rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Ik heb een access applicatie gemaakt waarin de tabdellen klanten, producten en orders zitten. Er zitten zowel producten in met 6% BTW als producten met 21% BTW.Op het moment dat ik ga factureren m.b.v. een rapport moet aan het eind van het rapport het totaalbedrag van 6%BTW getoond worden. In de factuurregels mag nergens het BTW bedrag en percentage getoond worden. Deze zitten wel in de onderliggende Query. Ik heb in die query een expressie gemaakt die het BTWbedrag van 6% artikelen er uit haalt. In het rapport probeer ik een veld te maken die de som van die expressie weergeeft. Ik krijg bij uitvoeren de foutmelding dat dat de gegevensstypen niet overeen komen. Maak ik nu een fatale denkfout en zou ik e.e.a. op een geheel andere wijze moeten doen. Wie kan mij helpen.

voorbeeld rapport (is een weergave van rapport zonder opmaak)

Omschrijving Aantal Bedrag
Huur grote zaal 1 100,00
Kan koffie 1 10,00
Subtotaal 110,00
BTW 21,60
Totaal 131,60

BTW 6% 0,60
BTW 21% 21,00

'Fatale denkfout'? Daar is meer voor nodig :). Je voorbeeld is natuurlijk geen voorbeeld, want daar kunnen we niks mee. Ik vermoed dat je probleem in de query zit, maar zonder de db is dat niet te zien. Je denkwijze is in ieder geval goed geweest, om de berekening in de query te doen. Dan kun je namelijk in je rapport sommeren op dat veld; dat moet gewoon werken.

Michel
is er een mogelijkheid dat ik mijn query laat zien aan jou

Laatst bewerkt:
Michel
is er een mogelijkheid dat ik mijn query laat zien aan jou

Onderstaand is de SQL weergave van mijn query:

SELECT Producten.product_id, Producten.Productnaam, Producten.prijs, Producten.btw, [prijs]+([prijs]*[btw]) AS Prijs_incl, IIf([btw]=0.06,[prijs]*[btw],"") AS [BTW 6%]
FROM Producten
GROUP BY Producten.product_id, Producten.Productnaam, Producten.prijs, Producten.btw, [prijs]+([prijs]*[btw]), IIf([btw]=0.06,[prijs]*[btw],"");

De kolom met de expressie Pris_incl wil ik graag eeen totaal van hebben om in mijn rapport te gebruiken

Het veld [Prijs_Inc] oogt correct, [BTW 6%] is dat zeker niet. En dat komt deels door de IIF, en op zeker door de FALSE waarde, waar je "" gebruikt. En dat is een tekstwaarde, en dus is de uitkomst van de IIF ook tekst. En met tekst kun je nu eenmaal niet rekenen. Je zult dus op zijn minst alle varianten als getal moeten hebben, dus zo:
Code:
IIF([BTW]=0.06,[BTW] * [Prijs],0)
En zelfs dat is nog geen garantie dat de IIF een getal als uitkomst geeft.
Maar [Prijs_Inc] zou een getal moeten zijn en dus gebruikt kunnen worden in je rapport.

het werkt

Michel,

Wederom bedankt voor jou hulp.Het waren inderdaad de 2 "" die het probleem veroorzaakten. Je kunt je daar volledig op blind staren. Ik had al van alles geprobeerd en uiteindelijk besloten het probleem bij het forum in te dienen

Nogmaals bedankt
Albert Kleine;);)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan