Rapportprobleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter lbq
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lbq

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2004
In een rapport heb ik volgend probleem:
Koptekst (één)
Koptekst (twee)
Berekend veld
Voettekst (één)
Som van berekend veld.

Heb al vanalles geprobeerd. Heb ook al een dummy veld aangemaakt. Omdat ik dacht dat het gemakkelijker ging zijn som van dummy te berekenen dan van dat berekend veld, maar ik weet ook niet zo goed hoe je in een rapport een veld een waarde geeft.

Dank bij voorbaat

Lieven

De enige mogelijkheid is om de som van de berekening in 1x uit te voeren in de voettekst.

Dus in de control source: =Sum(berekening)

De voettekst wordt opgebouwd als de gegevens van het rapport zijn opgehaald, dus zal alles netjes worden opgeteld.

Suc6,

Geplaatst door beheer25
De enige mogelijkheid is om de som van de berekening in 1x uit te voeren in de voettekst.

Dus in de control source: =Sum(berekening)

De voettekst wordt opgebouwd als de gegevens van het rapport zijn opgehaald, dus zal alles netjes worden opgeteld.

Suc6,

In m'n 2de koptekst moet de som van aparte onderdelen opgeteld worden en herberekend worden op 10. Die verschillende zaken moeten dan in voettekst opgeteld worden.

Is een rapportsysteem voor school:
bv.
Wiskunde
CIjferen: 5 toetsen /herberekend op 10: 7/10
meetkunde: 3 toetsen/herberekend op 10: 5/10
gemiddeld 6/10 en niet gemiddelde van 8 toetsen herberekend op 10.

Alvast bedankt om te replyen.

BErekenen in kop en voet teksten is vaak een heel gepuzzel. Wat je moet proberen is om de gegevens zoveel mogelijk al te berekenen in de query's die achter het rapport liggen.

Eventueel kun je gebruik maken van sub rapporten. Je kunt dan een hoofdrapport maken met de afzonderlijke toetsen als subrapport.

Het blijft puzzelen, maar met de juiste combinatie van berekende velden en subrapportages moet je een heel eind kunnen komen.

Grtz,

Geplaatst door beheer25
BErekenen in kop en voet teksten is vaak een heel gepuzzel. Wat je moet proberen is om de gegevens zoveel mogelijk al te berekenen in de query's die achter het rapport liggen.

Eventueel kun je gebruik maken van sub rapporten. Je kunt dan een hoofdrapport maken met de afzonderlijke toetsen als subrapport.

Het blijft puzzelen, maar met de juiste combinatie van berekende velden en subrapportages moet je een heel eind kunnen komen.

Grtz,
Kwam toevallig iets tegen van lopende totalen of running sums ofzo. Kent iemand dat? zou dat me kunnen helpen? Nog nie echt tijd gehad om te testen.

Met running Sum wordt het niet veel makkelijker. Dezelfde problemen blijf je houden bij het optellen van berekeningen.

Is het niet mogelijk in de query een of meer extra berekende kolom(men) toe te voegen die je gepruts besparen op het rapport?

Grtz,

Geplaatst door beheer25
Met running Sum wordt het niet veel makkelijker. Dezelfde problemen blijf je houden bij het optellen van berekeningen.

Is het niet mogelijk in de query een of meer extra berekende kolom(men) toe te voegen die je gepruts besparen op het rapport?

Grtz,
Denk in de query zelf redelijk moeilijk, beter vooraf een toevoegquery uit te voeren, via een group by (vakonderdeel) en die gegevens in een nieuwe tabel te stoppen.

Edit: net dit gevonden
http://support.microsoft.com/?kbid=205183
maar krijg telkens een syntax error bij de komma van de expressie bij de query (ook als ik het test op de northwind databank).

nog een edit: als ik nu de query uitvoer krijg ik de juiste totalen te zien. Maar wanneer ik rapport uitvoer, zie ik een veelvoud van het getal staan dat ik nodig heb. Precies voert hij die functie enkele keren teveel uit. Hiervoor een oplossing?

Laatst bewerkt:
Om totaalberekenngen te maken plaats je het berekend veld in de SQL van het rapport (recordbron) en niet in de sectie details.

tips zijn nog altijd welkom.

Heb eerst al wat geexperimenteerd met eerst running som bij te houden bij extra veldje, blijkt ook niet super te werken.
zit nu met gedacht, met nieuwe tabel bij te maken, waar ik vooraleer rapport te openen eerst via query de berekenbare velden in opsla en een paar keys.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan