die voldoet aan criteria formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvdh0

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2009
Helaas heb ik nog weinig ervaring met Access, en ben ondanks het vele lezen op internet en in een boek over Access volledig vastgelopen met het bouwen van mijn applicatie.

Ik heb voor mijn afstudeeropdracht voor mijn studie bouwkunde een database gemaakt met daarin risico's en bijbehorende maatregelen, die zijn gegroepeerd op basis van bouwmethoden.

Wat ik probeer te realiseren is het volgende:

- De eindgebruiker krijgt eerst een scherm waarin hij drie pull-down menu's krijgt: bouwfase, gebouwdeel en werksoort. Hiertussen bestaat steeds een 1-op-n relatie: iedere werksoort hoort bij slechts 1 gebouwdeel en ieder gebouwdeel hoort bij slechts 1 bouwfase. Na selectie van de bouwfase kan de gebruiker alleen uit de bijbehorende gebouwdelen kiezen en na selectie van een gebouwdeel kan de gebruiker alleen uit de bijbehorende werksoorten kiezen.

- Bij iedere werksoort horen een aantal parameters (bijvoorbeeld: werken op hoogte). Na het kiezen van de werksoort zou de gebruiker een tweede scherm voorgeschoteld moeten krijgen met daarop per bij deze werksoort behorende parameter een checkbox.

- Op basis van de geselecteerde parameters zou de gebruiker vervolgens een overzicht moeten zien van de risico's en bijbehorende maatregelen die van toepassing zijn.

Wie heeft er voorbeelden beschikbaar waar vergelijkbare functionaliteiten worden toegepast?

Hallo,
Zet datgene, dat je tot nu hebt, in een bijlage bij je bericht. Dan kan ik daar wel wat mee verder werken.

gerard

Hierbij het bestand dat we tot nu toe hebben. Het is helaas nog niet heel veel.

Bijlagen

Betreft Access 2007.

Helaas werk ik daar niet mee. Wellicht een andere expert?

Gerard

Wat wil je precies weten? Je hebt een aantal tabellen gemaakt, die aan elkaar zijn gekoppeld. Nog afgezien van de vraag of je ze aan elkaar moet koppelen, mis ik eigenlijk nog wel wat tabellen... De tabellen die je nu hebt gemaakt, zijn je invoertabellen voor (een) tabel(len) waarin je projecten moet gaan opslaan.

Ik denk eigenlijk, dat je teveel vanuit het eindresultaat aan het denken bent, en dat je de interface in gedachten al voor je ziet, maar eigenljjk nog niet weet wat je met de gegevens wilt doen. Bedenk dus eerst, wat je wilt vastleggen, en welke tabel(len) je daarvoor nodig hebt. Aan die tabel(len) koppel je dan de tabellen met brongegevens, waarna je met een formulier die tabel(len) kunt vullen, waarbij je dan de keuzelijsten zodanig instelt, dat je de juiste keuzes krijgt bij de vervolgkeuzelijsten.

Zie bijgaande database.

Na opstarten: kiezen voor formulier M01_FRM_Selectieformulier1.
Rest wijst voor zich.

gerard

Bijlagen

Beste Gerard,

dat ziet er erg goed uit, dit is wat ik in gedachten had. Ik ben weer een flink aantal stappen verder gekomen, maar helaas blijkt Access toch lastiger dan gedacht. Het lukt me niet de volgende zaken aan te passen.

- In Access 2007 kon ik een `parameter` koppelen aan meerdere werksoorten. Nu ik de database heb geconverteerd naar 2003 is die optie helaas verdwenen.

- Het lukt me niet het rapport zo aan te passen dat:
- de namen en URL´s met meer info (nieuwe tabel) die bij de geselecteerde ´parameters´ horen worden weergegeven en klikbaar zijn in het rapport (bijvoorbeeld onder de weergegeven risico's en maatregelen)
- bijeen maatregel met een langere tekst dan 1 regel de hele tekst weer te geven
- meerdere parameters op te sommen in de header van het rapport als er meerdere parameters zijn geselecteerd

- Het lukt me niet het formulier zo aan te passen dat:
- Bij het kiezen van een andere bouwfase dan een eerder geselecteerde bouwfase zou eigenlijk naast het gebouwdeel ook de weergegeven werksoort en de parameter moeten worden gereset. Analoog hieraan ook het resetten van de weergegeven parameters bij het aanpassen van het gebouwdeel.
- indien mogelijk als er slechts 1 optie is deze automatisch te selecteren

- Het lukt me niet het nieuwe formulier (maatregel toevoegen) zo aan te passen dat:
- net als het andere formulier automatisch de juiste opties laat zien (inclusief de risico's bij de geselecteerde parameters)
- De tekst voor de nieuwe maatregel bij een bestaand risico leeg laat
- De nieuwe maatregel bij het geselecteerde risico toevoegen in de database bij het drukken op de knop

Ik hoop dat je tijd en zin hebt om hier nog even naar te kijken. Mijn enthousiasme voor Access begint te groeien, het heeft me nu al flink geholpen en ik heb er al aardig wat van geleerd, maar helaas lukt het me nog niet om zelfstandig tot het eindresultaat te komen.

Groeten, Mark

Bijlagen

Ben wel niet Gerard, maar heb toch even naar je model gekeken...
Blijkbaar heb je geen behoefte om de diverse selecties die je maakt op te slaan, of heb je daar nog niet over nagedacht?

Ik werk zelf iets anders als Gerard, dus ik heb je formulier aangepast naar mijn eigen werkwijze. Wil niet zeggen dat je vragen niet opgelost kunnen worden op een andere methode, maar je moet natuurlijk doen waar je goed in bent, dus vandaar de iets andere aanpak.
Mijn methode bestaat er uit, dat ik de keuzelijsten zoveel mogelijk via VBA opbouw. Dat heeft het voordeel, dat je niet afhankelijk bent van queries, en dat je dus ook lijsten tijdelijk leeg kan maken, zoals bij een eerste selectie wenselijk is. Daarmee begin ik dus met je vragen in het tweede blok ;) Ik heb de keuzelijst zodanig aangepast, dat hij nu automatisch de tweede lijst selecteert als er daar maar één optie in zit. Is ook wel logisch, als je maar één optie hebt...

Om nog even naar het eerste blok vragen te gaan: je kunt in je rapport-ontwerp bij tekstvakken aangeven of ze kunnen vergroten of verkleinen. Als die opties uit staan, dan houden ze de in het ontwerp ingestelde grootte. Je zult dus de instelling van het tekstvak Maatregel_tekst de instelling <Vergroten> =Ja moeten geven, dan past de grootte zich aan de tekst aan.
Het weergeven van de juiste parameters zou je op Gerard zijn manier kunnen doen, dus door in het ontwerp de Gegevensbron op de juiste criteria zetten. Ook hier ben ik geen fan van, ik regel de filteringen liever op het formulier via VBA, en geef de juiste filtering dan mee bij het openen van het rapport. Ik zal dat in de volgende versie ook meeposten, want daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Voorlopig kun je hier wel weer even mee stoeien...

Bijlagen

Hallo Octafish,
Ik moet natuurlijk mijn meerdere bekennen in jou als senior en dat doe ik zonder enige gene.

Qua VBA ben ik een beginner, dus leer ik graag van andermans verbeteringen. Ik heb daarom jouw verbeterde versie gedownload en zal dit als leerobject gebruiken.

Gerard

Hoi Gerard,
Als het goed is, leren we allemaal van elkaar! Jouw opzet was absoluut bruikbaar, dus ik heb hem graag als basis gebruikt. Ben nu benieuwd of Mark iets kan met onze inspanningen...

Beste Michel en Gerard,

hartelijk dank voor jullie inspanningen. Ik moet zeggen dat de variant met VBA waarschijnlijk een stuk beter is, maar het wordt er helaas niet direct inzichtelijker op. Ik ben nog aan het bekijken in hoeverre het me gaat lukken dit te doorgrond, maar helaas lijkt het er op het eerste gezicht op dat het formulier niet meer goed werkt (de werksoort wordt niet weergegeven) en ik zie zo snel niet hoe ik dit aan kan passen.

Ik hoop vanavond tijd te hebben hier verder mee te gaan,

mvg, Mark

Ik zal er vanavond nog even naar kijken, want hij zou wel moeten werken. De structuur is op zich (vind ik) wel makkelijker te onderhouden, omdat je alles op één plek hebt staan. En je hebt een query die niet afhankelijk is van een formulier, en dat vind ik altijd wel prettig. Ik heb het niet zo op queries die niet werken, omdat de parameters van een formulier afkomen, dat je dan uiteraard net weer niet hebt geopend...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan