• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rapportage tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikjanneman

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2015
Beste,

Ik heb nu een excel bestand met informatie in ongeveer 80 rijen verdeeld over 15 kolommen. Het is nog te overzien.

Nu wil ik een rapportage blad maken waarin ik wat resultaten visualiseer. Handmatig kom ik daar nog wel uit, maar ik zou graag dat de resultaten automatisch aanpassen als ik rijen ga toevoegen. Ik heb daarom een aantal zaken die ik zou realiseren. Sommige zijn misschien niet mogelijk. Maar hoop op jullie input.

Ter info: Mijn velden zijn allemaal gevuld met tekst (en een enkele met datums). Veel met dropdown menu's.

- Ik heb een kolom waarin ik inschrijfdatum vermeld. Nou wil ik een grafiek maken met op de horizontale zijde maanden, en dan verticaal de aantallen die in een bepaalde maand zich hebben ingeschreven. Heeft iemand een tip hoe ik dit kan aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Erik

Hallo,

Zonder voorbeeld, draaitabelletje???

Mvg
Peter

Ehm, ik kan wel een voorbeeld lijstje met willekeurige datums maken? Maar dat is wat ik heb. Een kolom met datums. Graag wil ik een grafiek maken met januari tot dec en dan aantallen per maand.Bekijk bijlage voorbeeld datum bestandje.xlsx

/edit:

Heb trouwens geprobeerd om eerst met de AANTALLEN.ALS functie een tabelletje te maken. Maar kom daar ook niet uit. Ik dacht als ik een tabel heb die automatisch van het hele bereik (de kolom met datums) per maand neer zet hoeveel inschrijven er waren, kan ik dat makkelijk in een grafiekje zetten.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Sorry, maar ik ben het spoor bijster.
Je wilt aantallen.als.
Oké, aantallen wat/waarvan?
Tevens is je eerste post heel anders v.w.b. je vraagstelling dan je reply op mijn vraag om een voorbeeldje.

Graag je origineel, natuurlijk ontdaan van gevoelige info, gaat in mijn ogen wonderen verrichten en je krijgt ook meer respons.

Mvg
Pie

Hallo,

Sorry, maar ik ben het spoor bijster.
Je wilt aantallen.als.
Oké, aantallen wat/waarvan?
Tevens is je eerste post heel anders v.w.b. je vraagstelling dan je reply op mijn vraag om een voorbeeldje.

Graag je origineel, natuurlijk ontdaan van gevoelige info, gaat in mijn ogen wonderen verrichten en je krijgt ook meer respons.

Mvg
Pie

Het origineel is niet anders dan het voorbeeld bestandje. Een kolom met datums.

Sorry ik zal proberen uit te leggen wat ik probeerde. Met de aantallen.als functie heb ik geprobeerd inzichtelijk te krijgen in een tabelletje hoeveel inschrijvingen er waren in een bepaalde maand. Dit door bijvoorbeeld =AANTALLEN.ALS(A1:A10,"<30-06-2015") en andere variaties te proberen. Mijn gedachtengang was, als ik een tabel heb met elke maand en daaronder een veld met hoeveel inschrijvingen er waren in die maand. Dan kan ik uit die tabel gemakkelijk een grafiek maken. Ik was me er niet van bewust dat dit niet aansluit op mijn eerste vraag.

Ik weet niet goed hoe ik het verder kan uitleggen. Hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor je hulp.

Mvg,

Erik

Hallo,

Nogmaals een poging.
Je hebt al een bestandje. Zie onderstaand citaat van je 1ste post.
Ik heb nu een excel bestand met informatie in ongeveer 80 rijen verdeeld over 15 kolommen. Het is nog te overzien.
Nu wil ik een rapportage blad maken waarin ik wat resultaten visualiseer. Handmatig kom ik daar nog wel uit, maar ik zou graag dat de resultaten automatisch aanpassen als ik rijen ga toevoegen.
In enkele draadjes hierna is je citaat.
Het origineel is niet anders dan het voorbeeld bestandje. Een kolom met datums.
Dus m.a.w. zijn de gegevens van de betreffende kolommen verdwenen???

Ik persoonlijk kan het helemaal niet meer volgen.
Misschien andere forumleden??

Mvg
Peter

@peter59, Nee maar de andere kolommen doen er toch niet toe? Ik wil niet een combinatie van die kolommen. Wil alleen de datum kolom, aantallen per maand in een grafiek.

Hallo,

Ooooh oké het aantal data in een maand.
Zie bijlage met ook de oplossing van abevleeming.

mvg
Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@peter59,

was er niet iemand die in #2 iets over een draaitabel riep als mogelijke oplossing. Was dus in één keer raak :thumb:

Nu vernagel je het 'ondergeschoven kindje' een beetje of je maakt handig gebruik van de maandnaam die er toch al stond;)

Dmv groeperen zijn geen formules nodig.

@erikjanneman,

Maak van je invoerblad een tabel en gebruik de geadviseerde draaitabel. Een draaitabel heeft als klein nadeel dat je deze handmatig moet vernieuwen na het invoegen/wijzigen van de gegevens in blad1. (rechtsklik in de draaitabel of klik op de buitenrand van de grafiek selecteren en op vernieuwen klikken.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo VenA

Ja, wat dien ik te zeggen.
Je hebt volkomen gelijk.
Had dat voorbeeldje "snel" in elkaar gestoken en niet verder nagedacht.
Dat krijg je als de vraag van TS in eerste instantie, voor mij althans, niet duidelijk was.
Maar dat mag natuurlijk geen excuus zijn.

Mvg
Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik geef je een dikke duim voor de goede gok in #2 toch? Er zit dan ook geen enkel gelijk van mijn kant in. Dat een TS een onbegrijpelijke vraag stelt of een vraag opent en na het verzoek om een voorbeeldje met iets anders komt blijft mij ook altijd verbazen. Is dus een zeer goed excuus.

Dus in mijn optiek heb je de oplossing al aangedragen in #2:)

Zoiets?

Bekijk bijlage 238661

De cellen in kolom C kan je met knippen en plakken praktisch overal kwijt en op basis daarvan een grafiek opbouwen

Deze formule heeft gewerkt! Bedankt :).

@Peter59 en VenA, bedankt voor jullie hulp. Excuses als mijn vraag onduidelijk was, maar ik weet niet hoe ik het anders had moeten formuleren.

Ik heb nog wel een vervolg vraagje.

Ik gebruik voorwaardelijke opmaak om de kolom met datums rood te kleuren als de betreffende datum is verstreken. Dus als ik 10-06-2015 heb staan, kleurt die vandaag rood. Nu kleuren echter ook de lege velden rood. Hoe kan ik ervoor zorgen dat lege velden gewoon wit blijven?

Heb in voorwaardelijke opmaak dus cellen kleiner dan =VANDAAG() gedaan.

Bvd,

Erik

Ja, bij de formules in de voorwaardelijke opmaak verander je de B in een H.

Mvg
Peter

Ja, bij de formules in de voorwaardelijke opmaak verander je de B in een H.

Mvg
Peter

Ok dat werkt! Ik had het al geprobeerd maar toen leek het niet te werken...? Heeft de volgorde van de regels er nog mee te maken? (die had ik andersom). Evengoed, erg bedankt voor jullie hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan