Rapportage samenstellen d.m.v. keuze standaard + opties

Status
Niet open voor verdere reacties.

mic82

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2008
Hallo

Het volgende zou ik graag gerealiseerd willen hebben:

Middels stapnummers hebben we alle stappen voor een standaard product verzameld volgens de verdeling:

stapnummer 100
stapnummer 200
stapnummer 300
etc.....

Op dit standaard product zijn echter vele extra opties mogelijk. Elke stap voor het realiseren van de optie, op het standaard product, kan doormiddel van een tussen liggende stapnummers worden gerealiseerd, bijvoorbeeld:

stapnummer 110 of stapnummer 267.

D.m.v. de primaire sleutel te gebruiken bij de stapnummers is het mogelijk om een rapportage op te stellen met de juiste volgorde van stapnummers.

Dit levert tot nu toe geen probleem op.

Door keuze van bepaalde opties is het mogelijk dat bepaalde stapnummers van het standaard product komen te vervallen. voorbeeldje:

Standaard product + optie A, C en F

Stapnummer 100 (standaard)
Stapnummer 115 (optie A)
Stapnummer 169 (Optie C)
Stapnummer 245 (optie F)
Stapnummer 300 (standaard)
Stapnummer 333 (optie F)
Stapnummer 355 (Optie C)

zoals je ziet is stapnummer 200 (standaard) komen te vervallen doordat stapnummer 245 (optie F) erbij is gekomen.

Gezien voor een standaard product gemiddeld tussen de 200 en 300 stappen nodig zijn wil ik deze zoveel mogelijk ongemoeid laten om het overzicht (basis) te handhaven.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is in Access om een stapnummer te laten annuleren wanneer dit noodzakelijk is. zoals in bovenstaand voorbeeld dient dus een aantal stapnummers tussen de standaard stapnummers ingevoegd te worden (geen probleem i.v.m. toepassing van de primaire sleutel). Maar echter dient ook standaard stapnummer (200) geanuleerd te worden.

De meest ideale situatie is dat doormiddel van een formulier een optie ingevoerd kan worden met de daarbij desbetreffende noodzakelijk stapnummers, maar ook de stapnummers die geanuleerd dienen te worden.

Op het moment dat dan een montagehandleiding dient samengesteld te worden wordt een standaard product geselecteerd met daarbij de gewenste opties. Hierna wordt de rapportages samengesteld en afgedrukt / weergegeven.

Tis een heel verhaal :o, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite!!!

gr mic

P.s. mocht iemand nog goede documentatie weten betreffende access en de bovenvermeldde uitdagingen dan verneem ik deze graag.

Ik heb zelf veel te maken met samengestelde artikelen, voorbeeld:
001.120.060.012.10.99

Code 001 bepaald artikel-serie
120 bepaald de hoogte van het artikel
060 breedte van het artikel
012 diepte van het artikel
10 de kleurcode van het artikel
99 de aansluiting van het artikel

De posities zijn vooraf bepaald en altijd voor alle artikelen gelijk. De punt is hierbij bepalend (ik kan dus oneindig nieuwe serie aanmaken).
Wanneer ik alle combinaties apart zou moeten gaan benoemen zou ik op belachelijk veel combinaties uit komen, met 100 000 000 zou ik er niet zijn.

Het verschil met jouw opbouw is dat de opbouw van combinaties anders is, alle opties hebben een eigen positie, gescheiden door punten. Ik ben niet bekend met jouw artikelen maar de manier waarmee ik te maken heb is eenvoudig in onderhoud, mee te werken en op den duur zelfs goed te lezen.
Voor elke optie is een aparte tabel aangemaakt. Voor elke serie is bepaald welke opties gebruikt mogen worden of juist niet (ook weer aparte tabellen)
Tijdens het werken is slechts een kwestie van vinken en de fabriek weet welke combinatie gemaakt moet gaan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan