Rar bestanden openen in Linux Opensuse 11.1/ Dual Boot XP!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hypnose

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Beste Mensen,

Ik heb sinds 2 dagen Opensuse 11.1 geisntalleerd, ik heb total geen ervaring met Linux. wie kan mij goed op weg helpen. ik loop tegen aantal dingen.

1. hoe kan ik rar bestanden openen of uitpakken? hoe kan ik winrar installeren, ik heb het gedownload maar kan het niet installeren.

2. ik heb op een andere partitie windows 7 die ik niet wil. ik wil inplaats daarvan XP of vista installeren. hoe kan ik de dual boot instellen, ik krijg namelijk geen keuze bij het begin om te kiezen wat ik wil opstarten Linux of windows. wat is de beste manier?

3. bestanden kunnen openen in rar is erg belangrijk omdat ik muziek download en ik moet ze kunnen uitpakken. daarnaast heb ik een externe harde schijf met NTFS, natuurlijk kan ik deze niet vanuit Linux lezen maar daar heb ik heel veel muziek, film staan, hoe kan ik toch deze bestanden zien of luisteren naar de muziek in opensuse?

graag snel hulp voordat ik het opgeef. duidelijke uitleg graag. ivm weinig ervaring. zie het zo dat je iemand les moet geven!

ik dank jullie hartelijk.

Sam

1. hoe kan ik rar bestanden openen of uitpakken? hoe kan ik winrar installeren, ik heb het gedownload maar kan het niet installeren.
Zoals je aan de naam kan zien draait WINrar alleen op WINdows. Windows programma's draaien niet op Linux (en andersom). Ik ben niet bekend met OpenSuSE, maar heb je al eens geprobeerd om op een rar-bestand te dubbelklikken? Ik kan het me zo voorstellen dat er wel een programma wordt meegeleverd om rar-bestanden uit te pakken. Mocht dit niet zo zijn dan kan je op http://www.rarlabs.com/download.htm RAR for Linux downloaden. Dit moet je uitpakken (kan door er op te dubbelklikken), als je de bestanden "rar" en "unrar" die je dan krijgt naar /usr/bin kopieert zou je in het vervolg rar-bestanden moeten kunnen openen door er op te dubbelklikken (of rechtsklikken/uitpakken).

2. ik heb op een andere partitie windows 7 die ik niet wil. ik wil inplaats daarvan XP of vista installeren. hoe kan ik de dual boot instellen, ik krijg namelijk geen keuze bij het begin om te kiezen wat ik wil opstarten Linux of windows. wat is de beste manier?
Het makkelijkste is om dan de partitie van Windows 7 te verwijderen. Windows XP/Vista installeren en dan opnieuw Linux installeren (na het installeren van Windows kan je Linux niet meer opstarten omdat Windows de bootsector overschrijft). Linux zal zelf de Windows installatie moeten vinden en een bootmenu installeren.

3. bestanden kunnen openen in rar is erg belangrijk omdat ik muziek download en ik moet ze kunnen uitpakken. daarnaast heb ik een externe harde schijf met NTFS, natuurlijk kan ik deze niet vanuit Linux lezen maar daar heb ik heel veel muziek, film staan, hoe kan ik toch deze bestanden zien of luisteren naar de muziek in opensuse?
Hoe bedoel je dit? Linux kan gewoon NTFS partities lezen (schrijven is wat ingewikkelder). Als het goed is (wederom, ik ben niet bekend met OpenSuSE) kan je gewoon die harde schijf aansluiten en dan zou die automatisch herkend en aangekoppeld (gemount) moeten worden.

Je moet inderdaad linux opnieuw installeren. Alleen wel op een nieuwe partitie.
Dit kan in de meeste gevallen tijdens de installatie van Linux, maar anders kun je dit dit onder windows installeren, hiermee een partitie aanmaken. Op de nieuw aangemaakte partitie linux installeren.

Je moet inderdaad linux opnieuw installeren. Alleen wel op een nieuwe partitie.
Dit kan in de meeste gevallen tijdens de installatie van Linux, maar anders kun je dit dit onder windows installeren, hiermee een partitie aanmaken. Op de nieuw aangemaakte partitie linux installeren.

dank je wel voor je bericht,

als je naar het antwoord van de persoon die gereageerd heeft wil kijken, begrijp ik het niet, hij zegt dat ik de externe harde schijf kan benaderen maar ik krijg een foutmelding, ik doe een printscreen bij. kan jij me helpen?

ik hoor het graag.

Bijlagen

• screenshot1.jpg
    screenshot1.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 60
Zoals je aan de naam kan zien draait WINrar alleen op WINdows. Windows programma's draaien niet op Linux (en andersom). Ik ben niet bekend met OpenSuSE, maar heb je al eens geprobeerd om op een rar-bestand te dubbelklikken? Ik kan het me zo voorstellen dat er wel een programma wordt meegeleverd om rar-bestanden uit te pakken. Mocht dit niet zo zijn dan kan je op http://www.rarlabs.com/download.htm RAR for Linux downloaden. Dit moet je uitpakken (kan door er op te dubbelklikken), als je de bestanden "rar" en "unrar" die je dan krijgt naar /usr/bin kopieert zou je in het vervolg rar-bestanden moeten kunnen openen door er op te dubbelklikken (of rechtsklikken/uitpakken).

Het makkelijkste is om dan de partitie van Windows 7 te verwijderen. Windows XP/Vista installeren en dan opnieuw Linux installeren (na het installeren van Windows kan je Linux niet meer opstarten omdat Windows de bootsector overschrijft). Linux zal zelf de Windows installatie moeten vinden en een bootmenu installeren.

heel erg bedankt voor je reactie, het si gelukt met de rar bestanden. ik kom alleen niet op de schijf!
ik heb een printscreen bij gedaan.

Hoe bedoel je dit? Linux kan gewoon NTFS partities lezen (schrijven is wat ingewikkelder). Als het goed is (wederom, ik ben niet bekend met OpenSuSE) kan je gewoon die harde schijf aansluiten en dan zou die automatisch herkend en aangekoppeld (gemount) moeten worden.

De foutmelding in je screenshot zegt dat je de harde schijf niet "veilig hebt verwijderd" (via dat pictogram in de system tray in Windows). De makkelijkste manier om dit op te lossen is de schijf nogmaals aansluiten in Windows en dan via het pictogram "veilig verwijderen".

[edit]Ik zag trouwens dat er gebruik wordt gemaakt van ntfs-3g, dus mijn opmerking over schrijven mag je vergeten. Hiermee kan je namelijk ook schrijven naar NTFS partities.[/edit]

Laatst bewerkt:
Beste Mensen,

Ik heb sinds 2 dagen Opensuse 11.1 geisntalleerd, ik heb total geen ervaring met Linux. wie kan mij goed op weg helpen. ik loop tegen aantal dingen.

Hiervoor gebruik je "ark" http://userbase.kde.org/Ark

Je Windows installeren, wanneer dit klaar is je OpenSuSE DVD booten en via herstellen de bootloader opnieuw wegschrijven. Nadien heb je terug de keuze tssn windows en Linux (bootloaer noemt GRUB:)).
Het installeren van een PC vraagt toch een korte voorbereiding, je moet weten wat je gaat installeren en hoe. Over je partitionerings plan voor je harde schijf moet je eventjes nadenken, dat loont nadien:

Bij Linux kan je bepalen wie wat mag lezen/schrijven. de NTFS partities worden "enkel lezen" ge-mount (aangesloten) Dit kan je aanpassen in /etc/fstab, zoals je zal merken gebruikt Linux scripts voor het configureren, eens je dit gewoon bent wil je niet meer zonder (en vraag je je af waarom Windows dit niet doet:D)
OpenSuSE gebruikt een automounter vermoedelijk zal je je externe schijf ergens in /media terug vinden
MP3 bvb Amarok, Xine voor video Indien gewenst kan je via playonlinux (zit op de DVD) eenvoudig iTunes installeren

graag snel hulp voordat ik het opgeef. duidelijke uitleg graag. ivm weinig ervaring. zie het zo dat je iemand les moet geven!

Je stap in een nieuwe wereld, je gaat hier wat tijd moeten insteken om het betere OS te leren kennen. Het loont de moeite...;)

ik dank jullie hartelijk.

Ik ga ervanuit dat je KDE desktop gebruikt...:cool:

Sam

Laatst bewerkt:
Ark is alleen een front-end. Je zal dus ook iets geïnstalleerd moeten hebben dat rar-bestanden kan uitpakken.

Maar uhm...waarom beantwoord je alle vragen opnieuw?

Opensuse installeert de hele rits zodat Ark zo goed als alle (gekende) compressie algoritmen beheerst. :thumb:

Ik probeer gewoon zo goed en gestructureerd mogelijk op zijn vragen te antwoorden, natuurlijk zonder in herhalen te vallen. Indien ik hier informatie uit een vorige post gecopieerd mocht hebben , dan is dat louter toevallig en zonder enige bijbedoelingen:o

Ik hoop dat de gegeven info duidelijk was voor hem, want nu ik het allemaal nog effe nalees is het voor mij wel duidelijk dat die mug:mad: van deze nacht, mij deze ochtend toch nog wat parten heeft gespeeld:D:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan