Rare partitionerering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ladyke

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
hoi ik heb onlangs bij mijn oma gezien dat er een 2 de hdd inzat en dat zij deze niet
gebruikte , dus dacht ik ik ga eens kijken hoe het gepartitioneert staat
en nu blijkt dat een partitie ven de c schijf naast die 2 de staat :confused:
dus je hebt 1 partitie van de 1 ste voor windows en etc en dan nog een 2de voor data
maar nu blijkt dat deze 2de voor data en etc naast de 2 de schijf staat (200gb)
als ik deze er nu uithaal zal mijn windows dan nog opstarten ? werken ?

Ladyke

Hoi.
ga naar schijfbeheer (diskmgmt.msc) en kijk hoe het zit. Maak anders een screenshot.

Laatst bewerkt:
ik ben al naar szchijfbeheer geweest , probleem is dat ik heel mss pas morgen
terug bij mijn oma kom :confused:

ik heb het getekend hoe het staat :
Naamloos.png
hopelijk helpt dit je verder :)

Ladyke

je eerste schijf is je systeem 1 partitie en je 2 de schijf is je data 2 partities wat is het probleem je pc kan zonder de 2 de schijf werken

We moeten echt een screenshot hebben van Schijfbeheer om na te gaan in hoeverre er sprake is van partities of aparte schijven, anders kunnen er ongelukken gebeuren.

oke vanmiddag ga ik naar oma en dan post ik een screentje

Ladyke

In principe kun je schijf 0 (37GB) zonder problemen afkoppelen, schijf 1 is in deze de opstartschijf. Laat wel de kabelconnector van de 2e schijf (neem aan dat het allebei ide-schijven zijn) zitten zoals die zit anders heb je wel een probleem. Anders zul je vooraf evt. de boot.ini moeten veranderen of achteraf d.m.v. de Win cd (recoveryconsole) de zaak moeten herstellen. Je weet nog zeker dat je die schijf eruit wilt halen?

Er staat wel heel wat op (34% vrij). Dus in het verleden is ie wel gebruikt. Backup misschien? Bekijk het effe...

nu het is eigenlijk de bedoeling dat ik de groen omkaderde eruit haalde
dus de schijf van 219 gb .
maar na overleg met ouders om ze eruit te halen is het beter dat ik ze erin laat :(
nu een nieuwe van 500 gb kost maar 35 euro dus .
conclusie : ik ga ze laten zitten en een nieuwe halen :thumb:

Ladyke

Geluk dat je dat niet hebt gedaan want volgens schijfbeheer is dat is een parttie v.d. opstartschijf (1) C: en F: samen 1 schijf van 300GB.
De andere schijf (0) is slechts 40GB en is een oude schijf waar vroeger wss Windows op gestaan heeft (fabrikanten hanteren een andere rekenmethode dan de werkelijkheid vandaar die 37,5GB).
Dat de schijfletters geen logische volgorde hebben (D: is b.v. niet aanwezig) kan verschillende oorzaken hebben die wss tijdens of na het installeren zijn gebeurd.
Meestal is aangesloten externe apparatuur of een interne multikaartlezer tijdens de installatie de oorzaak hiervan of een uitgenomen schijf die later weer teruggeplaatst is o.i.d.

Laatst bewerkt:
hoi,
blijkbaar werkte een ide bekabeling ook in mijn pc dus heb ik die genomen :thumb:
werkt uitstekend

groets Ladyke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan