rare golvende lijntjes op beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

dude90

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2003
Hallo.

Sinds een tijdje ( lees: paar dagen) krijg ik om de zoveel tijd van die rare golvende lijntjes over mijn scherm. Het lijkt op van die lijntjes die je ook wel eens in oude films ziet. Alleen zijn die bij mij wazig. Het kan eraan liggen dat mijn monitor warm is. Is mijn beeldscherm soms kapot? ( 4 jaar oud). Of moet ik er gewoon een klap op geven? :D

Alvast bedankt voor de hulp.

Hallo

Ge kunt wel eens te hard klappen en , dan klapt die beeldbuis u rond de oren , dus ... niet doen .

Een lichte tik , met verbetering duidt uiteraard op slechte verbindingen.

Indien de betrokken monitor deze symptomen enkel koud , of enkel warm vertoond , is dit een duidelijke indicatie op versleten "elektrolysche" condensatoren .

Of die allemaal uitmeten d.m.v. capaciteitsmeter , of binnenbrengen bij een deftig servicecentrum.

p.s. : heb je een merk/typenr ??? (kan ik eventueel eens opzoeken of die "zwakke" punten bezit ??

Peter

Ben je in de gelegenheid/positie,om van iemand anders even een ander beeldscherm op je pc aan te sluiten?
Dan weer je zeker of het aan je beeldscherm ligt,of aan wat anders.Elimineren die hap.

Die lijntjes welke je ziet kunnen ook veroorzaakt worden door stoorbronnen van buitenaf.

Denk maar aan een ventilator , die we nu hard nodig hebben met deze temperaturen.

Als je zo'n tafel ventilator te dicht bij het scherm houd zie je gelijk van die mooie wervelingen op je scherm.

groetjes speedtouch

Geplaatst door dude90

Degausje? Wat is dat?

heb ik niet. :confused:

Ach klinkt wat popie ja,maar er word bedoeld het demagnetiseren van je monitor.In het Engels is dat Degaus.Dat is een optie,die je bij de meeste monitoren in het menuutje op de monitor zelf kan kiezen.

Maar ik betwijfel of dat helpt hoor.

Geplaatst door dude90

Degausje? Wat is dat?

heb ik niet. :confused:

Degaussing

Het ontladen van latente magnetische velden die zich opstapelt in een monitor. Elimineert meteen mogelijke kleurenvertekeningen.

Moet je ff de instellingsknoppen op je monitor na lopen en kijken naar het woord Degauss. Daar ff op drukken. Heeft elke monitor tegenwoordig.

Leuk, zo'n degauss knop. Maar moet dat met zoveel effect, dat demagnetiseren? Een licht knallend geluid en een wiebelig beeld dat langzaam weer strak wordt. Is dat de goeie werkwijze?

Geplaatst door hendricus
Leuk, zo'n degauss knop. Maar moet dat met zoveel effect, dat demagnetiseren? Een licht knallend geluid en een wiebelig beeld dat langzaam weer strak wordt. Is dat de goeie werkwijze?

Yup! Jij doet dat niet vaak zeker? Ik doe et 1x in de week. :D

Dude90,

Jouw monitor zal dat ook hebben. Wat voor monitor heb je? (merk/type)

Voor het eerst zelfs! Waarom doe jij dat één keer per week?

Geplaatst door hendricus
Voor het eerst zelfs! Waarom doe jij dat één keer per week?

Omdat ik geen stof e.d op me beeldbuis wil zien en om me beeld scherp te houden.

Degauss-knop

Bevindt zich meestal op de duurdere monitoren. Hiermee wordt het schaduw-masker gedemagnetiseerd. Als de monitor aan staat wordt na verloop van tijd een magnetisch veld opgebouwd. Dat leidt ertoe dat het beeld minder scherp wordt. Het demagnetiseren heeft nog een bijkomstig voordeel: de verminderde aantrekking van stof en vuil op het beeldscherm.

Een mens is nooit te warm, eh...te oud om te leren. Het bijkomende voordeel spreekt mij ook wel aan, dat wist ik nl niet. Bedankt, Melvin

Ik heb het knopje toch gevonden! :D Heb nu nergens last meer van. bedankt voor de hulp! :D
Ik doe et 1x in de week
Als dat helpt ga ik dat ook doen. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan