Rar bestanden openen in Linux Opensuse 11.1/ Dual Boot XP!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hypnose

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Beste Mensen,

Ik heb sinds 2 dagen Opensuse 11.1 geisntalleerd, ik heb total geen ervaring met Linux. wie kan mij goed op weg helpen. ik loop tegen aantal dingen.

1. hoe kan ik rar bestanden openen of uitpakken? hoe kan ik winrar installeren, ik heb het gedownload maar kan het niet installeren.

2. ik heb op een andere partitie windows 7 die ik niet wil. ik wil inplaats daarvan XP of vista installeren. hoe kan ik de dual boot instellen, ik krijg namelijk geen keuze bij het begin om te kiezen wat ik wil opstarten Linux of windows. wat is de beste manier?

3. bestanden kunnen openen in rar is erg belangrijk omdat ik muziek download en ik moet ze kunnen uitpakken. daarnaast heb ik een externe harde schijf met NTFS, natuurlijk kan ik deze niet vanuit Linux lezen maar daar heb ik heel veel muziek, film staan, hoe kan ik toch deze bestanden zien of luisteren naar de muziek in opensuse?

graag snel hulp voordat ik het opgeef. duidelijke uitleg graag. ivm weinig ervaring. zie het zo dat je iemand les moet geven!

ik dank jullie hartelijk.

Sam

1. hoe kan ik rar bestanden openen of uitpakken? hoe kan ik winrar installeren, ik heb het gedownload maar kan het niet installeren.